Yangın ve Güvenlik Dergisi 173. Sayı (Mart 2015)
.$3$. .21868 0$.$/( <$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 38 Acil Durum Yönetimi Acil durum yönetimi 2005 düzenleme- sinde yer alan bir konu olsa da, 2012 düzenlemesi sa ù l × k bak × m tesislerinin acil eylem plan × haz × rlarken dikkate almalar × gereken belirgin sorunlara odaklan × r. Bu, acil duruma haz × r olmay × bütünsel ve be- lirsiz olarak ele alan 2005 düzenlemesine göre büyük farkl × l × k gösterir. Hastanelerde acil durum yönetimine duyulan ihtiyaç y × l- lar geçtikçe artm × ü t × r. Dünya Ticaret Mer- kezi sald × r × lar × , 2011’de ABD’nin do ù u sa- hillerindeki depremler, kas × rgalar, Boston Maratonu’nun bombalanmas × , kitlelere yönelik sald × r × lar ve di ù er trajik olaylar acil durum yönetimini, planlamas × n × ve ko- ordinasyonunu sa ù l × k bak × m tesisleri için kritik hale getirmi ü tir. Bu felaketler do ù al olaylar ve insan kaynakl × olaylar olmak üzere farkl × l × k gösterir, sa ù l × k tesisleri bu olaylar sonucunda fiziksel ve duygusal olarak etkilenen insanlarla ilgilenirler. Bu olaylar, sürmeye ve toplumu etkilemeye devam ederler. Bölüm 12 sa ù l × k tesisleri- nin görevlerine haz × rlanmalar × na ve sa ù l × k hizmetleri sa ù lamalar × na yard × mc × olur. Bölüm 12, acil durumda “sa ù l × k bak × m te- sislerinde acil durum yönetimi ile sorumlu olup yönlendirme, yat × ü t × rma, haz × rlama, kar ü × l × k verme ve toparlanma imkanlar × n × sa ù lar”. Bu bölümün tamam × n × n amac × sadece tek bir felaket tipi için de ù il, “tüm acil durumlar” için mümkün olan en ge- nel ü ekilde haz × r olmakt × r. Ana hatlar, ön- ceki düzenlemelerdeki gibi korunur: Acil Durum Yönetim Komitesi’nin koordinas- yonu ile yetkili birini görevlendirme, farkl × bir komite yaratma, komitenin Acil Durum Yönetimi Plan × olu ü turmas × ve uygulama- s × n × sa ù lama. Bu, 2012 düzenlemesini öncekilerden ay × rmaktad × r. Önce tesis, û ehir/Eyalet ile i ü birli ù i ve ko- ordinasyon içerisinde uygun bir kategori seçmelidir; ya bölgede gerçekle ü ebi- lecek acil duruma kar ü × bir uygulama- da kendi rollerini ve hastalar × n sevkiyat × n × planlayacaklar (Kategori 1) ya da mev- cut hastalar × n × sevkiyat olmaks × z × n idare etmeyi planlayacaklar (Kategori 2). Tesis uygun kategoriyi belirledi ù inde bir Tehlike Zafiyet Analizi’ni (TZA) tamamlamal × d × r. TZA sa ù l × k bak × m tesisleri, operasyonlar, top- lum ve personelin etkilenme dereceleri- ne göre do ù al tehlikeleri, insan kaynakl × olaylar × ve teknolojik olaylar × tan × mlar, on- lar için haz × rl × k yapar. Bunu yapmak için mümkün oldukça tehlikelerin ortadan kal- d × r × lmas × na, hafifletilmesine ve Acil Eylem Plan × (AEP) haz × rlanmas × na odaklan × r. AEP ilk olarak tesis içerisinde ve d × ü tesisler- deki ki ü ilerle topluluklar aras × nda ileti ü imin sürdürülebilmesine odaklan × r. Ayr × ca kay- naklar, kamu destek birimleri, destek