Yangın ve Güvenlik Dergisi 178. Sayı (Ekim 2015)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 178 34 Kurbanlar × n Aranmas × , Kurtart × lma- s × ve Kaza Yerinden Ç × kart × lmas × UKYM personelince yap × lan en zor gö- revler arama, kurtarma ve nihayetinde uça ù a s × k × ü m × ü olan yolcular × n kurtar × l- mas × d × r. Continental (Denver, Colorado-2008) ve Asiana (San Francisco, California- 2013) kazalar × ndan ve say × s × z di ù er kazalardan gelen görüntülerde gösterildi ù i gibi uça- ù a girmek bu sürecin en kolay k × sm × d × r. Bir uçak kazas × n × n iç k × sm × nda kar ü × la ü × - labilecek ü eylerden biri de uçak yolcu- lar × n × n hala koltuklar × nda kemerleri ba ù l × oturmalar × veya ciddi ü ekilde kabinin kol- tuk veya di ù er parçalar × n × n kal × nt × lar × ara- s × na s × k × ü m × ü olarak bulunmalar × d × r. Olay yeri amirleri için uçak içinden kurtarma i ü leri için kaç personele ihtiyaç olaca ù × n × belirlemek önemlidir. Bu personel uçak içindeki bir yang × n × söndürmek için gerekli olacak müda- hale grubu içine dâhil edilmez veya en az × ndan uça ù × bo ü altmak için yeter- li sürece içeride kontrol alt × nda tutulur. Uça ù × n içinde görev almak için perso- nel tahsis edildi ù inde, olay yeri amiri bir kurtarma i ü inde etkili olacak kaç ki ü iye ihtiyaç olaca ù × n × , uçak içinde kurtar × - c × personel için ne kadar yer oldu ù unu ve hangi aletlere ihtiyaç duyulaca ù × n × çok dikkatle planlamal × d × r. Personelin de uça ù × n içinde kal × nt × lar × n ortadan kal- d × r × lmas × n × n, e ù er bu kald × rma ya ü ayan bir kurbana eri ü ebilmek içinse bunlar × n uçaktaki delilleri tahrip etmek olmad × ù × n × de ù erlendirmeleri gerekir. Kurbanlar kal × nt × lar × n aras × ndan kurta- r × ld × ktan sonra ç × k × ü lara götürülmeli ve uçaktan ç × kar × lmal × d × r. ú ç k × s × mdaki grup veya bölüm süpervizörleri için d × ü ar × daki süpervizörlerle tahliye veya kurtarma i ü le- IL-62- Havaalanlar × m × zda s × kl × kla görülmeyen bir uçakt × r. Zaman zaman gelir ve her çe ü it uça ù × n özelliklerini tan × maya olan ihtiyac × göstermektedir. minin durumu ve kurbanlar × n ta ü × naca ù × mevkilerle ilgili ileti ü im halinde olmalar × önemlidir. Felaketzedeler için etkili bir yönetim tüm personelin ayn × mahalde olmas × n × n sa ù lanmas × ve böylece kur- tar × lan yolcular × n emniyetli bir mahalle emniyetle birbirlerine devrederek ta ü × n- malar × için esast × r. Bu elden ele ta ü × ma sadece kurbanlar × n kal × nt × lar içinden ç × kart × lmalar × n × içermez, fakat ayn × zamanda onlar × hasar top- lama noktalar × na yani felaketzedelerin tahliye öncesi toplan × p tahliye olabile- cek duruma getirildikleri yere getirmeyi de kapsar. En kötü durum senaryosu için kritik gö- revleri, görevin tamamlanmas × için kaç personele ihtiyaç duyulaca ù × n × ve gö- revi yerine getirmek için personelin kaza içinde bulunaca ù × dakikalar × n say × s × n × tan × mlayan bir personel görevlendirme analizi yap × lmal × d × r. E ù er personel gö- revlendirmesi havaalan × nda yoksa acil durumda ilk müdahale i ü leri e ù itilmeli ve sorumluluklar × n × anlayacak ü ekilde çal × ü - malar × koordine edilmelidir. Sonuç Burada konu ü ulan taktiklerin her havaa- lan × nda geçerli oldu ù u kabul edilmeme- lidir. Bir havaalan × itfaiye te ü kilat × kendileri için i ü e yarayacak planlar × geli ü tirmeli- dir. E ù er bir havaalan × ndaki kaynaklar hemen haz × r bir merdiven kamyonunu içermiyorsa, itfaiye bölümü ilk yard × m personelini bu becerileri kazanmalar × için e ù itmelidir. Bir acil durum s × ras × nda onlar × havaalan × na getirmek ve kritik bir görevi, örne ù in uça ù a merdiven uzat × l- mas × , yerine getirmelerini istemek önce- den bir e ù itim verilmemi ü se felaket ola- bilir. Acil durumda ilk müdahale eri ü im sa ù lamaya veya kurtulma için kritik di ù er görevlere ba ù l × olmas × na ra ù men, klasik kar ü × l × kl × ilk müdahale anla ü malar × ; hava- alan × beklentilerini ve bunun yan × nda ilk müdahale bölümünün kabiliyetlerini de içermelidir. Olay × n gerçekle ü mesinden sonra yap × lacak haz × rl × k hiç haz × rlanma- makt × r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=