Yangın ve Güvenlik Dergisi 181. Sayı (Mart 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 181 72 YANGIN - TEKN ø K B ø LG ø Yol Tüneli Korumas × nda Dü ü ük Bas × nçl × Su Sisi Sistemleri Ersin SAYIN Mühendislik ve Sat × ü Departman × Ekip Lideri Norm Teknik Bu çal × ü mada Norveç’teki Runehamar tünelinde yap × lan dü ü ük bas × nçl × su sisi sistem testleri ve sonuçlar × yer almaktad × r. Bu testler a ü a ù × daki kurulu ü lar × n deste ù i ile gerçekle ü tirilmi ü tir : UPTUN ( UPgrading methods for fire safety in existing TUNnels) , SOLIT ( Safety Of LIfe in Tunnels), FIT ( Fire In Tunnels) Yol tünellerinde meydana gelen kazalar aç × k yollarda meydana gelenden az gibi görünse de son y × llarda ya ü anan bir çok büyük kaza i ü letmeleri, mal sahiplerini ve kullan × c × lar × tünel- lerdeki yang × n söndürme sistemlerinin iyile ü tiril- mesi konusunda ara ü t × rmalara yöneltmi ü tir.Bu ara ü t × rmalar × n as × l amac × ölüm ve yaralanma oran × , mal kayb × , hizmet kayb × risklerini kabul edilebilir bir çerçeve içinde tutmakt × r. Yol tü- nellerinin korunmas × na yönelik yerle ü ik tasar × m kriterleri eksik oldu ù u için performans tabanl × tasar × mlar geli ü tirilip test edilmektedir. Bu ba ù - lamda sus sisi sistemleri uygun bir çözüm olarak ön plana ç × km × ü t × r. Bu çal × ü mada Norveç’teki Runehamar tünelinde yap × lan dü ü ük bas × nçl × su sisi sistem testleri ve sonuçlar × yer almaktad × r. Bu testler a ü a ù × daki kurulu ü lar × n deste ù i ile ger- çekle ü tirilmi ü tir : UPTUN ( UPgrading methods for fire safety in existing TUNnels) , SOLIT ( Safety Of LIfe in Tun- nels), FIT ( Fire In Tunnels) Bu ara ü t × rma kurulu ü lar × 2000 li y × llar × n ba ü × ndan beri mal sahipleri, yang × n söndürme sistemi firmalar × , onay kurulu ü lar × ve bölgesel itfaiye ekipleriyle i ü birli ù i içinde çe ü itli ara ü t × rmalar ve testler yaparak bu test sonuçlar × n × periyodik olarak yay × nlamaktad × rlar.Üretici firmalar bu yay × nlar do ù rultusunda halen ürünlerini ve sis- tem çözümlerini geli ü tirmekte olup onay kuru- lu ü lar × na ba ü vurarak onay alma çal × ü malar × na devam etmektedirler. Yang × n × n Kontrol Alt × na Al × namamas × n × n Nedenleri ve Al × nan Dersler • Yüksek yang × n yükü • Havaland × rma sisteminin yetersizli ù i nede- niyle CO miktar × n × n 1000 ppm seviyelerine ç × kmas × ve insanlar × n CO duman × ndan ze- hirlenerek kaçamamas × • Yang × n × n çok h × zl × bir ü ekilde yay × lmas × ve in- sanlar × n kaçacak zaman bulamamas × • Tünelde bulunan yang × n söndürme ekip- manlar × n × n ula ü × lamaz durumda kalmas × ve kullan × lamamas × • Al × nan önlemlerin planl × ve bir bütün ü eklin- de de ù erlendirilmemi ü olmas × • Farkl × senaryo ve parametrelerin(havalan- d × rma, tünel kesit boyutu,tünel uzunlu ù u, yan × c × lar, yang × n yükü…) etkilerinin göz önü- ne al × nmam × ü olmas × Yol Tünellerinde Dü ü ük Bas × nçl × Su Sisi Sistem- leri: A ü a ù × da farkl × parametreler dikkate al × na- rak yap × lm × ü olan dü ü ük bas × nçl × su sisi sistem- leri testleri ve sonuçlar × yla ilgili bilgiler ayr × nt × l × bir ü ekilde yer almaktad × r. Modüler Sistemlerin montaj kolayl × ù × nedeniyle otomatik alg × lama ve söndürme sistemi 10.5 m geni ü li ù inde 5-7 m yüksekli ù indeki tünel için kurulmu ü ve 1m û ekil 1. Dü ü ük bas × nçl × su sisi sistemi
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=