Yangın ve Güvenlik Dergisi 177. Sayı (Eylül 2015)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 177 90 GÜVENL ø K - MAKALE parçay × ihtiva eder. LAX’ × n Hava Liman × Harekât Koordinasyon Merkezi (ARCC) ve hava liman × operasyon personeli yol- cular × n, bagajlar × n × n ve hava araçlar × n × n sorunsuz olarak ak × ü × ndan, duruma göre harekâta haz × r bulunmaktan ve ciddi ila gayr × ciddi olaylarda ortak operasyon çerçevesi olu ü turmaktan sorumludurlar. Hava Liman × Sinir Merkezi LAX’ × n hava liman × operasyonlar × , hava liman × polisi, hizmet bak × m ünitelerin- den olu ü an ARCC, hava alan × n × , yer taraf × n × ve terminal operasyonlar × n × gö- zetim alt × nda tutan bir sinir merkezidir. ARCC personeli sahada, belli hizmet de ù erleri ve hava liman × nda olan olay- lar hakk × nda bilgi toplamak üzere ken- di emsalleri ile birlikte çal × ü acak ve bu bilgiler × ü × ù × nda i ü birlikçi harekât planlar × haz × rlayacaklard × r. Bir olay meydana geldi ù inde, operas- yon saha personeli iPadlerindeki Nice Situator’ × n Co ù rafi Bilgi Sistemini (GIS) kullanarak bu gibi bir olayda neler ya- p × lmas × gerekti ù i standart yöntemine eri ü erek, harita üzerinde olay × n vuku bul- du ù u mekân × i ü aretleyecek ve güncel- lemeler yapacakt × r. Bu güncellemeler, ARC personelinden sonra derhal ARCC personelinin kullan × m × na sunulacakt × r. GIS ve hareket halinde olma sayesinde LAX’ × n fiziksel altyap × verileri hakk × ndaki bilgiler sa ù lan × r ve sahadaki personel ile ARCC’nin eline verilerek onlar × n du- rumdan daha geli ü kin olarak haberdar olmalar × sa ù lan × r. LAX’taki teknolojinin ciddi olaylar kar ü × - s × ndaki etkinli ù i, geçenlerde LAX’a acil ini ü yapan Sky West uçu ü u esnas × nda kendisini göstermi ü tir. Sky West uçu ü u, sol ini ü tak × m × olmadan 24L pistine ini ü yapm × ü t × r. Uçak durdu ù unda, LAX Polisi, itfaiyesi, operatörleri ve bak × m personeli arazide uça ù × n ba ü × ndayd × . Herhangi bir olay vuku bulmadan yolcular uça ù × terk ettiler ve otobüslerle terminale ta ü × nd × lar. Durumdan Haberdar Olmak Bu noktada, durumu yönetmek üzere ARCC ve operasyonun görevleri yeni yeni belirlenmekte idi. Olay × n ba ü × ndan sonuna, olay × n pistin neresinde yer ald × - ù × , pist ve taksi yolu kapan × ü × , kumanda merkezinin konumu ve olay × n çap × gibi bilgiler de dâhil olmak üzere güvenlik teknolojisi ve GIS kullan × lm × ü , her bir fa- aliyet belgelenmi ü ve gün içinde olay geli ü tikçe durum hakk × nda yorumlar iletil- mi ü tir. Bu bilgiler ARCC personeli ve olay- dan sorumlu müdürün olay × n detayl × bir resmini olu ü turmalar × na yard × mc × olmu ü ve olay × n özetinin ç × kar × lmas × n × sa ù lam × ü t × r. Bir ba ü ka uygulamada ise, Nice Situator’ × uygulamaya koyduktan sonra ProRail, Hollanda’n × n tren yolu altyap × s × yönetme ü irketi, harekete geçme süresini yüzde 60’dan daha fazla bir oranda k × saltmay × ba ü arm × ü t × r. Bu uygulama sayesinde Pro- Rail olaylar × aç × ù a ç × karmada daha h × zl × ve etkin davranabilmi ü , bu nedenle de aksakl × klar × en aza indirgerken veya ön- lerken, yolcular × , personeli ve alt yap × y × korumaya alm × ü t × r. Proje, bir konum bilgi edinme ve operas- yonel olaylar yönetim çözümleri konu- sunda uzman Geodan ile ortakl × k kurula- rak uygulamaya konmu ü tur. Bu çözümü kullanarak ProRail, merkezi Utrecht’te olan Operasyon Kontrol Merkezinden, teknik ar × zalar, olaylar ve kriz durumlar × da dâhil olmak üzere her y × l on binlerce olay yönetilmektedir. Çözüm ayr × ca ak × ll × , çoklu bilgilendir- meye olanak sa ù lamakta, bu da pay- da ü lar × n zaman × nda ve do ù ru olarak uyar × lmalar × na, koordineli harekât × sa ù - lamak üzere her bir olay hakk × nda bilgi al × ü veri ü ini ve payla ü × m × n × sa ù layan tek bir platformun olu ü umuna da zemin ha- z × rlamaktad × r. Kolayl × k ve Güvenlik Birlikte Ona, uluslararas × bir uçu ü tan dönen yol- cular × n göçmenlik i ü lemlerini h × zland × ran, daha önceden kontrolden geçen yol- cular × n otomatik kulübeler kullanarak ge- çi ü lerine olanak sa ù layan Global Entry deniyor. Ultramodern kulübelerde pa- saportlar taran × yor, parmak izleri al × n × yor, sonra da bir foto ù raf çekilerek pasaport- taki resimle benzerlik ara ü t × r × l × yor. Global Entry sistemini kullanan yolcular, ini ü öncesi uçu ü ekibi taraf × ndan da ù × - t × lan göçmenlik belgelerini doldurma- yacaklard × r. Kulübede göçmenlikle ilgili sorular × cevapland × rd × ktan sonra gümrük müfetti ü i için bir belge yaz × lacakt × r. Tüm i ü lem bir dakikadan az sürmektedir. Ba ü vuru süreci, TSA’n × nkine benzerlik gös- termektedir: internet üzerinden yap × lan bir müracaattan sonra 35 adet Birle ü ik Devletler hava liman × nda k × sa bir görü ü - me yap × lmaktad × r. Yeni Çiti ile Atlantic City Hava Liman × Atlantic City Hava Liman × n × n etraf × n × çev- releyen yeni çit, araçlar × n pistlere, taksi yollar × na ve di ù er hassas noktalara geçi ü yapmalar × n × engellemektedir. Toplam yakla ü × k 875,000 $’a mal olan projede, ekstra güvenlik tabakas × olu ü turmak üze- re 2.200 metrenin üzerinde de iç çit ya- p × lm × ü t × r. “Hava liman × içindeki operasyonlardaki araç trafi ù i nedeniyle araçlar × n olas × ih- lalini çit kurarak önlüyoruz” diye aç × kl × yor yerel meydandan Tim Kroll, hava liman × - n × n sahibi ve operatörü olan South Jer- sey Transportation Authority hava liman × yönetici yard × mc × s × .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=