Yangın ve Güvenlik Dergisi 182. Sayı (Nisan 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 182 TULUMBACI 10 kendilerince temin edilen özel söndürme maddesi ile söndürme ata ù × yap × lma- s × nda mutabakat sa ù land × . Ayr × ca, hava ü artlar × na göre konvoyun manevralar × planland × ; ihtiyaç duyulan köpük, bariyer, yak × t, su, kumanya, personel de ù i ü imi ve sa ù l × k i ü lemleri için gerekli hizmet üniteleri harekete geçirildi. Alevlerin di ù er tanklar × etkilememesi, akarak yanan petrolün sönerek denizi kirletmemesi yani yanmas × n × n sa ù lanmas × için Nassia’n × n yönü ve h × z × , hava ve rüzgar durumundan etkilenmeyecek ü ekilde tutuldu ve deniz manevralar × kaptan Salim O ù uzülgen taraf × ndan k × y × dan en çok 11.3 mil uzakl × ù a kadar yapt × r × ld × . Bu arada, konvoyun tüm manevralar × TCG I ü × n Gemisi taraf × ndan pilotland × . Sahil Gü- venlik ve Liman Kontrol botlar × ile sahada demirlemi ü gemiler ile di ù erleri konvoyun manevra sahas × d × ü × na ç × kar × ld × . So ù utma yap × l × p uygun ortamsa ù land × ktan sonra, 16 Mart 1994 günü, saat 11:30’da Hollandal × ekip taraf × ndan Amerika’dan getirilen özel söndürme maddesi ile mü- dahale edildi; 15 ton köpük kullan × ld × , fakat ba ü ar × l × olunamad × . Ba ü lang × çta tamamen küçülen yang × n, daha sonra yeniden büyü- dü. Bu ataktan sonraHasan Tural, Sanmar-II, Rafineri-3 ve Söndüren-11 römorkörleri ile so ù utma çal × ü malar × na devam edildi. So ù utma çal × ü malar × aral × ks × z sürdürüldü ve 17Mart 1994 günü, saat 02:30’da, yap × lan planlamaya uygun ü ekilde Söndüren-11 römorkörü, Alemdar-II’den halat alarak konvoyun hareketi a ù × rla ü t × r × ld × . Nassia’n × n yanan bölümünün tamam × su sisi ile kap- lanarak yanan bölüme hava giri ü i önlendi ve bo ù ma suretiyle yang × n × 18 Mart 1994 günü, saat 04:00’da söndürdük. So ù utma i ü lemleri devam ederken 19 Mart 1994 günü, saat 18:00’de bal × kadamlara sörvey yapt × r × ld × ve sörvey sonuçlar × de ù erlendiril- di. Petrol s × z × nt × s × n × n olmad × ù × tespit edildik- ten sonra, Nassia tankerinin güvertesinde yap × lan inceleme ve ölçümler neticesi inertgaz bas × lmas × na ve yükün emniyete al × nmas × na karar verildi. So ù utma çal × ü malar × na 21 Mart 1994 günü sabah × na kadar devam edildi; bu arada ölçümler yap × ld × ve Hollanda Smit- Tak ekibince sa ù lanan teçhizat ile inert- gaz bas × lmas × na ba ü lanarak herhangi bir patlamaya kar ü × güvenli duruma getirildi. Çal × ü malar × n genel koordinasyonunu üst- lenen Ula ü t × rma Bakanl × ù × Bölge Liman Müdürü Altan Köseo ù lu ve kaptan Saim O ù uzülgen, geminin her türlü hava ü artla- r × na kar ü × bulundu ù u bölgede emniyetle tutulmas × için gerekli önlemleri ald × rd × lar ve Karadeniz’de limbo haz × rl × klar × ba ü lat × ld × . Deniz ve çevre kirlili ù ine kar ü × önlemolarak geminin çevresi bariyer ile koruma alt × na al × nd × ve skimmer bulunduruldu. Daha sonra, tankerin içinde bulunan 80 bin ton ham petrol, Rauf Bey tankerine aktar × larak risk ortadan kald × r × ld × . Söndürme Çal × ü malar × nda Uygulanan Yöntem Tankerin söndürülmesi çal × ü malar × nda, kaptan × n verdi ù i yükleme plan × na göre taktik uyguland × ; engelleme, so ù utma, bo ù ma ve kapatma yöntemleri bir arada kullan × ld × . Öncelikle yanmayan k × s × mlar × n korunmas × ve so ù utulmas × için talimat ve- rildi, merkez-2 tank × na yang × n × n geçi ü inin önlenmesi hedef al × nd × . Yang × n × n geçi ü ini önlenme çal × ü malar × na devam edilirken, so ù utularak ve su sisi ile bo ù ma yap × larak köpükle kapat × l × p söndürülmesi planland × . Çal × ü malarda; 1. Yanmayan ve ba ü ta bulunan merkez tanka yang × n × n geçi ü inin önlenmesi, 2. Akan yak × t × n gemiden uzakta yanma- s × n × n sa ù lanarak tankerin × s × nmas × n × n önlenmesi, 3. Geminin sürekli so ù utulmas × , alevlerin bo ù ulmas × ve su sisi ile hava giri ü inin azalt × larak yang × n alan × n × n küçültülmesi, 4. S × cakl × ù × dü ü en k × s × mlara köpük bas × la- rak yang × n × n tamamen söndürülmesi, 5. Dökülerek yanan petrolün söndü- rülmeyerek, tamamen yanmas × n × n sa ù lan × p çevreye zarar × n azalt × lmas × , esas al × nd × . Alevlerin di ù er tanklar × etkile- memesi, akarak yanan petrolün tankeri × s × tmadan ve sönerek deniz çevresini kirletmeden yanabilmesi için Nassia’n × n yönü ve h × z × , hava ve rüzgar durumundan etkilenmeyecek ü ekilde tutuldu. Çal × ü malara destek gemileri ile toplam yirmi alt × adet gemi i ü tirak etti, bunlar- dan do ù rudan söndürmeye sekiz gemi (Alemdar-II, Söndüren-11, Romökör-1502, Hasan Tural, Raniferi-3, Sanmar, Perum ve Procyon) kat × ld × . Manevra kabiliyeti ve söndürme kapasitesi iyi olan gemilerden
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=