Yangın ve Güvenlik Dergisi 168. Sayı (Temmuz-Ağustos 2014)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 62 <$1*,1 8<*8/$0$ Monte edilen paneller, duman ve × s × detek- törleri en yüksek seviyede güvenirli ù i sa ù lar ve yanl × ü alarmlar × minimize eder. için otelin herhangi bir yerinde içten içten ba ü layan yang × n × en erken a ü amada al- g × lamas × na ihtiyaç vard × r. Bunun yan × nda ayn × sistem, bu istenmeyen alarmlar × n tetiklenmesini önlemek için buhar × du- mandan ve di ù er aldat × c × olaylardan ay × rt edebilmelidir. Konuklar × n mallar × n × ve k × ymetli e ü yalar × n × korumak da önemlidir. Bir otelde kal × rken konuklar × n beraberlerinde getirdikleri en de ù erli varl × klar genellikle araçlar × d × r. An- cak sadece araçlar de ù il onlar × n içindeki varl × klar ve ayn × zamanda binan × n bütün- lü ù ü de uygun bir yang × n koruma sistemiy- le korunmal × d × r. Otoparklar ayn × zamanda konuklar × yüksek konsantrasyonda gaz birikmesinin getirece ù i zararlardan ko- rumak için karbonmonoksiti alg × layan, alarm veren ve birikmesiyle etkin olarak ilgilenecek sistemlerle de donat × lmal × d × r. Kurumsal Zincirlerde Yang × n Emniyeti Mü ü terileri çekmek ve yitirmemek için veri- len sürekli mücadelede, baz × i ü letmeciler, e ù er yat × r × m yapmak için s × n × rl × sermayeleri varsa, kendilerini bir ikilem içinde bulurlar. Mü ü terileri korumak ve güvenliklerini mali- yetine bakmaks × z × n sa ù lamak için daha fazla harcama yapmal × m × veya, örne- ù in; otel/motellerini daha çekici hale mi getirmeli yani atraksiyonlar ve mü ü teri hiz- metlerine daha fazla m × yat × r × m yapmal × ? Veya rekabetçiliklerini devamettirmek için harcamalar × minimuma indirmeli ve karl × - l ×ù× maksimuma ç × kartmal × m × ? Bazen bu ikinci yakla ü× m yang × n güvenlik standartlar × konusunda yap × lacak yat × r × m × sadece ilgili mevzuat × n art × lar × n × sa ù layacak kadar yap- ma yönünde yönlendirir. Bu s × rada di ù erleri a ù× rl × kl × olarak beklentileri ve talepleri sürekli yükselme e ù iliminde olan kendi kurumsal mü ü terilerinin sürekli deste ù ine güvenir. Sonuç olarak birçok seyahat yöneticisi, i ü in gere ù i olarak, en yüksek emniyet standartlar × na × srar etmekte, bunlar × n %25’i konuklar × için en yüksek yang × n güvenli ù i standard × n × sa ù lamayan otellerde rezer- vasyon yapmay × reddetmektedir. Birçok co ù rafi mevkiide faaliyet gösteren küresel markalar ise yang × n emniyeti konular × n × dikkate al × rken daha büyük problemlerle kar ü× kar ü× yad × r. Dünyan × n her yerinde farkl × ülkelerde yang × n korun- mas × çözümlerinin uygulama, kullan × m × ve bak × m × konular × birçok farkl × yetkililerce düzenlenmektedir. Mevcut sürekli de ù i ü en teknolojilerle birlikte, sadece farkl × yetkili birimlerin mevzuatlar × ndaki geli ü melerden bilgi sahibi olmak bile uygun standartlara uygun hareket etmeyi zorla ü t × rmaktad × r. Uluslararas × i ü letmeciler için üstesinden gelmeleri gereken ilk zorluk, oldukça yüksek olan, otellerini etkileyen tüm farkl × ulusal yönetmelik farkl × l × klar × na bakmak- s × z × n, kurumsal standartlar × ba ü latmakt × r. ú kinci ve yine e ü it zorluktaki problem ise üzerinde