Yangın ve Güvenlik Dergisi 179. Sayı (Kasım-Aralık 2015)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 179 73 YANGIN - MAKALE da önemlidir ama yeterli olup olmad × ù × n × n belirlenmesi için dengeleme yap × lmadan önce hesaplamalar yap × lmas × gereklidir. Eczane dengelenmi ü ti ve tüm oda ü artlar × kar ü × lanm × ü t × . Bir sonraki Pazartesi günü ise, eczaneden oda bas × nc × alarmlar × al × nd × - ù × bildirilmi ü ti. Yap × lan h × zl × bir hava ak × m × kontrolü sonucu tedarik olunan havan × n az oldu ù u ve hava filtrelerine hizmet veren tedarik kanal × n × n bas × nc × n × n dü ü ük oldu ù u belirlenmi ü ti. Eczaneyi çevreleyen alan doluydu. Bu nedenledir ki, hava tedarik ünitesinin (AHU) kapat × lmas × , fan filtre dev- re kesicilerinin çevrime al × nmas × ve AHU yeniden yol verme i ü lemine ba ü lanmas × mümkün de ù ildi. Epeyce bir denemeden sonra AHU, fan filtrelerinin tekrar ilk ayarlara dönerek yeniden çal × ü maya ba ü layabile- ce ù i bir h × za yava ü lat × labildi. Fan Filtre Motorlar × Neden Çal × ü × r- ken Durdu? Bak × m personeli ile yap × lan bir tart × ü ma esnas × nda hafta sonunda bir jeneratö- rün test edildi ù i ö ù renilmi ü ti. Jeneratör testindense bir gerçek güç ç × k × ü × daha iyi sonuç verecekti. Tüm panelleri ka- patmak yerine her seferde bir panel kapat × ld × ù × takdirde mekanik sistem ça- l × ü malar × na kötü etkisi olabilecekti. AHU ve duman perdesi kapat × ld × ktan sonra fan filtreleri kapat × ld × ù × takdirde hava filtrelerinin hava emecek hiçbir yerleri kalmayacakt × ve çoklu fan filtresi var- sa, en zay × f fan filtresi istop edecek ve kendi kendini kapatacakt × . Fan filtreleri AHU’dan sonra kapat × lm × ü olsalard × , tüm fan filtre motorlar × n × n istop etme olas × l × ù × çok yüksek olacakt × . Bu projede de bu olmu ü tu. Jeneratör testi esnas × nda moto- run istop etmemesi için fan filtresi üreticisi ile temasa geçilmi ü ti. Üretici daha önce böyle bir sorunla kar ü × la ü mam × ü t × . Ancak üreticinin temsilcisi fan filtresinin sal × n × ma girmesi hususuna dikkati çekmi ü ve bu nedenden dolay × terminal ünitelerinin fan filtre ünitelerine hava sa ù lamas × n × öner- mediklerini söylemi ü ti. Fan filtresine veya terminal ünitesine hava sa ù lamada bir oynama oldu ù u takdirde her iki ünite- nin de ayn × hava ak × m × n × kontrol etmeye çal × ü mas × üzerine sal × n × ma girme sorunu ya ü an × yordu. Üretici terminal ünitesinin hava sa ù lad × ù × sistemlerde de ù i ü ken torklu motorlar yerine sabit torklu motorlar kullan × lmas × n × önerdi. Her ne kadar henüz yay × nlanmam × ü sa da, fan filtresi giri ü inin statik bas × nc × nda meydana gelebilecek ±0.20-in.den fazla de ù i ü iklikte de ù i ü ken torklu motorlar istop edebiliyorlard × . Projedeki ECM motorlar × önceden sabit torklu olarak çal × ü mak üzere programlan- m × ü lard × . Filtreleri yüklemede otomatik fan filtresi h × z ayarlamas × kaybedilmi ü ti ancak durumu kompanse etmek üzere terminal cihaz × n × n aç × lmas × gerekiyordu. Bu fan filt- resinin istop etmesini bir dereceye kadar azaltt × ysa da, her durumda faydal × olma- m × ü t × . Jeneratörün test edilmesi esnas × nda elektrik panosunun