Yangın ve Güvenlik Dergisi 164. Sayı (Ocak-Şubat 2014)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 164 77 YANGIN - UYGULAMA Ayr × nt × lardaki û eytan Bir tahliye ihtiyac × oldu ù unda, üst yöne- tim güvenlik departman × na cevaplar için dönebilir. úü te bu noktada kriz ve seyahat riski yönetimi planlar × gündeme gelir. Tüm insanlar güvende mi? Hepsi dikkate al × nd × m × ? Emniyetle terk edene kadar hayatta kalmak için gerekli olan tüm araçlar × var m × ? Bu i ü lemin tela ü × için- de, kolayca düzenin d × ü × na da ç × k × labilir. Düzenin d × ü × na ç × karacak ortak etkenler içinde panik veya a ü × r × tepki gösteren yöneticiler say × labilir, bu nedenle yö- netim beklentileri kritik konudur. Ancak dikkatli bir planlama ve uygulamayla, güvenlikten sorumlu profesyoneller per- sonellerinin emniyette olacaklar × n × bilerek rahat uyuyabilirler. Bir olay meydana gelip terk etmek için ça ù r × yap × ld × ù × nda, güvenlik bürosunda- kiler kendi personellerinin tahliyelerinin koordinasyonuna yard × m etmek zorun- dad × r. Bunun anlam × , kullan × labilecek tüm bilgilere sahip olmakt × r. Buna güncel arama bilgileri, ki ü ilerin kald × klar × yerlerin mevkileri ve bunlarla bir kriz an × nda ileti ü im kurma yollar × dâhildir. û eytan ayr × nt × larda gizlidir ve güvenlik yöneticisi olarak sizden bu bilgileri yard × m sa ù lay × c × s × na vermeniz istenecektir. Pasaport ve vize i ü lemleri tahliyeleri ge- ciktiren etmenler aras × nda aç × k ara farkla en önde gelmektedir. Ulusal personelin pasaportlar × oldu ù una ve yabanc × lar × n da pasaportlar × , vize belgeleri ve ihracat mü- saadelerinin haz × r oldu ù una emin olun. Seyahat edenlerin ve ba ü ka yerlerden gelip orada ya ü ayanlar × n yeni do ù mu ü bebekleri do ù umdan hemen sonra kay- dedilmelidir zira kay × t gecikmesi tahliye i ü lerinde de bir gecikme nedeni olabilir. Gerçekten de böyle bir durum M × s × r’daki ayaklanma s × ras × nda birkaç mü ü terimizin ba ü × na geldi. Bir bebe ù in ebeveynlerine eve dönü ü lerini geciktirmek zorunda olduklar × n × aç × klamak zor ve gereksiz bir konu ü mad × r. Planlama, tahliye prosedürlerinin önemli bir parças × d × r ve tahliye planlar × organi- zasyonun yard × m sa ù lay × c × s × yla ba ù da ü - mak zorundad × r. Plan × y × lda en az bir kez deneyin, bilgi alma oturumlar × yla zay × f noktalara e ù ilin. Organizasyonun kriz yö- netimi plan × ta ü × y × c × yard × mc × n × n planlar × yla örtü ü melidir- bo ü luk olmamal × d × r. Kriz Vurdu ù unda Organizasyonun yard × m sa ù lay × c × s × dünya genelinde durumlar × sürekli olarak izlemeli ve olay yerinde personel bulundurmal × d × r. Sorumlu personelde güvensizlik duygusu uyand × ran belli olaylar tahliyeyi tetikleye- bilir. Örne ù in; sokaklarda ya ù man × n ba ü - lamas × , isyanc × kuvvetlerin ü ehre yürümesi, hükümet yetkililerinin ülkeyi terk etmesi ve ülkeyi düzensizli ù e b × rakmas × , su, g × da, elektrik ve t × bbi malzeme stoklar × n × n bo- zulmas × veya kesilmesi gibi. Güvenlik yöneticisi tahliye emrini hava sahas × kapat × lmadan, s × n × rlar