mutab × k kal × nm ×ü bu standart- lar × n grup içindeki her bir otelde yayg × n olarak ve × srarla tamolarak uygulanmas × n × sa ù lamakt × r. Ancak ulusal yasalar ve standartlar ara- s × ndaki farkl × l × klara ra ù men küresel olarak faaliyet gösteren otel zincirlerinin ço ù un- lu ù u otomatik alg × lama ve alarm prog- ramlar × n × içeren kurumsal yang × n güvenli ù i programlar × n × kabul etmi ü tir. Bu çözümlerin farkl × olarak düzenlenebilmelerine veya farkl × komponent cihazlar × içermelerine ra ù men tümü alg × lama, tepki verme ve düzenli tahliye bak × m × ndan belirli yararlar sunarlar. ú nsan Faktörü Farkl × düzenleyici yetkili makamlar × n yasal gereksinimleri, bunlarla beraber otellerin kendilerine ait uygulamaya koyduklar × prosedürler ü imdiye kadar tüm acil du- rumlarda bir faktörü dikkate almad × . Bu faktör insan davran ×ü× d × r. Yang × n alarm × - n × n sesiyle beraber, birçok insan her yerde ayn × tepkiyi gösterir. Alarm zilinin çalmas × veya uyar × sireninin sesi bu günlerde oldukça s × radand × r ve i ü itebilen herkesin tepki vermesi nadiren gereklidir. S × kl × kla insanlar, sadece basit bir test prosedürü veya ‘yanl ×ü ’ alarm dü ü üncesiyle, alarm × dikkate almayacakt × r. Nadir olan insan- lar × n bir aç × k anlama olarak gösterdikleri ilk reaksiyon ve bunu sükûnetle h × zl × ve uygun bir tepkinin takip etmesidir. S × kl × kla reaksiyon ü a ü× rma fakat etkisiz bir dikkattir, zira insanlar alarm × n gerçek oldu ù unun bir ü ekilde aç × klanmas × n × veya onaylan- mas × n × ara ü t × r × r. Bir oteldeki konuklar genellikle al ×ü× k olmad × klar × bir çevrededir. Burada en iyi ihtimalle bulunduklar × yer hakk × nda kabaca bir fikirleri vard × r veya sadece en yak × n acil ç × k ×ü /ç × k ×ü lar × biliyorlard × r. Birkaç × herhangi bir prosedür, kaç ×ü rotalar × veya otellerin devreye sokaca ù× toplanma nok- talar × hakk × nda bilgi edinecektir. Konuklar × n ayr × ca hareket etme, görme ve i ü itme kabiliyetleri de farkl × d × r. Buna otellerdeki alarmlar × n birço ù unun sabah × n erken saatlerinde çalmas × n × da ekledi ù imizde, konuk odalar × ndaki yang × nlar × n %23’ü gece yar × s × ile sabah 2.00 saatleri aras × n- da yani insanlar × n derin uykuda ve aniden uyand × klar × nda kendilerini ayarlayama- d × klar × saatlerde meydana gelmi ü tir. Bu faktörler yang × n koruma mühendislerinin yayg × n olarak kar ü× la ü t × klar × ve üstesinden gelmeleri gereken zorluklardan biridir. úü lek ve iyi tan × nan bir otelde herhangi bir olay × n kontrol edilmesi nadiren kolay bir i ü tir ve yang × n ç × kmas × da tabii ki farkl × olmayacakt × r. Di ù er Sanayilerden Ö ù renilecekler Genel olarak bugün otellerin yang × n × n üstesinden gelecek organizasyon ola- rak ald × klar × önlemler mevcuttur. Bunlar sadece otel personeli aras × ndan yang × n görevlileri atamaktan olas × herhangi bir tahliye i ü lemine kadar ayr × nt × l × k × lavuz bil- gilerini içeren bir aral × kta olabilir. Ancak ki ü isel önlemlerin ba ü ar × l × bir acil durum tahliyesi için tüm kritik ihtiyaçlara hitap etmesine güvenilemez. Yang × n güvenli ù i mücadelesinde ‘insan faktörünü’ a ü mak

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=