Yangın ve Güvenlik Dergisi 17. Sayı (Temmuz 1995)

Rlfı{t FKMEKÇİOĞLU Ytldft Yangın ®'nd(lrme ! ■ TAŞITLARDAKI YANGIN ■■ ■■ ■■ ■■ SONDURUCULER Taşıtlarda bulundurulan portatif yangın söndürme cihazlarının büyük bir çoğunluğunun standart dışı olduğu ve yangın söndürme özelliğini taşımadığı bilinen bir gerçektir. Bu konuda en büyük görev ve sorumluluk devletimizin yürütme organlarına düşmektedir. Yapılacak ilk uygulama ve uzun vadeli tek çözüm taşıt imal eden firmaların ürettikleri aracın cinsine ve modeline göre araçlara yangın söndürme cihazı monte etmeleridir. Taşıt üreten firmalar yangın söndürme cihazını aracın aksesuarı niteliğinden çıkarıp, güvenliğini sağlayan zorunlu bir ekipman olarak kabul etmesi gerekiyor. Milyonluk, milyarlık araçlar için 950.000 TL'lık bir yangın söndürme cihazının araç için büyük bir maliyet olmaması gerekmektedir. Yeni araç alan tüketici yeni bir arayış içine girmemelidir. Bu arayış içindeki tüketici, fiyatı cazip olduğu için ilk yardım çantalarının içindeki sprey türü, yangın söndürme niteliği olmayan ateş öldürücülere rağbet etmektedir. Resmi gazetede yayınlanan tebliğlerde, ilgili yasalar kara yollarındaki taşıtlardaki yangın söndürme cihazlarının kesinlikle TSE belgeli olmasının zorunlu olduğu belirtilmesine rağmen taşıt vize işlemlerinde "ilk yardım çantalarındaki TSE standartı dışındaki ateş söndürücülerle" vize işlemi yapılmaktadır. Buradan tüm kamu görevlilerini, görevlerini yapmaya çağırıyoruz. Vize işlemlerinde taşıtlardaki yangın söndürme cihazlarının TSE belgeli ve standart boyutlarda bulundurulması gerekmektedir. Yangın söndürme cihazı imalatının zorunlu TSE standartında olduğu ülkemizde standart dışı ateş öldürücülerin imalatının yapılarak ülkemizdeki taşıtlarda yangın söndürme cihazı olarak bulundurulması düşündürücüdür. Yangın söndürme cihazı imalatçıları ve satıcıları bu konuda gerekli duyarlılığı göstererek standart dışı yangın söndürme cihazlarının tüketiciye satılmasını önlemelidir. Bu olumsuzluğun diğer bir yansıması yangın başlangıcında, yangın söndürme niteliği ve güvenliği olmayan ateş öldürücünün yangını söndürmemesi, tüketicinin söndürme cihazına olan güvenini yok etmesine neden olmaktadır. Genel olarak araç yangınlarının %60'ı motor bölgesinden, %35'i yolcular ve insan fonksiyonundan, %3'ü yakıt tankından meydana gelmektedir. Lastik ve farların ısınmasından meydana gelen yangınlar ise %2'dir. Çarpışan araçlardaki yangınların %54'ü motor kısmından, %33'ü yakıt tankından, %4'ü lastiklerden ve frenden meydana gelmektedir. Taşıt yangınlarının çıkış nedenleri şunlardır: Elektrik kısa devresi, çarpışma veya sürtünme ile oluşan kıvılcımlar, motorun ateşleme sistemindeki kıvılcımlar, yolcular veya taşınan yanıcı maddelerin neden olduğu etkenler, kötü niyetli davranışlar, sabotaj, sıcak eksoz gazı içindeki kıvılcım, lastiklerin ve armatörlerin aşırı ısınması. Aracınızdaki bir yangın ba şlangıcında şu esasları uygulayınız: • Aracınız çalışıyorsa kontağı kapatınız, • Aracınızdaki insanları araçtan çıkartınız ve söndürme cihazınızı alınız, • Çevredekilerin itfaiyeyehabervermesini sağlayınız, • Rüzgarı arkanıza alarak dumanın ve ısının üzerinize gelmemesini sağlayınız, • Yangın başlangıcı motor bölümünde ise üst kaputu dikkatli ve az açarak dar açıdan söndürücü maddeyi püskürtünüz, • Yangın söndürücüden çıkan söndürme maddesini aleve değil alevin dibine tutunuz, • Araçta yakıt sızıntısı varsa sızıntının olduğu yere doğru püskürtün ve alevle sızıntı miktarını ayırmaya çalışınız, • Yangın söndüğünden iyice emin oluncaya kadar söndürme işlemine devam ediniz ve araçtan ayrılmayınız, • Bütün bunları yaparken kendinizi ve çevrenizdekileri riske atmayınız, • Boşalan yangın söndürme cihazlarınızın dolum ve bakımını yaptırınız. □ YANGIN VE GUVENLiK DERGiSi SAYl·17

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=