kapat × lmas × i ü lemi her ay de ù i ü iyor, bu da her ay de ù i ü ik ü artla- r × n olu ü mas × na neden oluyordu. De ù i ü ken torklu motorlu fan filtre üniteleri yüksek mik- tarda hava de ù i ü imi istenen oda s × cakl × k yüklerinin en alt seviyelerde oldu ù u uygu- lamalarda çok iyi performans göstermek- tedir. Kaynak terminali fan filtresine dü ü ük seviyede hava ak × m × sa ù lamakta, geriye kalan hava ak × m × ise geri dönü ü hava × z- garas × ndan elde edilmektedir. Hava filt- resinin bas × nc × normalin alt × na dü ü tü ù ü takdirde aradaki fark dönü ü kayna ù × ndan sa ù lanmaktad × r. Alana filtre edilmemi ü hava giri ü ini önlemek üzere geri dönü ü kanallar × na tepme hava ak × m × damperleri monte edildi ù i takdirde fazla bas × nç bir so- run olmaya devam edecektir. Gelecekteki Fan Filtre Projeleri Gelecekte uygulamaya konacak fan filt- re projeleri ile ilgili olarak a ü a ù × daki mad- deler önerilmi ü ve gözden geçirilmi ü tir: • AHU kaynak sistemi ile sunulan fan filt- resinin kabul edilebilir olup olmad × ù × n × n belirlenmesi. Terminal birimleri kullan × l- maktaysa ve fan filtre sunumunun filtre yükünü kompanse etmek üzere tasar- land × ù × n × belirtiyorsa (sabit hacim, de ù i ü - ken tork motoru) bu do ù ru bir uygulama de ù ildir. Sabit torklu bir motor önerilir. • Fan filtresi kanal sistemine do ù rudan ba ù lanm × ü sa, tedarik sistemi ve fan filt- resi için i ü lem s × ras × nedir? Sabit torklu bir fan filtresi ilave fazla bas × nç/dü ü ük ba- s × nç sorunlar × n × çözecektir ancak bu her durum için geçerli olmayacakt × r. AHU konumuna ba ù l × olarak fan filtrelerinin çal × ü ma ve durmalar × n × sa ù lamak üze- re bir tertibat kurulmas × önerilebilir. • Ço ù u fan filtresi kurulumlar × nda tavan sabittir (alç × pan asma tavan) ve test icin gerektirmeden havaland × rma ka- nal × na nas × l eri ü ilece ù i dü ü ünülmez. Fan filtresini uzaktan kontrol etme aksesuar × seçilmedi ù i takdirde fan filtre kontrolle- rinin yan × s × ra statik bas × nç ölçümleri için de kanallara eri ü mek gerekecektir. Te- darik terminal/sisteminin do ù ru kurulup kurulmad × ù × n × belirlemek için kanal sta- tik bas × nç de ù erleri gereklidir. • Bas × nç veya hava ak × m × sorunlar × n × n nedenlerini ara ü t × r × rken, fan filtresi du- rumunu takip eden bina otomasyon sistemleri ve tüm test verilerinin bu- lunmas × çok yard × mc × olacakt × r. Statik bas × nc × n sabit tutuldu ù u sistemle alan- da bas × nç sorunlar × ya ü anmaktaysa, ancak test raporunda terminal birimi damperinin %75 yerine %100 aç × k ol- du ù u belirtilmi ü se, büyük ihtimalle fan filtresi çal × ü mamaktad × r. • Bir hastane olmas × durumunda, rutin jeneratör ve yang × n alarm sistemi test yöntemleri ara ü t × r × lmal × d × r. Bu yap × ld × ù × yönteme ba ù l × olarak mekanik sistem- lerin olumsuz etkilenmesinin yan × s × ra sadece fan filtresi motoru istop edebi- lir, havaland × rma kanallar × ar × zalanabi- lir, beklenmeyen biçimde AHU kendini kapatabilir ve AHU çal × ü × rken duman ve yang × n damperi kapanabilir. Bu konu da kendi içinde ara ü t × r × lmas × ge- reken bir ba ü ka konudur.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=