Yangın ve Güvenlik Dergisi 182. Sayı (Nisan 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 182 71 YANGIN - MAKALE ler (s × ras × yla 8,6 m ve 5,4 m ve ayn × yük- seklikte 9,8m) incelemi ü ti ( û ekil 14b ). D × ü destek ba ù lar × n × n ayr × nt × l × ölçüleri Tablo 2’de verilmi ü tir. Çelik elemanlar T3D2 ile modellenmi ü tir. Ba ù kiri ü lerindeki s × cak- l × k da ù × l × m × EC3’e göre hesaplanm × ü t × r. Yang × ndan koruma tasar × m önlemleri nedeniyle, d × ü destek ba ù lar × n × n maksi- mum s × cakl × ù × 350-500°C s × cakl × k aral × ù × içinde bulunmu ü tur. Hem standart hem de gerçek yang × nda ba ù kiri ü lerinin orta k × s × mlar × ndaki e ù ilmeler û ekil 15 ’de gös- terilmi ü tir. Gerçek yang × nda mega sütunlarda ol- du ù u gibi ayn × yükselme ve dura ù an noktaya gelme kademesi vard × r. D × ü des- tek ba ù lar × n × n yüksek yang × n korunmalar × nedeniyle yang × n dirençleri 6 saate ka- dar ç × kmaktad × r. Ortam s × cakl × ù × nda, d × ü destek ba ù kiri ü leri, iç k × s × mdaki beton çekirdek ve di ü k × s × mdaki çelik iskelet ara- s × ba ù lant × da oldu ù u gibi, yanak kuvvet- leri ortam s × cakl × ù × nda aktar × r. Ancak, yang × n durumunda, d × ü destek ba ù kiri ü leri mega sütunlar için yatay s × n × rlama olarak görev yapar ve etkin uzunlu ù u üzerine etki yapar. Dünya Ticaret Merkezi kulesinin y × k × lmas × n × n 911’den izlenmesi ve analizinden, ko- lonlar × n çökmesinin zemin ba ù kiri ü leri sistemince sa ù lanan yanlamas × na s × - n × rlaman × n kayb × nedeniyle giderek ar- tan etkin uzunlukla zay × flayan bükülme dirençleriyle tetiklendi ù i anla ü × lm × ü t × r. Bu nedenle d × ü destek ba ù kiri ü lerine a ù × r yang × n korumas × görevi bak × m × ndan özel önem verilmi ü tir. 4.5 Ku ü ak Ba ù Kiri ü leri ú ki kat yüksekli ù indeki ku ü ak ba ù kiri ü leri yap × n × n yanlamas × na direnç sisteminin önemli bir parças × n × olu ü turur ( û ekil 16 ) ve iskeletin çevresi için yük transfer yolu sa ù lar. Alttaki be ü bölge için ku ü ak kiri ü leri mega sütunlar × ve diagonal sütunlar × ilk bölgede 22,4 metreden be ü inci bölge- deki 15 metreye kadar de ù i ü en aral × klar- la birbirine ba ù lar. Ku ü ak ba ù kiri ü lerinin ayr × nt × l × ölçüleri û ekil 17 ve Tablo 3 ’de listelenmi ü tir. Ku ü ak ba ù kiri ü lerini model- Bölge 2 Bölge 7 Bölge 5 Bölge 7 Bölge 2 Bölge 7 Bölge 5 Bölge 7 Zaman (s) Zaman (s) Zaman (s) Zaman (s) û ekil 13. Yang × na maruz kalan mega sütunlar × n aksiyal yer de ù i ü tirmeleri û ekil 15. Yang × na maruz kalan d × ü desteklerin aksiyal yer de ù i ü tirmeleri û ekil 16. Ku ü ak ba ù kiri ü leri modeli û ekil 14. Finite element model of outrigger trusses. Orta k × s × mdaki e ù ilme (mm) Orta k × s × mdaki e ù ilme (mm) Orta k × s × mdaki e ù ilme (mm) Orta k × s × mdaki e ù ilme (mm) (a) Standart yang × n (a) Standart yang × n (b) Parametreyle gösterilen yang × n (b) Parametreyle gösterilen yang × n (a) Dikey yerle ü tirme (b) sonlu element modeli Tablo 2. Bölge 2 ve 7’deki d × ü destek ba ù kiri ü lerinin ölçüleri ( û ekil 14’de görüldü ù ü gibi A, B, C) A B C Bölge 5 H 1000x1000x50x55 H 1000x1000x60x60 H 1000x1600x100x100 Bölge 7 H 1000x1000x60x60 H 1000x1000x80x80 H 1000x1000x100x100 Üst kiri ü ) Yatay Süper sütun Dikey Alt kiri ü Germe için ba ù lant × tasar × m × Sadece Sütun ve ku ü ak ba ù lar × aras × nda Ku ü ak ba ù lar × yla süper sütuna aktar × lacak sütun Süper sütunlar birbirlerine Geni ü Flan ü Derinli ù inde Çelik Kiri ü lerle Moment önleyici ba ù larla ba ù lan × r (a) yap × sal yerle ü tirme (b) sonlu element modeli

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=