Yangın ve Güvenlik Dergisi 171. Sayı (Kasım-Aralık 2014)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 81 øù *h9(1/øöø 0$.$/( “ û u Gürültüyü Durdurun!” isimli bu kam- panya i ü te gürültü bilincini uyand × rmak ve bununla birlikte gelen tehlikelerin fark × na var × lmas × n × sa ù lamak için ba ü lat × ld × . Kam- panya ayn × zamanda gürültünün sadece a ù × r i ü yapan fabrikasyon endüstrileri için bir tehlike de ù il ayn × zamanda çok geni ü bir sektör için de geçerli oldu ù unu gös- termeyi de hedefledi. Size Ne Olabilir? úü yerindeki gürültüden kaynaklanan bir- çok sa ù l × k problemi vard × r. Akustik travma veya akustik ü oka çok yüksek ü iddetteki gürültünün k × sa darbeleri neden olur. Bu ça ù r × merkezlerinde telefonun sesinin çok yükse ù e ayarland × ù × zamanlar kayg × la- n × lmas × gereken bir konudur. Ani i ü itme hasar × na ve zaman içinde daha kal × c × zarara neden olabilir. Tinnitus ya da kulak ç × nlamas × a ü × r × yüksek ses veya gürültüye maruz kalmaktan kaynaklan × r. û erit testere ile çal × ü an maki- nelerde hatta e ù er e ù lence sektöründe çal × ü × yorsan × z konserdeki yüksek sesli müzik- ten bile kaynaklanabilir. Bu rahats × zl × k, kulak içindeki ince tüylerin uzun süre yüksek sese maruz kalmalar × nedeniyle tahrip olmalar × sonucunda kulakta sürekli bir ç × nlama veya v × nlama olarak gözükür. Kulaktaki bu tüyler bir kez tahrip olduklar × nda yenilenmezler ve kulakta ya ü amboyu kalan rahats × z edici bir gürültüye sebep olur. Geçici i ü itme kayb × geçici olarak e ü ik kaymas × olarak bilinir ve yüksek seviyede bir gürültüye maruz kald × ktan hemen sonra ortaya ç × kar. Bu durum sakin bir yerde bir süre geçirdikten sonra düzelir. Ancak zaman içinde tekrarland × ù × nda kal × c × hasarla sonuçlanabilir. Ortalama gürültü seviyeleriyle birlikte gelen ve i ü itsel olmayan sa ù l × k etkileri oldu ù una ili ü kin belirtiler vard × r. Bunlar içinde ses problemleri, stres, kardiyo vas- küler (kalp damar) hastal × klar × ve nörolojik konular yer al × r. Genellikle i ü itme hasar × yla birlikte gelen seviyenin alt × ndaki gürültü, vücutta düzenli ve önceden tahmin edilebilir de ù i ü ikliklere yol açar. Hatta ‘kulak için güvenli’ ses seviyeleri, e ù er kronik olarak rahatlama faaliyetlerini, örne ù in uyku ve dinlenmeyi, bozuyorsa, sa ù l × k bozukluklar × na da yol açabilir. E ù er ileti ü imi ve konu ü man × n anla ü × lma- s × n × bozuyorsa veya zihinsel faaliyetlerin yap × lmas × n × engelliyorsa daha yüksek seviyede dikkat ve ilgi göstermek gerekir. úü verenler Ne Yapabilir? Gürültünün ta ü × d × ù × yüksek risk nedeniyle, i ü verenlerin riski gürültünün kayna ù × nda kontrol etmeleri, riskleri ortadan kald × r- malar × veya azaltmalar × gerekmektedir. Ki ü isel i ü itme koruma araçlar × tek koruma kayna ù × olarak kullan × lmamal × d × r, koruyu- cu kontrol önlemleri gürültünün getirdi ù i tehlikeyi kontrol etmek veya azaltmak için kullan × l × r. úü yeri içinde kontrollerin kullan × m ama- c × tehlikeli derecede gürültüye maruz kalmay × azaltmak olmal × d × r. Bu ü ekilde