Yangın ve Güvenlik Dergisi 174. Sayı (Nisan 2015)

<$1*,1 YH *h9(1/ø. 6$<, 68 <$1*,1 0$.$/( Sa ù l × k Bak × m ve Sa ù l × k Yard × m Sistemi Merkezleri 1970 y × l × nda bütün bak × m ev- leri için Can Güvenli ù i Yönetmeli ù inin 1967 yay × m × n × kabul etmi ü tir. Bu merkez- ler hala yönetmeli ù in 2000 tarihli yay × m × - n × kullanmaktad × r ve 2012 yay × m × n × kul- lanma haz × rl × ù × süreci içindedir. Yard × ml × ya ü am tesisleri için yang × n/can güvenli ù i konular × eyaletlerce düzenlenmektedir ve eyalet ü artnameleri oldukça fark gös- termektedir. Uzun süreli bak × m tesislerinde ölümlerin azalmas × nda anahtar konumdaki etmen zorunlu sprinkler tesisat × ndaki art × ü ve ihti- yaçlar × n daha iyi koordine edilmesidir. Sprinkler Kullan × m × n × n Artmas × Can Güvenli ù i Yönetmeli ù i tüm yeni ba- k × m evlerinin 1991’den itibaren sprinkler tesisat × yla yap × lmas × n × öngörmektedir. 2008 y × l × nda, federal hükümet, endüst- rinin de deste ù iyle mevcut tüm bak × m evlerinin 2013 y × l × sonuna kadar tama- men sprinkler korumas × yla donat × lmas × n × zorunlu hale getirmi ü tir. Bunun sonucu olarak her bak × m evi bugün ba ü tan a ü a- ù × otomatik sprinklerlerle korunmaktad × r. 1972 y × l × ndan beri birden fazla ki ü inin ölü- müyle sonuçlanan bak × m evi yang × nlar × sprinkleri olmayan bir tesiste meydana gelmi ü tir. Tüm bak × m evlerinin otomatik sprinklerlerle donat × lmas × birden fazla ölümle sonuçlanan yang × nlar × ortadan kald × racakt × r. ú htiyaçlar × n Daha ú yi Koordine Edilmesi Sa ù l × k bak × m kurulu ü lar × uzun süredir Can Güvenli ù i Yönetmeli ù i ve di ù er NFPA standartlar × n × geli ü tiren komitelere dâhil olmu ü lard × r. Bu beraber çal × ü ma, yönet- meliklerin anahtar konumdaki konular × kapsamas × ve endüstri için de uygulana- bilir olmas × n × sa ù lam × ü t × r. Ayn × zamanda sa ù l × k bak × m tesislerini de düzenleyen Uluslararas × Bina Yönetmeli ù i (UBY), geç- mi ü i içinde ayn × ölçüde sa ù l × k bak × m ku- rulu ü lar × n × n birlikteli ù ine sahip olmam × ü t × r ancak bu UBY’nin 2015 bask × s × yla de ù i ü - mi ü tir. 2015 bask × s × n × n haz × rlanmas × s × ra- s × nda UBY’nin geli ü tiricisi olan Uluslararas × Yönetmelik Konseyi hastaneler, bak × m evleri ve yard × ml × ya ü am tesisleri için de bu endüstrilerin temsilcileri olan geçici komiteler olu ü turmu ü tur. Bu iki durum ulu- sal yasada sa ù l × k bak × m ve yard × ml × ba- k × m tesisleri için gereken ü artlar × koordine etmek için önemli çabalar × n gösterildi ù i ilk örnektir. Uzun Süreli Bak × m Tesislerinde Yan- g × n Güvenli ù i Bak × m × ndan Endi ü e Duyulan Alanlar Uzun süreli bak × m tesislerinde yang × n güvenli ù i bak × m × ndan endi ü e duyulan alanlar hastanelerden oldukça farkl × d × r. ú çinde bunama sorunu olan hasta say × - s × ndaki art × ü , uzun süreli bak × m tesislerinin bir konut gibi hissedilmesine yönelik e ù i- lim ve obezite sorunu olan ki ü i say × s × nda- ki art × ü × n da oldu ù u birkaç de ù i ü iklik ve e ù ilim bu tesislerdeki yang × n güvenli ù ini zorla ü t × rm × ü t × r. Zeka Sorunlar × n × n Artmas × Belki en geni ü yang × n güvenli ù i kayg × - s × bu tesislerde kalanlar × n ço ù unun akli yeteneklerinin bozuk olmalar × d × r. ú statis- tikler bak × m evlerinde kalanlar × n en az %61’inin Alzaym × r veya di ù er bir ü ekilde bunamadan mustarip olduklar × n × gös- termektedir, bu oran yard × ml × bak × m te- sislerinde %42 civar × ndad × r. Bu e ù ilim ABD’deki ya ü l × insanlar × n say × s × n × n artma- s × yla devam edecektir. Gerçekten de yeni yap × lan yard × ml × bak × m tesisi in ü a- atlar × nda en geni ü alan ‘memory care’ - haf × za bak × m birimleridir. Bu bozukluklar × n anlam × tesislerde kalan- lar × n ço ù unun bir yang × n durumunda yard × m olmadan binay × terk edeme- yecekleridir. Bu da bir yang × n s × ras × nda personel ve kurtarma ekibi için zorluk demektir ve “bulundu ù un yeri savunma” stratejilerine olan gereksinimi art × rmak- tad × r. Bu stratejinin içine hastalar × bina d × ü × na tahliye etmekten ziyade binadaki güvenli alanlara nakletmek (yatay tahli- ye) girmektedir. Tersine, ne var ki, bunama sorunu olan hastalar × n ayn × zamanda tesisten yü- rüyerek ç × kmalar × tehlikelidir, kaçma tehlikesi de vard × r. Kaçma tehlikesinin azalmas × için yönetmelikler bu tesislerde ç × k × ü kap × lar × n × n kilitlenmesine, en az × n- dan personel oldu ù u sürece, müsaade etmektedir. Bu uygulama acil bir yang × n durumunda an × nda ç × k × ü a imkân sa ù lan- mas × dü ü üncesiyle z × tl × k göstermektedir. Bunama yang × n güvenli ù iyle alakal × ola- rak ba ü ka bir tehlike daha gösterir: Buna- ma sorunu olan baz × bireyler riskli faali- yetlere kat × l × r, örne ù in oksijen kullan × rken sigara yakmak veya tekerlekli sandalyey- le merdiven inmek gibi. Konut Düzenine Do ù ru Geçi ü Uzun süreli bak × m tesisleri tesiste kalan- lar × n evleridir. Bu gerçe ù e kar ü × l × k vermek için, tesisler daha fazla ev havas × nda yap × lmaktad × r. Özel bak × m evlerinde yeni küçük aile birimlerinin 12-16 yata ù × ve yenilenen tesislerin, yönetmelik 30’a kadar izin verse dahi, en fazla 22 yatak- lar × vard × r. Bu e ù ilim ancak yang × n gü- venli ù i için baz × zorluklar getirmektedir. Örne ù in, küçük aile birimlerinde mutfak ana ya ü am alan × na aç × kt × r. Kalan has- talardan yapabilenlerin personele pi- ü irme i ü lerinde yard × mc × olmalar × te ü vik edilmektedir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=