Yangın ve Güvenlik Dergisi 168. Sayı (Temmuz-Ağustos 2014)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 74 øù *h9(1/øöø 0$.$/( fit (183 cm) oldukça popüler kullan × lan mesafe tan × mlar × yd × . Ancak insanlar bundan daha ziyade neyin üzerine veya neyin içine dü ü tü ù ünüze ba ù l × oldu ù unu anlamaya ba ü lad × lar. Buna göre daha yeni bir tan × m ise insan × n, hiçbir emniyet önlemi olmad ×ù× kabul edi- lerek, muhtemelen yaralanaca ù× dü ü ülen mesafe ü eklindedir. Kurallar × Ben Koymam Baz × serbest dü ü meler (para ü ütle atlarken para ü üt aç × lana kadar olan süre gibi) keyif verici olmalar × na ra ù men, burada da özel önlemler al × nmas × veya aksi halde sonuçlar × na katlan × lmas × gerçe ù i aç × k olarak bilinmektedir. Zira tehlikeler apaç × k bellidir, yükseklerde çal ×ü ma birçok ülkede oldukça s × k × bir ü ekilde kontrol edilmektedir. Genel sa ù l × k ve emniyet kurallar × ayn × za- manda in ü aatlarda da, özellikle yüksekte çal ×ü ma için, uygulan × rken özel olarak dik- kat gösterilmi ü tir. Bunun bir modeli, C167 – ILO’nun (Uluslararas × Çal ×ü ma Örgütü) 1988 tarihli ú n ü aat úü lerinde Emniyet ve Sa ù l × k Konvansiyonudur (referans ILO web sitesi). Madde 18 özellikle yüksekte çal ×ü may × ele almaktad × r ancak, hangi terimin ne an- lama geldi ù i konusunda aç × kl × k getirmek için ulusal k × lavuzlara at × f yapmaktad × r. ú htiyaç duyulabilecek önlemler üzerinden gitmektedir. û üphesiz bir k × sm × tam aç × k ya da çok iyi belirtilmi ü de ù ildir, zira kabul edilmesi için ayr × nt × lar üzerinde hiçbir zaman uzla ü mayacak farkl × bölgelere göre özelle ü tirme yapmaya çal ×ü m ×ü t × r. Bunun bir seviye alt × nda bölgesel mev- zuat bulunmaktad × r. Örne ù in; Avrupa Birli ù inde (AB) geçici ve hareketli in ü aat mahallerinde kullan × lmak için 92/57/EEC (de ù i ü tirilmi ü ü ekliyle) numaral × bir konsey direktifi bulunmaktad × r, referans: http://eur- lex.europa.eu/en/index.htm) . Bu direktif Ek IV özellikle sa ù l × k ve emniyet ü artlar × yla ilgilidir. Bu ekin k × s × m B, bölüm II, alt bölüm dört – alt × aras × ise sa ù l × k konular × yla ilgilidir ve evet, hakl × s × n × z bulmak da bir o kadar zor. Konsey Direktifi 2001/45/EC yüksek yerlerde geçici olarak cihazlar üzerinde çal ×ü mak için bu çok özel ilave ü artlara getirilen AB ekidir. Bu Avrupa kurallar × daha sonra ulusal seviyelerde uygulanacakt × r, yani yerel yürürlükte olan yasal mevzuat kapsam × na al × nacakt × r. Bu i ü lem kapsamdaki farkl × l × k- lar × da dikkate alacak ve belki de, amaç ve temel prensipler ayn × oldu ù u halde, tek boyutlu bir teknik çözümün yeterli olmad × - ù× olgunla ü m ×ü görü ü leri de yans × tacakt × r. Ancak bu i ü lem tam tersine bir alternatif olarak sadece, birçok ülkenin bunlar × dikkate almay × p i ü lem yapmamas × n × ve hiçbir zaman, savurganl × kla yap × lan per- sonel harcamalar × hesab × n × tutmak hayali d ×ü× nda, hiçbir ü eyle mutab × k olmayaca ù× gerçe ù ini de yans × tabilir. Özel yüksek k × s × mlara eri ü im cihazlar × n × n teknik tasar × m ve kullan × l ×ü× n × , baz × durum- larda e ù itimini kapsayan; örne ù in: ú skele- ler ve Hareketli Kuleler (EN 12810, 128110, 1004), Ask × l × Eri ü im Ekipmanlar × (EN 1808), Mobil Yükselen Çal ×ü ma Platformlar × (EN 280, ISO 16653 serisi), Emniyet A ù lar × (EN 1263-1), Merdivenler (EN 131 serisi), Ki ü isel Dü ü me Korumas × Sistemleri (EN 363) gibi çok say × da standard × düzenlemek için birilerinin gerçekten de çok çal ×ü m ×ü olmas × laz × m. Devlerin Omuzlar × Üzerinde Durmak Yükseklerde çal ×ü mak uzun zamand × r yap × lmakta olan bir çal ×ü ma oldu ù undan aram × zdaki filozoflar veya dü ü ünce ön- derlerinin yüksekte çal ×ü mada kar ü× la ü× lan problemlere yakla ü× m konusunda bizlere aç × k ve belli bir strateji belirlemek için çal ×ü malar × gerekir. San × r × m bu dü ü ünce- ler dam × t × lm ×ü olarak k × saca ü öyle ifade edilebilir: ‘sadece yüksekte çal ×ü ma’. Bu sonuca ula ü malar × y × llar × n × alm ×ü t × r ancak eminim ki buna de ù mi ü tir. Burada tabii ki yakla ü× m × n yüksekte bilfiil çal ×ü anlar için oldukça aç × k ve belli oldu ù unu söyleme- ye gerek yoktur ancak bilirsiniz akademis- yenler seçenekleri azaltmay × çok severler. Risk de ù erlendirmesi ü üphesiz ki ilk a ü a- mad × r, ancak birçok durumda nispeten önemsiz bir çal ×ü mad × r. Bunun nedeni de yüksekte çal ×ü man × n tehlikelerinin ortak birçok senaryoda gayet iyi bir ü ekilde bilinmesidir. Bu tehlikeleri kontrol etmeniz için size sunulan seçenekler de genellikle gayet iyi bilinmektedir. Burada insanlar × n gerçekten ihtiyac × olan yard × m, belli bir durum için kullanaca ù× eri ü im arac × için do ù ru seçimi yapmalar × d × r. Belli bir yasal yönlendirme olmadan gerçek ü irketler; zaman, maliyet, kaynak, alan ü artlar × na (di ù er binalar × n yak × nl ×ù× ) ba ù l × olarak rekabetçi talepleri, emniye- tin marjinal olarak artmas × bak × m × ndan sa ù layaca ù× s × n × rl × yararlara kar ü× tartmak, de ù erlendirmek durumundad × r. Bireysel konut sahipleri bunun daha da fazla fark × ndad × r. Ellerinde her an kullanmaya haz × r bir mobil bir yükselme kulesi (lift) veya bahçelerinde ikinci bir araç olarak bir MEWP (Mobile Elevated Work Platform- seyyar bir yük platformu) yoktur. úü binan × n in ü aat × ve bak × m × na gelince, binan × n tasar × m × ve mevkii sizin yükse ù e emniyetle eri ü meniz için mevcut olan seçeneklerinizi önemli ölçüde etkileye- cektir. Bu nedenle, bina tasar × mc × lar × n × n girdileri burada oldukça önemlidir. Bu konuda ú ngiltere sadece bu amaç için bina tasar × mc × lar × n × kapsayan bir yönet- meli ù e (BS 8560) sahiptir. Yönetmelik tasar × mc × lar × yani mimarlar × , daha binan × n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=