Yangın ve Güvenlik Dergisi 179. Sayı (Kasım-Aralık 2015)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 179 92 øù GÜVENL øöø - MAKALE • Ba ù lant × noktas × gereksinimleri - Bir ki ü i için 15 kN, ayn × ba ù lant × noktas × n × kul- lanan iki ki ü i için 22 kN. Bir örnek olarak, 15 kN’u bir ba ù lant × nok- tas × na ba ù l × olarak sallanan orta boy bir aile arabas × olarak dü ü ünün. A ü a ù × daki bölümde belirtildi ù i üzere, dü ü me faktö- rü 1 tercih edilir. Dü ü me faktörleri: • Dü ü me faktörü 1 – halat omuz yüksek- li ù inin yukar × s × nda bir noktaya ba ù lan- m × ü t × r ve dü ü me halat uzunlu ù una e ü ittir. • Dü ü me faktörü 2 – halat ba ù lant × nok- tas × n × n alt × nda bir noktaya ba ù lan- m × ü t × r ve dü ü me halat uzunlu ù unun iki kat × na e ü ittir. Potansiyel Dü ü me Sistemi Tehlikeleri Dü ü me Yolunda Engelleme Dü ü me yolu aç × k m × ? Baz × durumlarda, örne ù in bir pompa gibi nesnelerin üze- rinde çal × ü × rken, a ü a ù × da bulunan nes- nelerden yaralanma riski bulunmaktad × r. Kontrol hiyerar ü isinde bu husus da göz önünde bulundurulmal × d × r. Sarkaç Etkisi Sarkaç etkisi, dü ü meden sonra, yer çeki- minin etkisi ile sarkaç merkezine dönme- den önce olu ü an sal × n × md × r. Yükseklerde çal × ü may × göz önünde bulundururken, sarkaç merkezinin neresi olaca ù × n × bil- mek veya kestirebilmekle, ki ü inin neye çarpabilece ù i belirlenebilir. Halatlar ve Darbe Emiciler Dü ü me önleme sistemlerinde çok iplikli halatlar kullan × l × r. Kullan × lmalar × gerekti- ù inde, darbe emiciler ve i ü i en k × sa sü- rede yapacak uzunlukta halat kullan × l × r. Halat, ba ù lant × noktas × ile para ü üt tipi güvenlik kemerinin ba ù lant × noktas × ara- s × na ba ù lan × r. Çift halatl × sistemlerde çift hareketli ba ù - lant × aparatlar × kullan × lmal × d × r. Çift halatl × sistemle çal × ü an ki ü i, bu uygulaman × n far- k × nda olmal × , ba ù lant × aparatlar × n × n ray üzerindeki en son noktaya kadar kaya- ca ù × n × bilmelidir. Bunlarda yan yüklerin olu ü mas × olas × d × r. ú pek halat gibi yumu- ü ak ba ù lant × elemanlar × kullanarak veya yan yüke dayanabilecek kancalar kulla- narak yan yükler kontrol alt × na al × nabilir. Halatlar, gö ù üs kafesi D ringine ba ù lan- mal × , yerleri tipik olarak kürek kemikleri aras × nda veya para ü üt tipi kemerin gö- ù üs kay × ü × na geçirilmelidir. Hiç bir ü ekilde D ringine ba ù lanmamal × veya dü ù üm- lenmemelidir. Darbe emiciler ve halat- lar, dü ü me faktörü 2’ye göre test edilmi ü (21 kN) güvenli yüke sahiptir. Para ü üt tipi emniyet kemerinde D tipi gö ù üs konumunun de ù i ü mesi, sadece hareket etme k × s × tlamas × sa ù layan di ù er onaylanm × ü ve belirlenmi ü geçme nok- talar × n × n kullan × lmas × durumunda ger- çekle ü ebilir. Gö ù üs konumunun kullan × lmas × nda ya- p × lacak herhangi bir de ù i ü iklik denetim personelinin önerisi ile ve güvenli i ü yön- temi bildirgesine (SWMS) i ü lenmesi ile ya- p × labilir. Herhangi bir dü ü me durumunda yüksek- lik güvenlik ekipman × ‘hizmet d × ü × ’ olarak etiketlenmeli ve testlerle belgelendirme- den sorumlu ki ü iye iade edilmelidir. Yüksekte çal × ü ma güvenli ù ini daha da iyile ü tirmek için neler yap × labilir? • úü sahas × n × iyice ö ù renin ve i ü e ba ü la- madan önce i ü ekibinizle bir i ü plan × yap × n. • Etraf × n × zdaki potansiyel i ü tehlikelerini gözlemleyin ve özellikle bu tehlikeler için risk kontrolü yap × lmas × n × sa ù lamak üzere bunlar × bir SWMS’e kaydedin. • Güvenli bir i ü , iyi, etkin bir stratejik plan- lama gerektirir. • Yükseklerde çal × ü × rken ya da hareket ederken en üst düzeyde tehlike belir- leme yöntemleri kullan × n • Her zaman için do ù ru güvenli çal × ü - ma uygulamalar × n × takip edin ve gü- venli savunma tekniklerini uygulay × n • Üçüncü ü ah × slardan al × nacak ba ù × m- s × z görü ü ler yararl × olabilir • Tüm i ü taraflar × için aç × k ileti ü im ve dan × ü ma prensiplerini uygulay × n ve tüm payda ü lar taraf × ndan yönetile- bilecek bir çözüm süreci olmas × n × temin edin • úü çilere KISS – Basit ve Aptalca Kal- s × n – prensibini uygulayarak olay × n pratik kalmas × n × ve anla ü × l × r olmas × n × sa ù lay × n • Güvenli olmayan bir davran × ü gördü- ù ünüzde müdahale edin Sonuç Her türlü endüstriyel faaliyette yüksekten dü ü mek çal × ü anlarda kal × c × ve engelleyi- ci hasarlara neden olabilir. En etkin yük- sekte çal × ü ma riskini azaltma risk kontrol yöntemi eliminasyondur. Risk kontrol yönteminde bir tutars × zl × k var- sa, ü öyle ki i ü uygulanabilir oldu ù u kadar güvenli bir biçimde tamamlanam × yorsa, risk kontrol hiyerar ü isini uygulay × n. Uygulanan risk kontrol yönteminin i ü in gü- venli bir biçimde tamamlanmas × n × sa ù - lamas × elzemdir. E ù er etkin de ù ilse, i ü i durdurun ve tekrar de ù erlendirme yap × n. Güvenlik dünyas × nda, güvenlik liderleri- nin dediklerini uygulamalar × en iyi yön- temdir, zira uygulad × ù × n × z standart, ayn × zamanda da kabul etti ù iniz standartt × r. Güvenli sabitleme noktas × Sabitleme veya ask × noktas × uygulanan a ù × rl × ù × veya dü ü me önleyici donan × m ça- l × ü m × ü sa onun meydana getirece ù i sars × nt × y × kald × rabilmelidir. Sadece basit dü ù üm at × lacak bir yer olarak da görülmemelidir. Sabitleme noktalar × ser- bestçe çal × ü abilmeli ve halat × n hareketini engellememelidir veya dola ü t × rmamal × d × r. Bu donan × m × n do ù ru çal × ü mas × n × engeller. Sabitleme noktas × n × tutturduktan sonra dik- kate al × nacak di ù er tehlikeler ü unlard × r: x Halat yeterince k × sa m × ? x Al × nda bir ü ey var m × ? x Sarkaç etkisi
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=