•• •• •• •• Kemalettin ŞİMŞEK Şimşekler Yangın Söndürme · YANGIN SONDURUCULERDE • • •• • SERViSiN ONEMI Yangınların genellikle küçükten başladığı bilinir. Başlangıç yangınlarına yapılacak ilk ve doğru müdahalenin büyük felaketleri önleyeceği de kesindir. Peki ama ne ile? Nasıl? Bunun en pratik yolu, bilindiği gibi, elle taşınabilir yangın söndürme cihazları iledir. Bu konuda genel anlamda Peki pratikte böyle midir? Genellikle işletmelerde birçok iş yanında ek görev olarak "bu işe de sen bak denerek görevlendirilmiş insanlar bunu yapabilirler mi? Konunun yeterince önemsenmediğinin bir gerçek olduğu ülkemizde, kaç kişinin aklına, bizim yeterli, bilinçli olduğumuz söylenemez. Yani yangın söndürme cihazlarından gereği gibi yararlanamadığımız bir gerçek. Bu durumun üç cephesi var. Birincisi, tüketici konuyu yeterince tanımıyor ve önemsemiyor. Dolayısıyla hayati önem taşıyan yangın söndürme cihaz!arından gereken verimi alamıyor. Yangın söndürme cihazı alınırken genellikle ilk sorulan şey fiyatıdır. Oysa öncelikle bulunduracağı yerde çıkabilecek yangın türüne uygun seçim yanında sürekli, sağlıklı servis hizmeti alıp Yang1n söndürme dhazı alınırken genellikle jlk sorulan şey fı'yatJdır. Oysa öncelikle bulunduracağı yerde çıkabjjecek yangın türüne uygun seçjm yanında sürekli, sağlıklı servis hjzmeti alıp alamayacağını da araştlilllalı. Fiyat araştırma ve kıyaslamasını da ona göre yapmalı. yangın söndürme cihaz1arımız var, peryodik bakımını yaptıralım demek gelir. Bırakın peryodik bakımı, kullanılan cihazın tekrar gerekli olabileceğini düşünerek servisine haber verme gereği bile (söylenmiş, uyarılmış olmasına rağmen) duyulmuyorken. Boşalan cihazın yerine konmak için yedek bulundurma bile herşeye karşın benimsenmiş değil. Sonra herşeyin özelleştirildiği, diğer değişle taşerona verildiği bir ortamda yangın söndürme cihazlarının peryodik bakımına, götürüp getirmesine alamayacağını da araştırmalı. Fiyat araştırma ve kıyaslamasını da ona göre yapmalı. Başka sektörlere benzemeyen kendine özgü özelliği olan bir iş koludur. Şöyle ki TSE standartlarına göre cihaz sahibinin yangın söndürme cihazını satış tarihinden itibaren, 2 yıl süreyle 6 ayda bir satın aldığı firmaya götürüp, periyodik bakımının yaptırması koşulu ile 4 kontrol için satıcı veya üretici ücret talebinde bulunamaz. Diğer bir deyişle 6 ayda bir satın aldığınız firmaya götürerek peryodik bakımını yaptırmak koşulu ile 2 yıl garantilidir. Tabii diğer dikkat edilmesi gereken hususlarla beraber. kaç kurum ya da kuruluş araç ya da personel ayırır. Başka asıl görevleri olan insanların ek olarak da bu işi yapmasıyla gerçekten sağlıklı sonuç alınır mı? Bu ancak evinde bir cihazı olup her gün onu görenle, bu işe başlı başına personel araç ayıran, mali açıdan da bu yöntemin daha ekonomik olduğu, çok az sayıdaki kuruluş için geçerli olabilir. Peki özellikle de daha çok yangın çıkma riski olan çoğunluk için uygulanabilir midir? İşletmelerde yangın söndürme cihazları üvey evlat konumundadır. Çünkü her gün para getirmeyen, günlük kazanca katlası gözükmeyen, hatta arada para harcanan malzemedir. Gereği gibi, yeri sabit, olması YANGIN VE GÜVENLİK DERGİSi SAYl-17
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=