kapanma- dan veya yollar seyahat için güvenlili ù ini kaybetmeden önce verecek ü ekilde zamanlamal × d × r. Her organizasyonun kendi tahliye plan × içine olan tetikleme noktalar × vard × r. Durum geli ü tikçe ve tahliye emri yay × nlan- madan epey bir süre önce, uluslararas × SOS’de, rehberlik edici bir kriz yönetimi olu ü turulur ve tahliye için planlara son ü ekli verilir. Bunun üyeleri bölgesel kriz yönetim merkezlerince desteklenir. Bu merkezler uzmanlar × bir araya getirir ve problem bölgesindeki olay yerinde bulunan gü- venlik ve sa ù l × k uzmanlar × yla temas kurar. Orada, olay yerinde bulunanlar tehlike bölgesindeki mü ü terilerle beraber hareket ederler. Ayn × zamanda mü ü terilere ula ü × p onlar × olay × n gerisinde tutmamak ve tep- kileri koordine etmek için bir mü ü teri irtibat grubu da faaliyete geçirilir. Sahne arkas × nda ise uluslararas × SOS bir uçak veya uygun bir ta ü × ma ü eklini haz × r- layacakt × r. Verilecek tepkiye göre bu araç küçük bir pervaneli uçaktan büyük ölçekli bir jete kadar olabilir. Yurtiçine giden bir uçak Sivil Toplum Örgütleri personelini ve i ü çileri, bunun yan × nda insani yard × m çal × ü malar × için destek malzemelerini ta ü × yabilir. Tahliye uçaklar × nda doktorlar, hem ü ireler ve yard × mc × hekimlik hizmeti verenler de dâhil olmak üzere güvenlik ve t × bbi per- sonel bulunur. T × bbi çal × ü malar ve güvenlik i ü leri el ele yürür ve biri olmadan di ù eri de olmaz veya çok nadir durumlarda olur. Susuz kalm × ü , ate ü li silah × n kurban × olmu ü veya ba ü ka bir ü ekilde yaralanm × ü insan- lar olabilir. Ayr × ca birçok olayla beraber giden bir psikolojik travma da olabilir ve bu duruma süratle e ù ilinmelidir. Ayn × za- manda, tahliye edilenler için olay yerinin ilerisine do ù ru seyahat rezervasyonlar × yap × l × r ve otelde konaklamalar × ayarlan × r. Ayn × zamanda hastane bak × mlar × da, e ù er gerekiyorsa, ayarlan × r ve tahliye edilenlerin genel sa ù l × k durumlar × ara ü t × r × l × p sa ù land × ktan sonra bir “kar ü × lama ve ho ü geldiniz” ekibi tahliye edilenleri kar ü × lar. Kalk × ü tan hemen önce, hava sahas × n × n aç × k kalaca ù × ndan ve ini ü yerinin aç × k olaca ù × ndan emin olmak için son dakika kontrolleri yap × l × r. Her zaman bir “B” plan × yap × l × r bu plan uçu ü u ve (tahliye edilenleri) di ù er havaalan × n × de ù i ü tirmeyi de içerir. Bu durumun gerçek oldu ù unu Haiti’de gördük. Ocak 13 depreminden birkaç dakika sonra kriz yönetim ekibi topland × ve 24 saat içinde ekip olaydan etki- lenen yere gelmi ü ti. T × bbi ve güvenlik uzmanlar × , di ù erleri lojistik zorluklarla ve önceden belirlenmi ü uçu ü a ù × yla, güvenlik ve t × bbi yard × m sa ù lay × c × larla ilgilenirken, süratle Port-au-Prince’e he- likopterle geldiler. Hava sahas × çok önemliydi ve Port-au- Prince’deki uluslararas × havaalan × kapa- n × nca helikopter uçu ü lar × yak × ndaki bir golf sahas × na yönlendirildi. Çal × ü anlar, yard × m sa ù lay × c × lar ve organizasyonun da istedi ù i bu tarz bir esneklikti.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=