Yangın ve Güvenlik Dergisi 182. Sayı (Nisan 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 182 9 TULUMBACI tank ile makina dairesi civar × nda bulunan yang × n × n sirayet etmesinden çok korkulan mazot tank × ile fuel-oil tank × na da yang × n × n geçi ü i önlenmi ü tir. Shipbroker Kuru Yük Gemisi Kaza sonras × , kuru yük gemisine kara- dan itfaiye araçlar × yla ve denizden dört adet römorkörlerle müdahale edildi ve Bo ù az × n her iki yakas × nda Sar × yer ve Beykoz sahillerinde, kara itfaiyesince k × rk üç araç, yüz otuz iki personel ve idareci personel, yang × n × n karaya sirayeti halinde müdahale etmek için uygun yerlerde göreve haz × r hale getirildi. Shipbroker gemisinin oturdu ù u yerde, gemide ka- lan insanlar × n kurtar × lmas × için söndürme çal × ü malar × hemen ba ü lat × ld × ve yang × n dört saat sonra kontrol alt × na al × nd × . Sön- dürme çal × ü malar × na, kuru yük gemisinde 18 Mart 1994 günü ak ü am × na kadar devam edildi. Gemi, Türkiye Denizcilik úü letmelerince römorkörlerle çekilerek 25 Mart 1994 günü Zeytinburnu aç × klar × nda demirlendi. Shipbroker ba ü tan karaya oturdu ù u için, kaptan kö ü künün üzerinde bulunan iki ki ü iye duman, × s × ve karanl × k nedeniyle hemen eri ü ilemedi. Daha sonra ula ü × ld × ù × nda mahsur kalanlardan birisinin dumandan öldü ù ü, di ù erinin ise yaral × oldu ù u görüldü. Hastaneye kald × r × - lan yaral × kurtar × lamad × . Shipbroker kuru yük gemisinin yirmi dokuz personelinden yirmisinin öldü ù ü, alt × s × n × n kay × p oldu ù u ve üç ki ü inin kurtuldu ù u tespit edildi. Nassia Tankeri Yang × n × na Müdahale Nassia tankeri 276 m uzunlu ù unda ve 40 metre geni ü li ù indedir. Tankerin on alt × tan- k × ndan on tanesi dolu olup, çarp × ü ma s × ra- s × nda gemi, toplam 98 bin 600 ton ham petrol, makina dairesi k × sm × nda 600 ton fuel oil ve 250 ton mazot ta ü × maktayd × . Çat × ü ma neticesi Nassia’da bulunan yirmi dokuz personelden yirmi üç ki ü i kurtulmu ü ve alt × ki ü i kaybolmu ü tur. Çarp × ü madan sonra Nassia tankerinden akarak denizde yanmakta olan yak × t × n k × y × ü eridinde meydana getirece ù i tehlikeye kar ü × , itfaiye ekipleri olarak tanker çevresin- de bütün k × y × boyunca tedbir ald × k. Ba ü lang × çta, her taraftan yanan tankere söndürme römorkörleri yakla ü amad × . Alevlerin tesiri azald × ktan ve k × y × güvenli ù i sa ù land × ktan sonra tankere yana ü mak mümkün olabildi. Yar × lmam × ü tanklara yan- g × n sirayetinin önlenmesi için hava ü artlar × n × n elverdi ù i ölçüde Söndüren-11, Alemdar-2 ve Römork-1502 ile so ù utma çal × ü malar × na ba ü land × . Kaptan kö ü kü k × sm × n × n so ù utul- mas × ndan sonra so ù utma çal × ü malar × ba ü tarafa yöneltildi. Yang × n devam ederken 14 Mart 1994 günü, saat 03:00 sular × nda Nassia kaptan × hastaneden getirilerek ge- minin yükleme plan × ve yük özelli ù i ile ilgili bilgiler al × nd × ve söndürme planlar × buna göre yap × lmaya ba ü land × . TÜPRA û ’ × n Hasan Tural römorkörü 14 Mart 1994 günü, saat 07:30’da so ù utma ve söndürme çal × ü malar × na i ü tirak etti. Nas- sia’n × n bulundu ù u yerden kurtulabilece ù i göz önüne al × narak planlama yap × ld × . 14 Mart 1994 günü, 09:30’da sular × n ve ak × n- t × n × n tesiriyle bulundu ù u yerden kurtulmas × üzerine, k × çtan halat verilerek Alemdar-11, Söndüren-11, Söndüren-1502 ve Hasan Tural römorkörleri ile gemi Karadeniz’e çekilmeye ba ü land × . Garipçe köyü ya- k × nlar × nda, ü iddetli lodos tesiri ve halat × n s × caktan kavrularak kopmas × nedeniyle gemi abran × lamad × ù × ndan ak × nt × n × n ve rüzgar × n etkisiyle Poyrazköy bar × nak a ù z × güneyine yeniden oturdu. Nassia bura- dan, 14 Mart 1994 günü, saat 16:00’da Poyrazköy bal × kç × lar × n × n yard × m × yla gemiye çelik halat verilerek Alemdar-11 römorkörü ile kontrol alt × na al × nd × ; TCG I ü × n Kurtarma gemisi de yard × ma ça ù r × ld × . 15 Mart 1994 günü, saat 11:15’te Nassia bulundu ù u yerden kurtar × ld × ve Karadeniz’e do ù ru çekilmeye ba ü land × . Bu arada, Rumeli Feneri bat × s × , k × y × dan 10 mil aç × ù a kadar olan saha gemi trafi ù ine kapat × larak, PTT sahil radyo istasyonlar × ndan 86. kanal ve 14. kanal operasyon için tahsis edildi. So ù utma ve söndürme çal × ü malar × na 15 Mart 1994 günü, saat 18:00’den itibaren ú zmir Rafineri-3 römorkörü ile konvoya ka- t × lan Hollanda SmitTak ekibi ile brifing ya- p × ld × ; öncelikle so ù utma i ü lemine devam edilmesi ve uygun ortam sa ù land × ù × nda

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=