akti- viteleri ve güvenlikle de ilgilenir. Kaynaklar, özellikle medikal ekipmanlar × n acil durum stoklar × , çok say × da ve güncel olarak tu- tulmal × d × r. Ek olarak, tahliye gereksinimleri de ù erlendirilir -tesisin tahliye durumunda nas × l personel, ekipman ve ta ü × tlara ihtiyaç duyaca ù × n × belirlemesi-. Tesisler ayr × ca su, elektrik, HVAC ve yang × n koruma sistem ih- tiyaçlar × n × gözden geçirmeli ve bu ihtiyaç- lar × n bir olay s × ras × nda nas × l kar ü × lanaca ù × n × güvence alt × na almal × d × r. Bu fiziksel kaynak ihtiyaçlar × n × n ötesinde AEP tesisin morg hiz- metleri, hastalar × n ta ü × nmas × , onlar × n evrak i ü leri, hastalar × n sanitasyonu, temizli ù i, has- talar × n ve personelin konumlar × n × n belge- lenmesi gibi farkl × faaliyetlerdeki zorluklar × da inceler. Güvenlik Bölüm 13’e al × nm × ü da olsa, AEP hala iç güvenlik, insanlar × n tesis içi ve d × ü × ndaki hareketi, özel gü- venlik, özel ihtiyaçlarla hastalara yard × m etme ve tehlikeli at × klar × n kontrolü gibi gü- venlik ve emniyet konular × n × n de ù erlendi- rilmesini gerektirir. TZA’n × n ötesinde tesisler ayr × ca personellerini e ù itmeli, AEP’yi test etmeli, hastalar × karga ü a esnas × nda s × - n × fland × rmal × (ba ü kalar × na yarataca ù × risk, kendisine yarataca ù × risk veya ölüm riski/ kal × c × yaralanma) ve bak × lan hastalar × n ta ü × nmas × sonras × nda iyile ü me sürecini haz × rlamal × d × r. Güvenlik NFPA 99 2012 düzenlemesi, NFPA 99’un tüm bir bölümü sa ù l × k bak × m tesislerinin güvenlik yönetimine ay × rd × ù × tek düzenle- medir. Güvenlik ve emniyet her zaman di- ù er bölümlerdeki önemli konulardan olsa da, Bölüm 13 sa ù l × k tesislerine kendilerinde olu ü turabilecek riskleri listeleme imkân × verir ve her bir tehditten korunmak için çözüm- ler sunar. Bu büyük bir geli ü medir; çünkü acil duruma haz × r olman × n daha önemli hale geldi ù i bu dönemde güvenlik de önemli hale gelmi ü tir. Bu bölüm sa ù l × k ba- k × m tesislerine hastan × n kaç × r × lmas × , medya kontrolü, acil durum departman × zafiyeti, ilaçlar × n saklanmas × ve hasta bilgilerinin tutulmas × gibi güvenlik sorunlar × na kar ü × ko- runma konusunda yard × mc × olur. Teknoloji kullan × m × dünyada artt × kça ve geli ü tikçe, güvenlik de her tesisin do ù rudan ihtiyaçla- r × n × korumak için geli ü tirilmelidir. Tesisin SVA’da yap × lan son de ù erlendir- meleri görevlendirmeleri ve tatbikatla- r × n × da içine alacak ü ekilde personelle ilgilidir. Çal × ü anlar, sözle ü meli çal × ü anlar ve güvenlik personelini de kapsayarak, özel bir inceleme alt × ndad × r. Geçmi ü le- rinin kontrolü ve uyu ü turucu testleri, tesis içerisinde “çal × ü anlar × n yüksek bütünlü ù ü- nü” sa ù layacak en iyi uygulamalar ola- rak önerilir. E ù itim ve tatbikatlar, SVA’n × n son konular × d × r. Tatbikatlar × n yap × lmas × ve
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=