Yangın ve Güvenlik Dergisi 182. Sayı (Nisan 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 182 67 YANGIN - MAKALE recek uygun ü ekilde devam × , yumu ü ak- l × ù × ve yeterli yedeklemesi olmayan bir yap × gerekir. Londra’daki Broadgate 8. a ü ama yang × n ve takiben Cardington yang × n testleri nedeniyle ara ü t × rmac × lar bir yang × n durumunda tüm çelik iskeletli yap × n × n davran × ü × n × anlamay × ara ü t × rma- ya ba ü lad × lar. Özellikle Dünya Ticaret Merkezinin (DTM) 11 Aral × k 2001 y × l × nda bir terör sald × r × s × sonras × y × k × lmas × ndan sonra yang × n durumunda yüksek binalar × n y × l- mas × n × anlamak için hat × r × say × l × r bir ilgi uyand × . Usmani ve çal × ü ma arkada ü la- r × , terör sald × r × s × n × n neden oldu ù u hasar × dikkate almadan tek ba ü × na yang × na maruz kalan DTM’nin 2D nümerik model- lemesini yapt × lar. Dünya Ticaret Merkezi gibi uzun iskeletler için olas × kademeli y × k × lma mekanizmas × plan × olu ü turuldu. Model kolonlar × n bozulmas × n × n kulenin çökmesinde kilit rol oynad × ù × n × gösterdi. Ali ve çal × ü ma arkada ü lar × ise yang × na maruz kalan çelik iskeletli tek katl × bina- larda y × k × lma konumunu ve yanlamas × na yer de ù i ü tirmesini incelediler. Sonuçlar is- keletlerin yanal yer de ù i ü tirmesinin yang × - n × n çat × a ù × rl × ù × n × n üç boyutlu uzamas × n × art × rd × ù × n × ve bunun da iskelet ve yang × n duvarlar × aras × ndaki minimum aç × kl × ù × etkiledi ù ini gösterdi. Fang ve çal × ü ma arkada ü lar × bir araç yang × n × senaryosu alt × nda çok katl × bir otopark × n gerçekçi bir modellemesini yapt × lar. Üç bozulma ü ekli, tek aç × kl × k k × r × lmas × , çift aç × kl × k k × r × l- mas × ve kesme k × r × lmas × , modeli öneril- di. Lokalize yang × n alt × nda oto parklar × n basitle ü tirilmi ü dayan × kl × l × k de ù erlendirme metotlar × olu ü turuldu. Lange ve çal × ü - ma arkada ü lar × birçok kat × nda yang × na maruz kalan yüksek binalar × n y × k × lma mekanizmalar × yani zay × f zemin k × r × lma mekanizmas × ve güçlü zemin k × r × lma mekanizmas × olarak iki y × k × lma meka- nizmas × önerdi. Sun ve çal × ü ma arka- da ü lar × Vulcan (3D modelleme yaz × l × m × ) kullanarak çelik yap × lar × n yang × n alt × nda kademeli olarak y × k × lmas × n × n statik-dina- mik analizini yapt × lar. Yük oranlar × n × n, kiri ü ölçülerinin ve y × k × lma mekanizmas × üze- rine yatay s × n × rlaman × n etkileri incelendi. Ayni prosedür daha sonra yang × n ü artlar × alt × nda payandalama yapan çelik iske- Beton çekirdek Yerle ü me plan × Mega ú skelet Güçlendirilmi ü kat letlerin y × k × lma mekanizmalar × n × incele- mek için kullan × ld × . Jiang ve arkada ü lar × ise yük oranlar × n × , yang × n senaryolar × n × , payandalama elemanlar × yerle ü tirme- sini, kiri ü /sütun sertli ù inin yang × nda çelik iskeletli yap × lar × n direnci üzerine etkilerini ara ü t × rd × lar. Sonuçlar yap × lar × n kademeli y × k × lmas × n × n × s × nan sütunlar × n burkulma- s × n × n tetikledi ù ini gösterdi. Destekleme sistemi yap × lar × n y × k × lmaya kar ü × olan da- yan × kl × l × klar × n × etkin olarak art × rabilir. Yatay olarak da ù × t × lm × ü çoklu bölme yang × nlar × en zor vakalard × r. Bu makale Shanghai Tower’in yang × n × n etkiledi ù i kademeli y × k × lmaya kar ü × performans × n × inlemek- tedir. Yap × n × n çekirde ù i, mega sütunlar, kompoze kiri ü ler ve makas ba ù sistem- leri gibi kilit konumdaki elemanlar × n yan- g × n dirençleri standartlar × n çerçevesi ve gerçek yang × n senaryolar × kapsam × nda incelenmi ü tir. Çevresel çelik sütunlar × ve ku ü ak kiri ü lerinin üst ve alttaki gövde çu- buklar × n × kald × rd × ktan sonra kalan iskeletin kademeli y × k × lma direncini incelemek için alternatif yol metodu kullan × lm × ü t × r. 2. Shanghai Tower’in Yap × sal Düzenlemesi Shanghai Tower û anghay Lujiazui, Pu- dong’da çok yüksek katl × bir gökdelendir. Bina yüksekli ù i yakla ü × k 632 m dir (yap × yüksekli ù i 580 m) ve 124 katl × d × r. Binan × n toplam alan × of 380,000 m² dir. Bina çe- kirdek d × ü destekli- çok büyük iskeletli la- teral sistemden olu ü maktad × r. Kule yap × s × alt seviyelerde içinde i ü bölgeleri, be ü ofis bölgesi, iki otel/apartman bölgesi ve û ekil 1 ’de görüldü ù ü gibi üstünde de de manzara teras × olan dokuz i ü levsel bölge ü eklindedir. Zemin plakas × çap × bölgele- re göre de ù i ü mektedir. Bölge 1’de 82,2 m’den Bölge 8’de 46,5 metreye kadara de ù i ü mektedir. Shang- hai Tower halen Çin’deki en yüksek ve dünyada ikinci en yüksek binad × r. Sade- ce Dubai’deki Burj Halifa binas × na geçil- mi ü tir. Bina lateral sistemi üç parçadan olu ü maktad × r. ( û ekil 2 ). û ekil 1. Shanghai Tower yerle ü im plan × Radyal ba ù lar Diagonal sütun Ba ù ku ü aklar × Beton Çekirdek D × ü destek ba ù lar × û ekil 2. Shanghai Tower binas × n × n önemli elemanlar × Mega Sütunlar Çap ise bölgelere göre, Bölge 1’de 82,2 m’den Bölge 2’de 46,5 metreye kadar, de ù i ü mektedir. Shanghai Tower ü u anda Çin’deki en yüksek ve dünyadaki ikinci en yüksek binad × r. Sadece Dubai’daki Burj Halifa taraf × ndan geçilmi ü tir. Binan × n yatay sistemi üç k × s × mdan meydana gel-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=