Yangın ve Güvenlik Dergisi 178. Sayı (Ekim 2015)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 178 78 øù GÜVENL øöø - MAKALE gönüllülü ù ün alt × nda yatan, kurumun kaza, olay, uygunsuzluk ve davran × ü sal hatalar × nas × l ele ald × ù × ve suçlama yak- la ü × m × d × r. úü lerin yolunda gitmedi ù i, kaza ve olay- lar × n s × kça ya ü and × ù × yerlerde çal × ü anlar × suçlamak ve cezaland × rmak çal × ü anlar- dan gelebilecek geri bildirimlerin önüne geçecektir. Di ù er taraftan suçlamay × tamamen göz ard × eden bir yakla ü × mda da hatalar ve uygunsuzluklar çal × ü anlar taraf × ndan hafife al × nacak ve önemsiz- le ü ecektir. Adil bir yöntem üzerinde du- rulmal × d × r. Sadece kazalara ili ü kin düzeltici önlem- ler sistemimizin geli ü mesi için oldukça yetersiz olacakt × r. Geli ü im için daha minör olaylara ili ü kin geri bildirimlere çok ihtiyaç vard × r. Amaç çal × ü anlar ta- raf × ndan korkusuzca geri bildirimlerin al × nmas × olmal × d × r. Sahadaki uygunsuz- luklar ve hatalar konusunda çal × ü anlara yakla ü × m × m × zla ilgili k × lavuzlardan birisi de ü u olabilir; Diyelim ki bir ucuz atlat- ma raporland × ve bu ucuz atlatmada bir çal × ü an × n ihmali yorumlan × yor. Ucuz atlatmay × görmeyen ve ya ü ananla ilgisi olmayan çal × ü anlardan bir grup olu ü tu- rulur ve ucuz atlatma bir ‘’case study’’ mant × ù × ile bu grup içinde detayl × ola- rak irdelenir. Çal × ü anlar × n kendilerini ucuz atlatmaya kar × ü an ki ü inin yerine konma- s × istenir. Ucuz atlatmaya kar × ü an ki ü i ile ayn × ü ekilde davranacaklar × n × söyleme- leri durumunda çal × ü an × n ele ü tirilmesi uygun olmayacakt × r. Ancak farkl × dav- ranacaklar × n × belirtmeleri durumunda ucuz atlatmaya kar × ü an ki ü i sorgulan- mal × d × r. Güvenlik kültürünün geli ü iminde ‘’Güven- lik ú klimi’’nin mevcut durumunu bilmeye ve ortaya koymaya ihtiyaç vard × r. Öl- çümleme anketleri a ü a ù × daki paramet- releri irdeleyerek kurulu ü un güvenlik iklimi ile ilgili bilgileri ortaya koyar; • Üst düzey yöneticilerin sa ù l × k ve gü- venlik alan × ndaki liderlik vas × flar × , • Çal × ü anlar × n sa ù l × k ve güvenlik bilgi düzeyleri, e ù itim ve toplant × lara kat × - l × m × , isg sistemine ilgileri, • Mevcut sisteme kat × l × m sa ù layan ve sistemin geli ü mesine katk × s × olan çal × - ü anlar × n hangi unvan ve kademede olduklar × , • Çal × ü anlar × n kendisinin ve di ù er çal × ü - ma arkada ü lar × n × n sa ù l × k ve güvenli ù i hakk × nda sahip oldu ù u sorumluluk bi- linci, • Risk alma toleranslar × , • Sa ù l × k ve güvenlik performans × n × n na- s × l ölçüldü ù ü ve iyile ü tirildi ù i. Bu unsurlar × n irdelenmesinin ard × ndan güvenlik iklimi çerçevesi çizilmi ü olacak- t × r. Bu çerçeve art × k kültürün geli ü imine yönelik haz × rlanacak yol haritas × için en temel k × lavuzdur. Kurulu ü un güvenlik iklimi hakk × nda bilgi edinmek için izlenen yollardan bir di ù eri çal × ü anlar aras × nda yap × lan anketlerdir. Bu anketlerde çal × ü anlardan güvensiz davran × ü lar × n alt × nda yatan temel ne- denleri ortaya ç × karacak sorular yoluyla geri bildirimler al × n × r. Çal × ü anlar × n anke- te isim yazmamalar × ve ankete kat × lan çal × ü an profilinin mümkün oldu ù unca tüm ü irketi yans × tmas × sa ù lan × r. Toplanan veriler ‘’Davran × ü odakl × güvenlik yakla ü × - m × ’’ uzmanlar × taraf × ndan analiz edilerek a ü a ù × daki konular × içeren bir plan haz × r- lan × r; • Sa ù l × k ve güvenlik bilincinin art × r × lmas × , • Kurumun sa ù l × k ve güvenli ù e yakla ü × - m × n × n sorgulanmas × , • Odaklan × lmas × gereken alanlar, • Kurumun davran × ü odakl × güvenlik program × na ne denli haz × r oldu ù u. Önce de bahsetti ù imiz gibi kültür de- ù i ü imi veya geli ü imi k × sa bir süreç de ù il- dir ve h × zl × bir ü ekilde yönetilmesi büyük bocalamalarla sonuçlanabilecektir. Her de ù i ü im çabas × beraberinde bir direnç do ù urur. Bu direnç kurumun en üst se- viyesindeki ki ü ilerle birlikte belirlenecek strateji ile eritilerek kültürel geli ü imin önü aç × l × r. Kurumun üst düzey yönetiminin de- ù i ü imin yönetiminde lider olarak görev almamas × kültürel de ù i ü imin önündeki en büyük engellerden biri olacakt × r. úü sa ù l × ù × ve güvenli ù inde kültürel geli ü im programlar × n × n yakalad × ù × ba ü ar × n × n i ü ye- rinden i ü yerine farkl × l × k gösterdi ù i görül- mü ü tür. Bu farkl × l × k mevcut kültürel iklimin seviyesi, ne kadar do ù ru irdelendi ù i ve haz × lanan geli ü im planlar × n × n niteli ù in- den kaynaklan × r. A ü a ù × da basamaklar × tan × mlanan ‘’Kültürel Geli ü im Modeli’’ sizlere kurumunuzda do ù ru davran × ü sal müdahaleler hakk × nda × ü × k tutacakt × r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=