Yangın ve Güvenlik Dergisi 170. Sayı (Ekim 2014)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 67 <$1*,1 *g5hù de ù ildir. Kald × ki itfaiyecilik bir er rütbesi ile ba ü l × yorsa ayn × i ü i yapan afad personeli neden er olarak tan × mlanmam × ü t × r. Bu küçük bir konu gibi görünse de ba ü l × ba- ü × na irice bir sorundur. ú tfaiye te ü kilat × n × n yeniden düzenlenmesi ve düzenlenirken bu tür kadro ve isimlerin yeniden elden geçirilmesi gerekmektedir. Sa ù l × k Bakan- l × ù × , Afad gibi kurumlarda hizmet gere ù i 24 saat süren görevlerde çal × ü an perso- nel 24 saat i ü 72 saat istirahat ü eklinde çal × ü t × r × l × rken itfaiye te ü kilatlar × n × n çal × ü ma saatlerinin yerel yönetimce takdir edilmesi haks × zl × ù a sebep olmaktad × r. Ülkemiz genelinde 24 saat i ü 48 saat istirahat ü eklinde çal × ü t × r × lan itfaiye perso- neli maalesef zorla fazla mesai yapmak mecburiyetinde b × rak × lmaktad × r. 24 saat boyunca yang × n, trafik kazas × ve di ù er afetlerde görev yapan itfaiye personeli fazlaca y × pranmakta vemaalesef 48 saat sürecinde de dinlenememektedir. Kald × ki Anayasam × z kimsenin zorla çal × ü t × r × lamaya- ca ù × n × aç × kça emretmektedir. úü in daha da kötüsü çal × ü ma saatleri yerel yönetimlerce belirlenen itfaiye te ü kilatlar × ndan baz × lar × 12 saat i ü 24 saat istirahat ü eklinde ça- l × ü t × r × lmaktad × r. Bu ilgili itfaiye personeline aç × kça bir zulümdür. 12 saat boyunca türlü vakalara müdahale eden bir perso- nelin 24 saatte dinlenebilmesi ne derece mümkündür. Kald × ki dinlendi, bu ki ü inin bir sosyal ya ü ama ihtiyac × yok mudur? Ailesi ile geçirmesi gereken bir zaman × olmamal × m × d × r? Bayram, resmi tatil, hafta sonu de- meden sürekli çal × ü an bu itfaiye personeli 12 saat i ü 24 saat istirahat ü eklinde kesintisiz çal × ü t × r × lmas × tamamen hukuksuzdur. ú nsan sosyal bir varl × kt × r. Devlet ki ü ilerin sos- yal haklar × n × korur ve gözetir. úü te çal × ü ma saatlerinin belirlenmesi ilgili yönetmelikçe yerel yönetimlere b × rak × lmas × suyu bu- land × rmakta, her bölgede farkl × çal × ü ma saatleri uygulanmas × na sebep olmak- tad × r. Personel mutsuz edilmekte, verim dü ü ürülmekte, ki ü ilerin i ü ine olan sayg × ve sevgisinin bitmesine sebep olunmaktad × r. ú tfaiye te ü kilatlar × zorla fazla mesai yapt × - r × lmakta fakat fazladan yap × lan mesainin ücreti ödenmemektedir. Bakanlar kurulun- ca belirlenen tarifeden fazlamaktu mesai ücreti ödenmesi aç × kça hukuksuzcad × r. Bir itfaiyeci Türkiye ortalamas × nda ayda 160 saat çal × ü mas × kar ü × l × ù × nda yakla ü × k 2000 TL maa ü al × r. Yine ayn × ki ü i ayda 80 saat mecburi fazla mesai yapar ve bu 80 sa- atlik fazla mesaisi için de yakla ü × k 350 lira ücret al × r. Farkl × bir birimde çal × ü an zab × ta memuru da ayda yakla ü × k 15 saat fazla mesai yapar ve 350 lira fazlamesai ücreti al × r. Bu durum asl × nda yap × lan hukuksuzlu- ù u aç × k bir delildir. Ülkemizde uygulanan i ü kanunlar × ve taraf oldu ù umuz Uluslar aras × sözle ü meler gere ù i fazla çal × ü t × r- ma usul ve ücretleri ile k × yasland × ù × nda itfaiye personeline 80 saat fazla çal × ü t × ù × için ödenen ücret hakkaniyetten uzakt × r. Devlet hastanesinde çal × ü an bir ayniyat sayman × n × n fazla mesai yapt × ù × nda saat ba ü × ücreti almas × ne kadar hukukiyse itfaiye erinin 80 saat zorla çal × ü t × r × lmas × sonras × nda kendisine ödenen maktu mesai ücreti de bir o kadar hukuksuzdur. Bu yanl × ü × n düzeltilmesi gerekmektedir. Anayasam × z ücretin eme ù in kar ü × l × ù × oldu- ù unu ve devletin de bunun gözetleyicisi oldu ù unu aç × kça emretmektedir. Fakat bu uygulama ile anayasa ihlal edilmek- tedir. ú tfaiye yönetmeli ù inde itfaiye görev tan × mlanmas × yap × lm × ü ve itfaiye erinin gö- revleri say × lm × ü t × r. Buna ek olarak Belediye ba ü kan × n × n verdi ù i di ù er görevleri yapar diye bir madde vard × r. Bu madde itfaiyeci mesle ù i için son derece gurur k × r × c × , tarifsiz tahribatlara yol açmaktad × r. Belediye ba ü kan × na bir itfaiye erine çat × daki anteni bile tamir etmesi yönünde emir verebilme yetkisi tan × yan bu madde iptal edilmelidir. Tan × ms × z görev olmaz. Yine itfaiye yönet- meli ù inde itfaiye erinin çal × ü t × ù × binan × n temizli ù ini yapaca ù × da emredilmektedir. ú tfaiye eri temizlik görevlisi de ù ildir. E ù er her kamu personeli kendi çal × ü t × ù × kuru- mundan sorumluysa neden milli e ù itim müdürlü ù ünde görevli bir memur eline paspas al × p temizlik yapmamaktad × r da hizmetli kadrosu aç × l × p bir temizlik per- soneli atanmaktad × r. ú tfaiye erinin nüfus memurundan ne fark × vard × r. Yine itfaiye eri çay ta ü × ma personelimidir? Bugün itfaiye te ü kilatlar × da devletin kurumlar × ysa di ù er kamu kurumlar × gibi hizmetli kadrolar × bulunmal × ve her personel kendi bran ü × nca çal × ü t × r × lmal × d × r. ú tfaiye te ü kilatlar × nda görev- de yükselme ve unvan de ù i ü iklikleri s × navlar × tamamen keyfi uygulanmakta, isterse bir yerel yönetimin bu konuda hiçbir s × nav aç- mama hakk × bulunmaktad × r. S × nav aç × lsa bile bu kurum içerisinde liyakat çerçeve- sinde uygulanmamakta, bir tak × m ki ü ilerce kay × r × lan ki ü ilere bu görevler verilmektedir. Hatta baz × yerel yönetimlerde üst kadroda bulunan ki ü iler çal × ü malar × gereken kadrola- ra atanmay × p alt kadrolarda çal × ü an ki ü iler amir ya da çavu ü olarak atanmaktad × r. Bu uygulama ki ü ilerin devletine olan güvenini bitirmekte, kurum içerisinde çat × ü malara sebebiyet vermektedir. Hz. Ömer (ra)’in adalet tan × mlamas × bizler için bir rehberse bizler bu tan × m × n neresinde yer al × yoruz? Yine itfaiye te ü kilatlar × riskli bir meslek yürüt- mekte olmalar × na kar ü × l × k i ü riski tazminat × alamamaktad × r. Emniyet mensuplar × ve di ù er riskli meslek s × n × f × nda çal × ü an personeller i ü risk tazmi- nat × ad × alt × nda hat × r × say × l × r ek ödemeler almakta, sosyal bir tak × m imkanlara sahip olmalar × na kar ü × l × k her günü riskli bir çal × ü ma ortam × nda geçiren itfaiye personellerine risk tazminat × verilmemesi ve bir tak × m sosyal haklar tan × nmamas ×

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=