Yangın ve Güvenlik Dergisi 180. Sayı (Ocak-Şubat 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 180 69 GÜVENL ø K - MAKALE ba ù lama elemanlar × na ve DJI, Storm, Tarot ve di ù erleri gibi tedarikçi aral × ù × n- dad × r. Bunlar kritik geli ü melerdir, zira olmad × k- lar × durumlarda pilotsuz arac × n dönen rotorlar × n × n ve çevre etkilerinin yaratt × ù × titre ü im video kalitesini olumsuz yönde etkileyebilecekti. Pilotsuz araçlar × n kullan × m imkânlar × n × ar- t × ran üçüncü kritik geli ü me ise kameraya kablosuz ba ù lant × d × r. Telsiz sinyalleri pi- lotsuz arac × n kendisini kontrol etmede, pilotun pilotsuz arac × n pozisyonunu kont- rolde ve ihtiyaç duyulan ü ekilde manev- ra yapt × rmada kullan × l × yordu. Bu kulla- n × m için sinyalde olabilecek herhangi bir geli ü me problemlere neden olabilirdi; kamera operatörünün kameran × n ger- çek zamanl × olarak tam ne gördü ù ünü bilebilmeleri gerekiyordu. û imdi pazarda olan Aminon CONNEX gibi yeni ürünler full HD videoyu s × f × r gecikmeyle göndere- bilmektedir. Bu görünürlük ve kontrol sevi- yesine ihtiyaç vard × r, bu ü ekilde güvenlik operatörü kameray × istenen konuyu ya- kalamak için kontrol edebilir. Güvenlik Uygulamalar × ve Fayda- lar × Kullan × m kolayl × ù × sa ù layan bu imkânla- r × n bir araya gelmesiyle, video cihaz × yla donat × lm × ü pilotsuz araçlar altyap × gü- venlik denetlemeleri ve arama kurtarma operasyonlar × dâhil olmak üzere özel güvenlik görevlerinin ihtiyaçlar × n × kar ü × la- yacak hale getirilebilir. Örnek olarak bir demiryolu köprüsüne veya ba ü ka bir karma ü × k altyap × tesisine olan bir güvenlik tehdidi vakas × n × ele ala- l × m. Geçmi ü te, bir köprünün alt taraf × na yak × ndan bak × p incelemek için ya bir iskele veya benzeri bir destek platformu veya bir ya da birkaç ki ü inin yap × ya t × r- manmas × gerekirdi. Bu yakla ü × mlar × n her ikisi de denetleme imkân × sa ù lar, ayn × zamanda ilave güvenlik ve emniyet en- di ü eleri yarat × rd × . Bu önlemlerin ayn × za- manda tam da önlemeye çal × ü t × ù × m × z canilerin yap × ya eri ü mesine imkân sa ù - lamas × da mümkündü. Bir veya birkaç iyi donan × ml × pilotsuz araçla ayn × köprü incelemesi süratle, gü- ven içinde ve herhangi bir vandalizme veya daha kötü bir olay için yeni f × rsatla- ra meydan vermeyecek ü ekilde çözüle- bilir. Bu vakada pilotsuz araçlar mükem- mel, dü ü ük × ü × kta görüntü alabilen veya kendi üzerlerinde ayd × nlatma imkân × olan yüksek çözünürlükteki video kame- ralarla donat × lacakt × r. Seçilen pilotsuz araçlar × n büyüklükleri yap × n × n alan × için- de hataya kar ü × uygun bir tolerans aral × ù × b × rakarak rahatça hareket edebilecek büyüklükte seçilmeli, s × f × r gecikmeyle ve tam çözünürlükte gelen gerçek zamanl × video ba ù lant × s × operatöre pilotsuz hava arac × n × s × n × rl × operasyon alan × içinde etkin ve güvenli olarak kontrol etmesine imkân sa ù lamaktad × r. Bu operasyonda kritik hu- sus s × f × r gecikmeyle gelen video ba ù lan- t × s × d × r. Zira pilotsuz hava arac × n × s × k × ü × k bir güzergâh içinde sevk ederken herhangi bir görüntü ileti ü imi gecikmesi hem pilo- tsuz hava arac × n × n hem de kameran × n hasar görmesine, tahrip olmas × na veya kaybedilmesi tehlikesini artt × r × r. Ba ü ka bir örnek de, iki olay olarak ele al × n, orman- la kapl × k × rsal bölgedeki yüksek güvenlikli hapishaneden iki firar olay × ve benzeri bir bölgede saklanan, aranan tek bir keskin ni ü anc × olay × d × r. Her iki durumda da yüzler- ce görevli ve gönüllü, kaçaklar × n saklan- makta oldu ù u dü ü ünülen alan × aramak için görevlendirilmi ü tir. Bu i ü lem oldukça sanc × l × ve masrafl × bir süreçtir. Burada gö- revlilerin fark × nda olmadan hedefe çok yakla ü m × ü olabilecekleri ve fark × na vard × k- lar × nda ise kaçt × klar × n × takip etme imkânla- r × olmad × ù × dü ü ünülmektedir. Bu uygulama için görevlilere destek ol- mak amac × yla bir veya daha fazla ter- mal kamera ile donat × lm × ü bir veya daha fazla pilotsuz hava arac × kullan × labilir. Araçlar kaçaklar × n mevcudiyetini veya hareketini alg × lamaya yard × mc × olabilirdi. Durumun do ù as × gere ù i, pilotsuz hava araçlar × kaçaklar × n gizlenmi ü olabilecek- lerini dü ü ünerek hareketlerini h × zland × rd × k- lar × ndan karanl × kta kullan × labilir. Yukar × da- ki durumda oldu ù u gibi bu uygulama için de operatörün pilotsuz hava ara- c × n × n pozisyonunu ve hareketini görme imkân × n × n azalmas × nedeniyle gerçek zamanl × s × f × r gecikmeli video ba ù lant × s × kritik olmaktad × r. Bunun yerine, operatör a ù açlarla veya yukar × daki elektrik telleriy- le ve benzer engellerle çarp × ü may × ön- leyerek emniyetli uçu ü ü artlar × n × devam
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=