Yangın ve Güvenlik Dergisi 159. Sayı (Mayıs-Haziran 2013)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 159 80 YANGIN - MAKALE simülasyonu kullan × lm × ü t × r. Buradaki örnek bina, yukar × da belirtilmi ü olan asansör bas × nçland × rma sistemlerini tasvir etmek için seçilmi ü olup uygun asansör kapasi- tesine sahip olmas × n × garantilemek için gerçek bina tasar × m × na dayal × d × r. Bu sebeple, buradaki örnek belirli bir koda göre tasarlanm × ü bir binadan çok mevcut bir binaya yap × lan bir güncelleme olarak dü ü ünülebilir. Simülasyonlar için, Tablo 1 ’de gösterilen bas × nç fark × kriterleri kullan × lm × ü t × r ve bu kriterler Uluslararas × Bina Mevzuat × nda belirtilen bas × nç fark × gereklilikleri ile tu- tarl × d × r. Minimum bas × nç fark × kriterlerinin amac × asansör bo ü luklar × ve merdiven bo ü luklar × içerisine duman ak × ü × n × önle- mektir. Merdiven aral × klar × na yönelik olan maksimum bas × nç fark × kriterlerinin amac × a ü × r × kap × açma kuvvetlerinin engellen- mesidir. Asansörlere yönelik maksimum bas × nç fark × kriterinin amac × ise asansör kap × lar × n × n s × k × ü mas × n × önlemektir. Örnek binan × n CONTAM simülasyonlar × için, ilave hava ak × ü × asansör bo ü luklar × n × n en üst k × sm × na enjekte edilmi ü tir ancak ilave havan × n yakla ü × k yar × s × merdivenlerin üst k × sm × na ve geri kalan × da ikinci kata en- jekte edilmi ü tir. Bina s × z × nt × s × n × n bas × nçland × r × lm × ü merdiven bo ü lu ù u sistemlerinin performans × üzerin- de etkisi vard × r ve CONTAM simülasyonla- r × nda farkl × s × z × nt × de ù erleri kullan × lm × ü t × r. D × ü duvarlardaki s × z × nt × n × n sistem performans × üzerindeki etkisi büyüktür ve d × ü duvarlar × n s × z × nt × s × n × fland × rmas × s × k × , ortalama, gev ü ek ve çok gev ü ek ü eklindedir. 1999 y × l × nda Persily bina s × z × nt × lar × konusunu inceledi ve pek çok binan × n, o dönemin enerji koru- ma çabalar × na ra ù men genelde ciddi oranda s × z × nt × yapt × ù × n × tespit etti. Tuvalet havaland × rmalar × ve HVAC sistemlerinden olan s × z × nt × lar burada de ù erlendirilen CONTAM simülasyonlar × nda aç × kça dahil edilmemi ü olup, bunlar × n bina cephesinin yapt × ù × s × zd × rman × n bir parças × olduklar × gerçe ù i kabul edilmi ü tir. Bütün sistemler için, gerek duyulan bas × nçland × rma havas × miktar × asansör bo ü lu ù u duvarlar × ve asansör kap × lar × n × n ne kadar s × z × nt × yapt × ù × na ba ù l × d × r. Simü- lasyonlar için, iç duvarlar × n s × z × nt × s × gev ü ek ve asansör kap × lar × n × nki ise ortalama se- viyede al × nm × ü t × r. Göreceli olarak büyük miktarda zeminden zemine s × z × nt × (zemin dö ü emeleri içindeki yollar ve zemin dö ü e- mesi ve perde duvar aras × ndaki bo ü luklar) merdiven bo ü luklar × ve asansör bo ü luklar × boyunca görülen a ü × r × bas × nç farkl × l × klar × n × e ü itlemekte olup buradaki simülasyonlar bu s × z × nt × n × n GLF sistemi için önemli oldu- ù unu ortaya koymu ü tur. Tablo 1. Asansör bas × nçland × rma simülasyonlar × na yönelik bas × nç farklar × kriterleri 5 Sistem H 2 O (pa) içinde minimum H 2 O (pa) içinde maksimum Bas × nçland × r × lm × ü asansörler 0.10 (25) 0.25 (62) Bas × nçland × r × lm × ü merdiven bo ü luklar × 0.10 (25) 0.35 (87) Yukar × da belirtilen kriterler bu makalede belirtilmi ü olan asansör simülasyonlar × için olup baz × projeler, mevzuat gerekliliklerine ve farkl × uygulamalar × n kendine özel gereklilikleri sebebiyle farkl × kriterlere sahip olabilirler. Ofis alan × Ofis alan × Ofis alan × Ofis alan × SW 1 SW 1 SW 1 T T T T T SW 2 SW 2 SW 2 SW 2 Zemin kat Güvenlik ofisi 2 ila 14 aras × katlar Mekanik alan Mekanik alan Asansör bo ü luklar × Çat × mekanik dairesi (kat 15) Semboller Asansör Merdiven bo ü lu ù u Tuvalet Tek kap × Çift kap × Not: Çat × , asansör aral × klar × ve zemin kat × alt × nda kalan asansör mekanik odas × burada gösterilmemi ü tir. û ekil 1. CONTAM simülasyonlar × için kullan × lan örnek binan × n kat planlar × . Devam edecek
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=