Yangın ve Güvenlik Dergisi 182. Sayı (Nisan 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 182 68 YANGIN - MAKALE mektedir ( û ekil 2 ): kompozit beton çekir- dek, d × ü büyük iskelet (süper kolonlar, di- yagonal kolon ve çift ku ü akl × çatk × lar) ve d × ü destek çatk × lar × . D × ü taki büyük iskelet kaidenin rüzgar ve sismik yükler alt × nda kesme gerilmesinin yakla ü × k %55’ine ve kaidedeki dönme momentinin %75’ine direnç gösterir. 3. Is × l ve Mekanik Yükler Bu makalede ISO 834 Yang × n direnci testleri standard × (Denklem 1) kullan × lm × ü - t × r. Gerçek bir yang × nda yap × lar × n dav- ran × ü lar × n × incelemek için, Eurocod’lara göre, parametrelerle ifade edilmi ü ve bölmenin û ekil 3’de gösterildi ù i gibi bü- yüklü ù üne ve havaland × rma ko ü ullar × na ba ù l × s × cakl × k-zaman e ù risi kabul edilerek kullan × lm × ü t × r. Parametrelerle gösterilen bu yang × n çok yayg × n görülen bir ofis yang × n × n × temsil etmesi için seçilmi ü tir. lar, d × ü iskelet gergileri ve ku ü ak gergileri kapsar. 4.1. Kompozit kiri ü ler Bölge 2,5 ve 7’deki kompozit kiri ü lerin ölçüleri Tablo 1 ’de listelenmi ü tir. Tipik bir kompozit dö ü eme levhas × n × n kal × nl × - ù × 155mm’dir (75 mm çelik sac ve 80 mm beton plaka). Betonun s × k × ü ma dayanc × n × n (mukavemetinin) ve çelik akma mukavemeti karakteristik de ù er- leri s × ras × yla 23.4 MPa (Çin’de C35 ) ve 345 MPa d × r. 2,5,7 nolu bölgelerden al × na kiri ü ler û ekil 4 ’de görüldü ù ü gibi ABAQUS yaz × l × m × nda modellendiler. Çelik kiri ü ve beton dö ü eme levhalar × × s × trans- feri analizi için DC3D8’in ve mekanik analiz için c3D8R’nin kat × elementleri ile modellendiler. Çelik güverte × s × transfer analizi için DS4 ve mekanik analiz iöçin S4R kabuk elementleriyle modellendiler. Çelik kiri ü ler ve çelik güverteler aras × n- daki ba ù lant × için normal yönde “Sert” kontak ve te ù etsel yönde de te ù etsel yönde sürtünme katsay × s × 0,1 olan pe- nalt × metoduyla yüzey yüzeye ba ù lant × kullan × ld × . Beton dö ü eme levhalar × ve çelik güverteler aras × nda ayn × , ancak sürtünme katsay × s × 0,5 olan, kontak kul- lan × ld × . Is × transfer analizi ilk olarak yap × ld × ve kiri ü lerin s × cakl × k da ù × l × mlar × û ekil 5 ’de gösterilmi ü tir. Standart ve gerçek yang × - na maruz kalan kompozit kiri ü lerin yap × sal tepkisi û ekil 6 ’da gösterildi ù i gibi × s × trans- feri sonuçlar × na dayanarak belirlendi. Burada, tasar × m s × n × r × olan 3 saatlik yan- g × na dirençte kiri ü in orta yerinden küçük bir e ù ilme (yakla ü × k 100 mm) gösterdi ù i görülmektedir. Bu e ù ilme 4 saat yang × na maruz kald × ktan sonra k × r × lmaya do ù ru giderek h × zlanmaktad × r. Gerçek yang × n senaryolar × için, üç bölgede de, kiri ü lerin orta yerlerindeki maksimum e ù ilme 20 (1) (2) burada T 0 ba ü lang × çtaki s × cakl × k t ise za- man × göstermektedir. Bu parametrik e ù ri, ofis yang × n × her ele- man × n yang × na maruz kalabilece ù i bir senaryo oldu ù undan, yanmakta olan elemanlar × n her birine uygulanm × ü t × r. Dü ü ük olas × l × kl × bir hadise olarak, yang × n genel olarak tesadüfen meydana gelen bir yük olarak de ù erlendirilir ve bu çal × ü - mada Denklem 2’deki tesadüfen mey- dana gelen yük kombinasyonu denkle- mi al × narak kullan × lm × ü t × r. Burada G k ,Q k , W k s × ras × yla kal × c × gerçek ve rüzgar yüklerinin karakteristik de ù erle- rinden gelen etkilerdir. 4. Önemli Elemanlar × n Yang × n Dirençleri Bu bölüm yap × n × n önemli elemanlar × n × n standart yang × n ve parametrelerle ifade edilen yang × n senaryolar × nda “ABAQUS” ¹ yaz × l × m × kullanarak yap × lan nümerik ana- lizlere odaklanm × ü t × r. Bu elemanlar içinde çelik-beton kompozit kiri ü ler, beton çekir- dek, betonarme çelik çok büyük kolon- S × cakl × k (°C) Standart yang × n Gerçek yang × n Zaman (saat) û ekil 3 . Kabul edilerek uygulanan standart ve gerçek yang × n senaryolar × ¹ABAQUS : sonlu eleman analizleri ve bilgisayar destekli mühendislik için kullan Õ lan bir yaz Õ l Õ md Õ r. Tablo 1. De ù i ü ik bölgelerdeki kiri ü lerin boyutlar × Bölge Çelik kiri ü Plaka kal × nl × ù × (mm) Nervür yüksekli ù i (mm) Etkin plaka eni (mm) Kiri ü aral × ù × (mm) Bölge 2 H 606 _ 201 _12 _ 20 155 75 2060 15.139 Bölge 5 H 396 _ 199 _ 7 _ 11 155 75 2000 8600 Bölge 7 H 300 _ 150 _ 6.5 _ 9 155 75 1870 5378 û ekil 4. Kompozit kiri ü lerin sonlu element modeli
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=