Yangın ve Güvenlik Dergisi 179. Sayı (Kasım-Aralık 2015)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 179 71 YANGIN - MAKALE S × n × fa kadar olan kurumlarda olmas × ge- rekti ù i belirtilen programla ayn × d × r. Bir ko- lej kampüsündeki binalar × n say × s × ve bo- yutlar × n × n, okul öncesi e ù itimden liseye kadar olan ortamdan daha büyük oldu- ù u aç × kt × r. IBC ve NFPA 101’e göre kolej ve üniversitelerin s × n × f binalar × “i ü ” (ofis) bi- nalar × olarak görülmektedir. Bu nedenle de genel olarak in ü aat ü artlar × okul ön- cesi e ù itimden 12. s × n × flara kadar olan e ù itimi kapsayan kurumlardaki kadar s × k × de ù ildir. Kampüslerdeki di ù er tesisler olarak, okul öncesi e ù itimden 12. s × n × f- lara kadar olan ortamdaki zorluklardan farkl × l × k arz eden geni ü toplant × birimlerini, yurtlar × , al × ü veri ü yerlerini, çok katl × binalar × ve pilot üretim tesisleri ile endüstriyel bo- yutlardaki laboratuvarlar × sayabiliriz. Kalabal × k say × lar × ve çok say × daki binalar × nedeniyle kolejler ve üniversite kampüs- leri için toplu ileti ü im sistemleri dü ü ünül- melidir. Bir toplu uyar × sisteminde, sa- kinleri ve aboneleri yang × n, kötü hava ü artlar × , bomba tehdidi, güvenlik tehdidi, vs. gibi tehlikelere kar ü × uyarmak üzere birçok uyar × tekni ù i kullan × l × r – cep tele- fonlar × ndan video ekranlar × na ve binan × n yang × n alarm sistemlerine kadar. NFPA 72: Ulusal Yang × n Alarm × ve Haberle ü me Kanununda bu tür sistemlerin tasar × m × ve kurulumu için kapsaml × bilgiler verilmek- tedir. Sistemler tüm sahada de ù erlen- dirme yap × ld × ktan sonra kurulmaktad × r ve her sistem kendi içinde özeldir. Toplu uyar × sistemleri ü imdilik kanunlarla zorunlu k × l × nmam × ü t × r. Güvenlikle ú lgili Hususlar E ù itim tesislerindeki yang × n güvenli ù i, daha geni ü bir konu olan okul güvenli- ù i konusunun bir parças × d × r. Günümüz- de e ù itim kurumlar × n × n güvenli ù i – okul öncesinden koleje kadar – son zaman- lardaki okullar × n silahla taranmas × ve medyada verilen benzeri olaylar nede- niyle, endi ü e vericidir. Baz × mü ü teriler ö ù - rencileri yang × n tehdidinden ziyade gü- venlikten dolay × daha büyük risk alt × nda olduklar × n × dü ü ünmektedir. Verilere kar ü × ç × k × lamaz. 1990 y × l × nda geçen Jeanne Clery ka- nunu, federal hükümetten para alan tüm kolej ve üniversitelerin kampüs gü- venli ù ini art × r × c × çabalar × n payla ü × lma- s × n × n yan × s × ra kampüs içindeki ve çev- resindeki suçlardan toplumu haberdar etme zorunlulu ù u getirmi ü tir. Kolejler ve üniversiteler y × ll × k güvenlik raporlar × nda özel politikalar ve yöntemleri özetlemeli, bunlara zaman × nda yap × lan uyar × lar ve acil durum bildirimleri, cinsi tacize maruz kalanlar için bir bölüm ve kampüs içi suç bildirim süreci de eklenmelidir. Kanuna uymakla birçok kolej ve üniversite gü- venli ù i art × c × programlar ba ü latm × ü t × r. Geçerli olan bir ba ü ka kayg × da bina gü- venli ù i ile yang × n güvenli ù i aras × nda olu- ü abilecek potansiyel sürtü ü medir. Yang × n güvenli ù i genellikle ki ü ilerin e ù itim ku- rumlar × içinde herhangi bir engele tak × l- madan hareket etmesini ve kap × lardan geçmesini hedeflemektedir. Buna kar ü × l × k güvenlik ise “acil ç × k × ü ” kap × lar × na bariyer- ler koymakta, bina içinde kontrollü eri ü im sa ù lamakta, benzer yöntemler kullana- rak yetkisiz ki ü ilerin bina içinde rahatl × kla hareket edebilmelerini s × n × rlamaya çal × ü - maktad × r. Do ù al olarak, ö ù rencilerin, ö ù retmenle- rin, personelin ve misafirlerin güvenli ù ini sa ù lamada e ù itim kurumlar × n × n güven- likleri vazgeçilmezdir. E ù itim kurumlar × n- da geni ü kapsaml × bir yang × n güvenli ù i ve can güvenli ù i sa ù lamak için her ikisin- den de ödün vermeden bir ortak çözüm bulunmal × d × r. Baz × güvenlik yanda ü lar × , otomatik yan- g × n alarm sistemlerinin ö ù rencilerin ve fakültenin binay × tahliye etmesi için art niyetli olarak devreye al × nabilece ù i ve dolay × s × ile de bina sakinlerinin kendile- rini tehlikeden koruyan binan × n d × ü × na çekilebilece ù i endi ü esini dile getirmek- tedirler. Yetkili bir ki ü inin, alarm devreye girmeden önce onay vermesini gerek- tiren teyitli bir sistemin uygulamaya kon- mas × da dü ü ünülmü ü tür. Bu tür bir i ü lemi uygulamaya koymadan önce binan × n tasar × m × , çe ü itli koruma özellikleri ve te- sisin kendine has riskleri göz önünde bu- lundurulmal × d × r. Bina, yang × n ve di ù er güvenlikle ilgili ka- nunlar × n konulmas × n × zorlay × c × toplum, okul güvenli ù inin tehdit edilmesi üzeri- ne harekete geçmi ü tir. IBC’nin 2018 y × l × bas × m × için verilen bir de ù i ü iklik önerge- sinde, belli kriterlerin tamamlanmas × du- rumunda, anaokulu ila 12. s × n × flar × kap- sayan dilimde s × n × f kap × lar × n × n içerden kilitlenebilmesi istenmektedir. Bu önerilen de ù i ü iklik hem eski hem de yeni okullar- da uygulanabilecektir. Ancak, bu y × l × n ba ü lar × nda yap × lan ka- muoyu yoklamalar × ndan sonra önerinin zorunlu olmamak kayd × yla konulmas × na karar verilmi ü tir. Zorunlu olmaktansa yeni önergeye göre, yerel okullarda arzu edil- di ù i takdirde güvenli bir biçimde yap × l- mas × önerisi getirilmektedir. Bu öneri ka- muoyunda daha da tart × ü × lacak ve Ekim ay × nda Uluslararas × Kanunlar Konseyi (IBC’nin kanun koyucular × ) taraf × ndan son ü ekliyle uygulanacakt × r. Federal Acil Durum Yönetim Ajans × (FEMA) risk yönetimi ile ilgili “Terör Sald × r × s × Durumunda Güvenli Okul Proje Tasar × m × ú çin Öncelik” isimli bir çal × ü ma yay × nla- m × ü t × r. Bu yay × nda okul güvenli ù i ile ilgili olarak okullara giri ü kap × lar × n × n say × lar × n × n azalt × lmas × da dâhil olmak üzere öne- rilerde bulunurken, kabul edilen ulusal kanunlara uymay × da desteklemektedir. Gene, tasar × m uzmanlar × taraf × ndan uy- gun bir risk de ù erlendirmesi yap × ld × ù × n- da, güvenlik ve emniyetten taviz veril- memelidir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=