Yangın ve Güvenlik Dergisi 170. Sayı (Ekim 2014)

YANGIN ve GÜVENLİK SAYI 170 22 GÜNCEL gelendirilmesi Oda çalışmaları arasında önemli bir yere sahiptir. Ülke çapındaki Meslek İçi Eğitim Merkezlerimizde, Asansör Avan Proje hazırlama konusunda 7 bin 741, Asansör Uygulama konusunda ise 4 bin 156 üye - miz belgelendirilmiştir. Asansör Kontrollerinde Durum Yapılan yönetmelik değişikliği ile 2012 yılından itibaren kontroller Muayene Kuruluşları tarafından gerçekleştirilmek - tedir. Bu kontrollerin uygulama birliği ve kontrol sonrasında yapılacaklar da olduk - ça önem taşımaktadır. Odalarımızca 2005–2011 arası yedi yılda toplam 15 ilde 47 belediye sınırları içinde yapılan denetim ortalamasında asansör - lerin yüzde 66,2’sinin sorunlu olduğu tespit edilmiştir. Ancak toplam asansör sayısı ile yapılan denetim verileri baz alındığında sorun daha da büyümekteydi. Bu durum toplumun can güvenliğinin nasıl büyük bir tehlike içinde olduğunu dagöstermekteydi. Bildiğimiz gibi 05.11.2011 tarih ve 28106 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliğinde Değişiklik YapılmasınaDair Yönetmelik” hükümlerince bina yöneticileri, asansörlerin yılda en az bir kere kontrolünü yaptırmakla yükümlüdür. Belediyeler de 1Ocak 2012 tarihinden itiba - ren, sınırları içerisindeki her asansörün yılda bir kez A tipi Muayene Kuruluşu tarafından kontrol edilmesini sağlamaktan ve yıllık kont - rolün yapılıp yapılmadığını denetlemekten sorumlu kılınmıştır. Bu gelişmeyle birlikte Odamız bünyesinde çalışan teknik görevlilerimize yönelik düzen - lediğimiz eğitimler sonucu AKMbünyesinde şu anda 191 denetçimiz bulunmaktadır. Odamızın yaptığı kontroller 15 ilden 48 ile, protokol yapılan belediye sayısı da 47’den 172’ye çıkmıştır. Kontrol edilen asansör sayısı 2012 yılında 44 bin 333, 2013 yılında 59 bin 706, 2014 yılının ilk sekiz ayında 35 bin 575’tir. 2012 yılında denetimleri yapılan asansörlerin yüzde 77’si, 2013 yılında yüzde 63,30’u, 2014’ün ilk sekiz ayı itibarıyla da denetimi yapılan asansörlerin yüzde 68,38’inin kullanımı sakıncalı bulunmuştur. Odamızla protokolü bulunan belediye sınırları içindeki asansörlerin tamamının kontrollerinin yapılması ve yeni protokoller için organizasyonumuz hızla ve sürekli ola - rak geliştirilmektedir. Mevcut uygulamanın yerleşik ve sürekli kılınması ile ülkemizdeki denetimsizlik gerçeğinin aşılmasına Odamız önemli katkılar sunmuş olacaktır. Mühendis İstihdamı ve Meslek Odalarının Mesleki Denetimi Sağlanmalı Mevcut adımlarla yetinmemek, tasarım aşamasından, üretim, montaj, kullanım, bakım ve denetim aşamalarına kadar mühendislik hizmetlerinin yaygınlaştırılma - sı, etkin kılınması ve yasal düzenlemelerle güvence altına alınması gerekmekte ancak bu konudaki gelişmeler sorunlu yapısını ne yazık ki korumaktadır. Son 19 yılda Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından altı adet Asansör Yönetmeliği yayımlanmıştır. 1995 tarihli Yönetmelik’te asansör imalat, montaj ve bakım firmalarının bir elektrik ve bir ma - kina mühendisi istihdam etmesi ve bu firmaların Elektrik ve Makina Mühendisleri Odalarından Büro Tescil Belgesi alması zorunlu tutulmuşken, yürürlükteki yönet - meliklerde bu konular boşlukta bırakılmıştır. Yeni yönetmeliklerde asansör avan ve uy - gulama projelerinin ilgisine göre elektrik ve makina mühendislerince çizileceği ve bu projelerin valilikler ve belediyelerce asan - sörlere işletme ruhsatı verilmesi aşamasın - da istenmesi ve imalat, montaj ve bakım firmalarınamühendis istihdamı konusunda herhangi bir açıklık getirilmemektedir. Bazı çevreler olaya ticari boyutta yaklaş - makta, asansör firmalarında mühendis çalıştırılmasına ve Mühendis Odalarının mesleki denetim süreçlerinde yer alma - sına şiddetle karşı çıkmaktadırlar. Bilim, mühendislik ve kamu denetimini dış - layan böylesi bir düzenleme, asansörler - de denetim eksikliğinden kaynaklı can ve mal kayıpları ile standart dışı uygulamaları daha da artıracağı gibi ulusal asansör sanayimizi de baltalayarak, sektörde hizmet veren yüzlerce mühendisin işten çıkarılmasına sebep olmuştur. Asansör Tesis, İşletme ve Bakım Yönetmeliği Yayımlanmalı Sektörle ilgili kalıcı ve sürekli çalışmala - rın gerçekleştirilmesi amacıyla kurulan Asansör Teknik Komitesi’nin çalışmaları - nın da işlevsel kılınması gerekmektedir. Komitede yer alan Odamız ve EMO tara - fından hazırlanan “Asansör Tesis, İşletme ve Bakım Yönetmeliği”nin yayımlanmaması, asansör sektöründe işletme ve bakım süreçlerinde mevcut dağınıklığı ve haksız rekabet ortamını daha da artırmakta ve güvenliği de olumsuz etkilemektedir. Piyasa Gözetimi ve Denetimi Yapılmalı Diğer yandan 17.01.2002 tarih ve 24643 sayılı Resmi Gazete’de “Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik” yayımlanmakla birlikte yaygın piyasa göze - timi ve denetimi ortamının ilgili Bakanlıkça etkin bir şekilde sağlanması gerekmektedir. Zira asansör ve yürüyen merdiven sektö - ründe ürünlerin piyasaya arzı ve dağıtımı aşamasında veya ürünler piyasada iken ilgili teknik düzenlemelere uygunluk ve güvenliğe ilişkin boşluklar mevcuttur. Bu noktada ülke genelinde yaygın bir örgütlenme altyapısı bulanan Odamız ve EMO’nun yetkili kılınmasına yönelik idari düzenlemelerin Asansör Bakım ve İşletme Yönetmeliği kapsamında yapıl - ması gerekmektedir. MMO Başkanı da konuşmasını sempozyu - ma katkıda bulunanlara teşekkür ederek tamamladı. C M Y CM MY CY CMY K

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=