Yangın ve Güvenlik Dergisi 176. Sayı (Temmuz-Ağustos 2015)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 176 63 YANGIN - MAKALE olmal × ve 600 cm’den uzun rampalarda ise hastalar × n dinlenece ù i en az rampa geni ü li ù inde bir sahanl × k olu ü turulmal × d × r. Yang × n merdivenlerinde de sahanl × klar en az bir sedyenin dinlenebilece ù i ü ekilde 80 cm daha geni ü , en az 200 cm ola- cak ü ekilde düzenlenmelidir ( û ekil 2.2) . Rampalar her ne kadar yap × n × n d × ü ka- bu ù una entegre edilmi ü olsalar da kulla- n × c × lar × n tahliye s × ras × nda cephe bo ü luk- lar × ndan d × ü ar × ya s × zan duman ve alev- lerden etkilenmemeleri için cephede 3 m mesafede hiçbir aç × kl × k bulunmama ko ü uluna uymalar × gerekir (Y.Y.K.Y. 2009). ( û ekil 2.2) . Yatan hastalar × n dü ü ey tahliyesi için en elveri ü li yolun rampalar oldu ù u belirlen- mi ü tir. Buna kar ü × n, mevcut yap × lar × n, kat yüksekliklerinin fazla olmas × ve yap × n × n etraf × nda yeterli bo ü alan × n olmama- s × durumunda, d × ü kabu ù a rampalar × n eklenmesinde zorluklar ya ü anmaktad × r. Bu nedenle, yang × n kap × s × ile korunum- lu s × ù × nma alan × na aç × lan, bir ü aft içine al × nmam × ü , etraf × aç × k ve emniyetli, por- tatif sedye asansörü de yatan hastalar × n dü ü ey tahliyesinin gerçekle ü tirilmesi için bir alternatif çözüm olarak görülmektedir ( û ekil 2.3, û ekil 2.4) . Acil durum asansörlerinin s × ù × nma ala- n × na yerle ü tirilmesi gerekti ù i durumlar- da, duman × n girmesinin engellenmesi amac × ile asansör ü aftlar × da bas × nçlan- d × r × lmal × ve asansör kap × lar × n × n bu sis- temden olumsuz etkilenmesini önlemek amac × ile 2 kap × aras × ndaki bas × nç fark × en dü ü ük seviyede tutulmal × d × r. E ù er di- rekt merdiven veya asansörlere aç × lan bir s × ù × nma alan × tasarlanam × yorsa, bu dü ü ey sirkülasyon elemanlar × na en ya- k × n yerde korunakl × bir mekan olu ü turulur. Kurtarma ekipleri bu alanlardan kolay- l × kla hastalara ula ü abilirler. Ayn × özellik birbirine köprü ile ba ù lant × l × iki binan × n ba ù lant × noktalar × için de geçerlidir. Yang × n an × nda kom ü u bloktaki asan- sörler rahatl × kla kullan × labilir. Ba ù lant × noktalar × da s × ù × nma ve bekleme alan × olarak kullan × labilir. Ayr × ca, asansörler yang × n kurtarma ekipleri taraf × ndan ma- nuel olarak kumanda edilmeli ve ayr × bir jeneratör sistemine ba ù lanmal × d × r. Asansör ü aftlar × na duman × n girmesinin engellenmesi amac × ile asansör ü aftlar × da bas × nçland × r × lmal × d × r. Asansör kap × la- r × n × n bu sistemden olumsuz etkilenmesi- ni önlemek amac × ile 2 kap × aras × ndaki bas × nç fark × en dü ü ük seviyede tutul- mal × d × r. Lobilerdeki s × ù × nma alanlar × nda çift yönlü ileti ü im kurulacak telefon v.b tesisat bulundurulmal × d × r. Makine daire- sinin de ayn × yang × n güvenlik önlemleri ile donat × lmas × , yang × n s × ras × nda kar ü × la- ü × lacak aksakl × klar × n önüne geçer. Özel- likle sprinkler sistemlerin bulunmas × ndan dolay × kumanda merkezi ve dü ù meleri sudan etkilenmeyecek malzeme ile ko- runmal × d × r (Bukowski, 2007). û ekil 2.4 Yap × d × ü × na entegre edilen aç × k konumlu portatif hasta asansörü û ekil 2.3. Yap × d × ü × na entegre edilen aç × k konumlu portatif asansör
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=