i ü itme kayb × tehlikesi ortadan kald × r × l × r veya azalt × labilir. Gürültü mühendislik kontrolleri kullan × larak kontrol edilebilir. Bunlar gü- rültü kayna ù × n × izole etme yöntemleridir ve tesisin, cihazlar × n ve havaland × rma sistemlerinin yeniden tasar × m × veya ta- dil edilmesi konular × n × kapsar. ú darenin yapaca ù × kontroller i ü in, zamanlamas × , politikalar ve di ù er kurallar gibi i ü in yap × l × ü ü eklini de ù i ü tirebilir. Uygun politika ve pro- sedürleri uygulayarak i ü yerinde uyulacak kurallar oldu ù unu sa ù layacak ve tüm çal × ü anlar × bilgilendirerek bu kurallar × n fark × nda olmalar × n × sa ù layacaks × n × z. Bu i ü e ù itimle sa ù lanabilir. Gürültünün kayna ù × ile çal × ü anlar ara- s × ndaki mesafe art × r × larak, çal × ü anlar × n gürültüye maruz kalmas × azalt × lacakt × r. Kulakl × k ve kulak t × kaçlar × gibi i ü itme koru- ma cihazlar × kabul edilebilir ancak daha az onaylanan seçeneklerdir ve sadece mühendislik veya idari çözümlerin getiri- lemedi ù i yerlerde ya da kontrollere ilave olarak kullan × lmal × d × r. Tüm i ü itme korumas × bir SNR (tek numara derecesi) numaras × yla gelmelidir. Bu numara kullan × c × ya verilecek koruman × n basit bir tahminini dB olarak verir. Basit bir kulakl × k kullan × c × s × na yakla ü × k 23 dB’lik bir koruma sa ù larken köpükten yap × lm × ü basit bir kulak t × kac × ise yakla ü × k 38 dB’lik bir koruma sa ù lar. Koruma sadece PPE, yani ki ü isel koruyucu cihazlar do ù ru olarak giyilmi ü se sa ù la- nabilir, bu nedenle çal × ü anlara nas × l ve ne zaman koruyucu araç kullan × laca ù × hakk × nda e ù itim verilmesi bu cihazlar × n etkinli ù ini art × racakt × r. úü itme korumas × i ü itme kayb × ya ü ayan ü ah × slarca da kullan × labilir ancak gürül- tüye kar ü × tek koruma kayna ù × de ù ildir. úü yeri dahilinde sa ù l × k ara ü t × rmas × ve i ü yeri içinde düzenli gürültü de ù erlendirmesi yap × lmas × da dâhil olmak üzere tehlike- leri azaltmak, aç × k olarak göstermek ve anla ü × lmas × n × sa ù lamak için prosedürler de ilave edilebilir. Çal × ü ma s × ras × nda gürültüyü kontrol ederken genel koruma prensipleri riskleri ortadan kald × rmak, kaç × n × lamayan riskleri de ù erlendirmek, risklerle kayna ù × nda sava ü mak, i ü i ki ü iye, teknik ilerlemeye uyarlamak ve tehlikeli nesneleri tehlike- sizlerle de ù i ü tirmektir. úü yerinde gürültü birçok endüstri dal × nda yüksek bir tehlikedir ve hala dünyan × n her taraf × nda çal × ü anlar × n ve i ü çilerin sa ù l × kla- r × n × n kötüle ü mesinin bir sebebidir. Gürültü seviyeleri e ù er dünyan × n her taraf × nda ayn × ü ekilde dikkate al × nabilse, bir ba ü ka ifadeyle tüm çal × ü anlar × n ayn × miktarda koruma almalar × sa ù lanabilse çok daha makul bir seviyede olunabi- lirdi. Dünyan × n her taraf × nda gürültünün kontrolünün yap × ld × ù × n × n sa ù lanmas × için sürekli çal × ü maya ihtiyaç vard × r ve i ü verenler i ü letmeleri içinde gürültüyü azalt × c × önlemlerin al × nmas × için te ü vik edilmelidir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=