Yangın ve Güvenlik Dergisi 178. Sayı (Ekim 2015)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 178 32 Bir Airbus 380- Girmek için merdiven kullanan personel. Bu durumda üç merdiven kulesi kurulmu ü tur ve uça ù a girilmeye çal × ü × lmaktad × r. yerel itfaiye te ü kilatlar × n × n, büyüklü ù üne ba ù l × olmaks × z × n uçakla ilgili herhangi bir tehlikenin üstesinden gelecek ve ba ü a- r × yla hafifletecek ü ekilde haz × rl × kl × olmalar × beklenmektedir. Personelin kurtulmas × için en iyi vaka senaryosu UKYM personelinin olaydan hemen sonra olay yerine gelmesi ve genellikle felakete u ù rayanlar × n hayatta kalabilmelerinde fark yaratacak kritik gö- revleri ba ü latmas × d × r. Uçak kabinine girilmesi e ù er yolcular uça- ù × terk etmeye ba ü lam × ü larsa daha da zorla ü maktad × r. Bu i ü olay yerine gelindik- ten sonra uça ù × n durumu ve pozisyonuyla daha da karma ü × k hale gelmektedir. Uçak kazalar × nadiren ideal ü artlarda meydana gelir ve UKYM personelinden olay yerine ilk ula ü malar × ndan sonra bek- lenen i ü durumu buldu ù umuzdan daha iyi bir duruma getirmek için kararl × l × kla kabullenmek ve üstesinden gelmektir. Bir uçaktan yolcular × tahliye etmek bizim için ü üphesiz ki d × ü ar × dan iyi bir i ü aret ola- rak görülmektedir ancak bu tersine bizim için uça ù a eri ü im problemleri yarat × r, zira ü imdi uça ù a eri ü me yerlerimiz daha da s × n × rlanm × ü t × r. Bir uça ù × n içine girmek ve yolcular × kur- tarmak kabiliyet ve beceri oldu ù u kadar özünde kararl × l × kt × r. û üphesiz ki bir uça ù a giri ü karar × vermeden önce bir risk yöne- timi de ù erlendirmesi yap × lmal × d × r. Ancak nihayetinde bir uçak enkaz × na girme ira- desi ve iste ù i “bu risk yönetimi” karar × na dayan × r. Uçak kurtarma çal × ü malar × nda, kurtarma saatinin yang × n × n ç × kmas × veya çarpman × n oldu ù u anda çal × ü maya ba ü lad × ù × n × n bilincindeyiz. Kararl × l × ù × m × z, önceden yapt × ù × m × z plan ve ekip e ù iti- mimiz bir olay ihbar × n × n hemen ard × ndan hemen harekete geçilmesini gerektirir. úü te bu nokta davran × ü × n, kabiliyetin ve becerilerin bir araya geldi ù i yerdir ve kurtarma iste ù inin en üst noktaya ç × kt × ù × kararl × l × k da sonuçtur. Rutin ve zor giri ü senaryolar × için haz × rlan- mak acil durum planlamas × n × n esas ele- man × d × r. Kariyerimin ba ü lang × c × nda, bir uça ù a girmek için ideal yerin, a ü a ù × yu- kar × uça ù × n merkezi oldu ù undan, kanat üzerindeki bir ç × k × ü tan veya kanat yan × n- daki bir ç × k × ü tan oldu ù unu ö ù retmi ü lerdi. Hala geçerli nedenlerle bu takti ù e inan × - r × m ancak ayn × zamanda bunun mutlak son nokta olmad × ù × na ve her olas × l × k için e ù itim yapmaya ihtiyaç oldu ù unu da bilmekteyim. Uça ù × n içine girdikten sonra, e ù er yeterli uzunlukta hortumlar × m × z varsa, yang × na kar ü × ata ù × m × z × ba ü latmak için öne veya arkaya gitmeye ve uça ù × n büyüklü ù üne ba ù l × olmaks × z × n her taraf × na eri ü meye imkân × n × z vard × r. Verilecek nihai girmek veya girmemek (ve/veya giri ü i nereden yapmakt × r) ve yang × na kar ü × sald × r × ba ü - latmak karar × olay × n de ù erlendirmesi s × ras × nda yap × l × r ve içinde yolcu tahliye yollar × ve içteki/d × ü taki yang × nlar × n da ol- du ù u birçok etmenin etkisi vard × r. UKYM personelinin uça ù × n yap × s × n × tam olarak anlamaya ve çe ü itli uçak kap × la- r × n × n ve kanat üstü ç × k × ü lar × n × n çal × ü mas × n × ve bunlar × n yan × nda bunlara ba ù l × “bek- lenmedik olaylar × ” da hesaba katmaya ihtiyaçlar × vard × r. Uça ù a giri ü in ba ü ar × lmas × bak × ü aç × s × yla bu bilgi taban × esast × r ancak sadece ka- p × n × n aç × lma mekanizmas × de ù il, olaya katk × yapan, örne ù in e ù er bir kap × d × ü a- r × dan aç × lamazsa ve kayd × rak kullan × l × rsa veya kap × kazada hasar görmü ü ve ça- l × ü maz duruma gelmi ü se ne olaca ù × gibi olaya kat × lan di ù er unsurlar hakk × nda bilgi sahibi olunmal × d × r. Kayd × rak kullan × l- mas × kap × n × n tam aç × kl × ù × n × kaplaman × n d × ü × nda her iki taraf × ndan 25-30 cm ta ü a- cak ve ilerleyen personeli kayd × raklar kul- lan × ld × kça tehlikeli pozisyona sokacakt × r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=