Yangın ve Güvenlik Dergisi 182. Sayı (Nisan 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 182 TULUMBACI 8 Prof. Dr. Abdurrahman KILIÇ ú TÜ Makina Fakültesi Bo ù azda Tanker Çarp × ü mas × ve Yang × n Do ù al özellikleri ve seyir ü artlar × bak × m × n- dan dünyan × n en riskli su yollar × ndan biri olan ú stanbul Bo ù az × ’ndaki en büyük teh- likelerden biri, 13 Mart 1994 günü, saat 22:20’de meydana geldi. Ya ü ad × ù × m yüzlerce yang × n içinde en uzun süreni ve belki de en risklisiydi. Karadeniz’den Mar- mara Denizi’ne geçmek üzere ú stanbul Bo ù az × ’na giren K × br × s Rum Bayrakl × Nassia adl × ham petrol yüklü tanker ile Marmara Denizi’nden Karadeniz’e ç × kmakta olan ayn × ülke bayrakl × Shipbroker adl × kuru yük gemisi, Bo ù az × n Hamsi Liman × -Filburnu hatt × nda çarp × ü t × . Çarp × ü ma sonucu, Nassia tankeri iskele ba ü tank × ndan yara alarak yanmaya ba ü lam × ü ve Shipborker ise ba ü bodoslaman × n sanca ù × ndan ya- ralanm × ü t × . Tankerin iskele ba ü taraf × ndaki tank × n yar × lmas × ve denize dökülen ham petrolün yanmas × ile kuru yük gemisinin ve tankerin bütün bölümleri alevler aras × nda kalm × ü t × . Her iki gemi Rumeli Kava ù × önlerine kadar sürüklenmi ü , ak × nt × ile sürüklenen Nassia tankeri Rumeli Ka- va ù × Dikilikaya fenerine yaslanm × ü , yük gemisi Shipbroker tam bir dönü ü yaparak Anadolu Kava ù × vapur iskelesi kuzeyine oturmu ü tu. Bo ù azda büyük felaketlere yol açabile- cek boyuttaki bu tanker yang × n × n × n tüm söndürme çal × ü mas × operasyonlar × n × , ú stanbul ú tfaiye Müdürü olarak ben yürüt- tüm. Çal × ü malar × n genel koordinasyonunu Ula ü t × rma Bakanl × ù × Bölge Liman Müdürü Altan Köseo ù lu üstlendi. Söndürme çal × ü - malar × yakla ü × k dört gün devam etti. Yönetimimde söndürme çal × ü malar × na i ü tirak eden gemi ve ekipler, büyük bir özveriyle çal × ü arak en tehlikeli emirleri bile gözlerini k × rpmadan yerine getirmeye u ù ra ü t × lar. Yang × n, personelin cesaret ve fedakarl × ù × ile söndürüldü. Her an patlama veya yar × lma tehlikesi olan geminin yan × n- da ve üzerinde büyük risk alt × nda çal × ü × ld × . Geminin üzerine ilk ç × kan personel, ú tfaiye Müdürlü ù ümüzde bulunan ve Japon uz- manlar taraf × ndan e ù itilen personel oldu. Ba ü ar × sa ù lanmas × için belli risklerin göze al × nmas × gerekir. E ù er gemi patlar veya yar × l × r diye dü ü ünülseydi ve müdahale edilmeseydi, mutlaka patlard × ve büyük felaketler olu ü abilirdi. Daha önce bo ù azda meydana gelen iki büyük tanker yang × n × hat × rlan × rsa; Inde- pendenta tankeri yang × n × otuz alt × gün, Peter Zoraniç tankeri yang × n × elli dört gün sürmü ü tü. Bu büyüklükteki bir yang × n × n dört gün gibi k × sa bir sürede söndürülmesi gerçekten takdirle kar ü × lanacak ba ü ar × l × bir söndürmeydi. Gemide bulunan 98 bin 600 ton ham petrol, 600 ton mazot, 250 ton fuel oil ve yakla ü × k 80 bin ton ham petrol yanma- dan kurtar × lm × ü t × r. 15-20 bin ton aras × nda ham petrol yanm × ü t × r. Büyüklükleri farkl × olan on iki tanktan üçü yanm × ü t × r. Merkez
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=