Yangın ve Güvenlik Dergisi 159. Sayı (Mayıs-Haziran 2013)
KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 159 54 gereken ü eylerin alt × n × çizer ve farkl × MEWP türleri kullan × l × rken takip edilmesi gereken güvenlik prosedürlerini vurgular. Örne ù in kullan × c × lara kaymakta olan orta raylar × s × f × r birbirine ba ù lamamalar × söylenir. Vinç kolu türü platformlarda-kendinden dönen platformlarda, etrafta dola ü t × r × labilen platformlarda ve araç üzerine tak × lan platformlarda operatörlerin üzerinde ayarlanabilir bir halat bulunan ve vücut- lar × n × tamamen saran bir ko ü um giymeleri önerilmektedir. Ko ü um üzerindeki halat × n mümkün oldu ù unca k × sa kalacak ü ekilde ayarlanmas × gerekir. Bu halat operatörün bir kaza s × ras × nda platform taraf × ndan d × ü ar × f × rlat × lmas × n × engeller. Dikey kald × raçlarda yani makas türü kald × - raçlar ve dikey personel platformlar × nda s × ra d × ü × durumlar haricinde ko ü um tak × l- mas × na gerek yoktur. Burada hat × rlanmas × gereken en önemli konu bir dü ü me koru- ma sistemine yönelik ihtiyac × n söz konusu i ü e odakl × bir risk analizinin sonucu olaca- ù × d × r. Bu analizin i ü e ba ü lamadan önce yap × lmas × ve üretici firman × n kullanma k × lavuzunun da dikkate al × nmas × gereklidir. Halat üzerinde hasar ya da a ü × nma mey- dana gelmesi performans × ciddi anlamda tehlikeye atabilmektedir. ú deal olarak ope- ratörlerin kendi sorumluluklar × alt × nda olan kendi ko ü umlar × na sahip olmalar × gerekir. Kulland × ù × n × z ba ù lant × ekipmanlar × na çok dikkat etmeniz gerekir: Da ù c × çengellerinin yatay de ù il dikey olarak pozisyonlanmas × gerekir. Bom sepetinin d × ü k × sm × na hiçbir halat ya da ko ü um asmay × n. En s × k görülen kaza sebeplerinden bir tanesi de bir dirsekli iskelenin alt k × sm × nda topra ù × n çökmesidir. Bütün MEWP’ler sta- bilite sa ù lamak için üzerlerinde durduklar × zeminin ko ü ullar × na ba ù l × d × rlar. Yumu ü ak ya da içi bo ü bir zemin MEWP tekerlerinin ya da dirseklerinin a ù × rl × ù × yla esneyebilir ve bu damakinenin stabilitesini kaybetmesine yol açabilir. Bu sebeple herhangi bir yüzey üzerine MEWP getirmeden, kurmadan ya da kullanmadan veya fark etmeden önce zemin ko ü ullar × n × n detayl × ü ekilde analiz edilmesi hayati önem ta ü × r. Tümdesteklerin alt × na da ù × t × c × pedler konulmal × d × r. IPAF’in “Yükü da ù × t × n” kampanyas × zemin ko ü ullar × n × n do ù ru ü ekilde tetkik edilmesini ve stabilize edicilerin, dirseklerin ve da ù × - t × c × levhalar × n do ù ru kullan × m × n × önerir. Bu belge ú ngilizce dahil olmak üzere yedi farkl × Avrupa dilinde mevcuttur ve ilgili çok farkl × standartlar ile çapraz referanslanm × ü olan çok çe ü itli teknik yönerge notlar × na uzanmaktad × r. Seviye göstergesinin çal × ü - ma limitlerinin a ü × ld × ù × n × i ü aret etmesi duru- munda, operatörün makineyi alçaltmas × ve zemine yak × n bir pozisyonda s × f × rlamas × gerekir. Dirseklerin ve da ù × t × c × lar × n düzenli olarak kontrol edilmeleri gerekir. Malzeme kald × rmak ve yerle ü tirmek için MEWP kulla- n × ld × ù × nda dikkatli olunmal × d × r. Bir MEWP’nin ask × kay × ü lar × ya da ba ü ka benzer aparat kullanarak alt × na yük asmak suretiyle bir vinç gibi kullan × lmas × ndan kaç × n × lmal × d × r. Güvenli Çal × ü ma Yükünün (SWL) her zaman içinmakinelerin üzerine i ü aretlenmi ü olmas × gerekir ve bu yük, insanlar × n, aletlerin ve ekipmanlar × n yükleri dahil olmak üzere bir MEWP’nin güvenli ü ekilde ta ü × yabilece ù i yüktür. SWL’yi a ü arak a ü × r × yükleme yap × lmas × a ü × r × tehlikeli olup hiçbir zaman gerçekle ü - memelidir. Bu sadece makinenin ters yüz olmas × na sebep olmaz ayn × zamanda makineye zarar da verebilir. A ù × rl × kta ani azalma ya da art × ü yolu ile ü ok yükleme olmas × veya i ü platformu üzerinde yükün e ü it olmayan ü ekilde da ù × t × lmas × makinenin stabilitesini kaybetmesine ve çökmesine veya ters yüz olmas × na yol açabilir. MEWP’lerin kapat × lm × ü asma alanlarda kullan × lmas × planland × ù × nda çok dikkatli olunmal × d × r. Bu tür çal × ü malar son y × llarda artm × ü olup pek çok kazaya yol açm × ü t × r. Bu olaylarda, operatörlerin platform kont- rolleri üzerine itildikleri ve bunun da sürekli olarak istem d × ü × ü ekilde makineyi çal × ü t × r × p yönlendirmelerine ve de operatörün s × k × ü - mas × na ve de daha da kötüsü ezilmesine yol açt × ù × raporlanm × ü t × r. Operatörlerin platformu kald × r × p indir- meden önce ve kald × r × p indirirken sürekli olarak çevrelerini kontrol edip gözlemle- meleri ve a ü a ù × da ve yukar × da engellerin veya insanlar × n olup olmad × klar × n × kontrol etmeleri gereklidir. Saha yöneticilerinin de kapal × ask × l × alanlardaki i ü leri planlarken ve yönetirken belirli önlem ve tedbirleri almalar × gerekir. Bir Kaza Durumunda Acil durum ve kurtarma prosedürlerinin her bir i ü e yönelik risk tetkik sürecinin bir parças × olmalar × gereklidir. Kurtarma planlar × n × n mevcut mevzuata uygun olmas × ve yüksek noktalarda çal × ü ma riskine aç × k olan çal × - ü anlar × n ve ayn × yükseklikte onlar × ve i ü lerini yöneten ve takip eden amirlerinin dikkatine mutlaka getirilmesi gereklidir. Kurtarma ve acil durum plan × n × n mutlaka, kontrol panelini ya da yer seviyesinde bulunan acil durum alçaltma sistemini kullanarak platformu a ü a ù × indirebilecek ü ekilde e ù itim alm × ü saha personelini de belirlemi ü olmas × zorunludur. Acil durum alçaltma sisteminin MEWP üzerinde örne ù in bir ç × kartma ile i ü aretlenmi ü olmas × gereklidir. E ù itimli operatörlerin MEWP’lerin güvenli, eksiksiz, temiz ve düzgün ü ekilde çal × ü t × k- lar × ndan emin olmak amac × yla günlük ve kullan × m öncesi denetimleri ve fonksiyon kontrollerini yapmalar × gerekir. Bu operatör- lerin hemkullan × möncesinde hemde son- ras × nda makinenin tamam × n × denetlemesi gerekir. Bu denetimlerde güç kayna ù × , tüm hareketli k × s × mlar, yap × ve varsa araç üzerine platform takma k × sm × n × n üretici firma k × lavu- zuna uygun ü ekilde denetlenmesi gerekir. Operatörlerin denetimlerin yaz × l × kay × tlar × n × tutmalar × gerekir. Operatörler yetkileri olma- yan tamir veya ayarlar × yapmamal × d × rlar. Bir ar × za tespit etmeleri durumunda makineyi izole etmeleri ve üzerine “Kullanmay × n” eti- keti yerle ü tirmeleri vemakineyi ar × zal × olarak raporlamalar × gereklidir. Denetim s × ras × nda, e ù er hareket bloklar ya da bu amaç için tak × lm × ü özel kilitleme cihazlar × taraf × ndan engellenmemi ü ise yükseltilmi ü olan bir bom ya da platform alt × nda asla çal × ü mamal × d × rlar. MEWP’lerin her alt × ayda bir bu konuda yeterlilik sahibi bir teknisyen taraf × ndan kapsaml × ü ekilde muayene edilmeleri gerekir. Operatörler, mevcut bir kapsaml × muayene sertifika ya da raporu olup olmad × ù × na bakmal × d × rlar.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=