Yangın ve Güvenlik Dergisi 183. Sayı (Mayıs-Haziran 2016)
YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 183 86 GÜVENL ø K - MAKALE Diabolo projesi Belgian Railways Group’un farkl × alt kurulu ü lar × olan • demiryolu altyap × yöneticisi Infrabel (projenin kurucusu olarak görev ya- par), onun mühendislik alt firmas × Tuc Rail, onun B ú T (Bilgi ve ú leti ü im Teknolo- jileri) departman × ve baz × daha ufak ba ù l × kurulu ü lar • tren ve istasyon operatörü NMBS, onun istasyon geli ü tirme alt kurulu ü u Eurostation, onun Kurumsal Güvenlik Servisi (CSS) ve di ù er baz × daha ufak uzmanla ü m × ü kurulu ü lar, ve özel finansman orta ù × Northern Diabo- lo NV, Zaventem, Vilvoorde itfaiye depart- manlar × ve Brüksel Havaliman × úü letmesi gibi farkl × payda ü lar × n ortak bir giri ü imidir. Gerekli Güvenlik Seviyesi Proje ekibinin (proje sahibi, nihai kullan × c × lar, mimarlar, mühendisler ve uzmanlardan olu ü an) Güvenlik ú zleme Grubu Zaventem ve Vilvoorde itfaiye departmanlar × taraf × n- dan yaz × lm × ü olan yang × n önleme raporu temelinde projenin güvenlik gerekliliklerini de ù erlendirmi ü lerdir. Yeni tren tünelinden, mevcut tren tünelinden ve de buna dahil olan Brüksel Havaliman × demiryolu istas- yonundan meydana gelen kompleks üç belediyenin yetki alan × içerisinde ve yan- g × n müdahalesi anlam × nda bu 2 itfaiyenin yetki alan × içinde bulunmakta. ú tfaiye de- partmanlar × , Belçika’da tren tünellerine yö- nelik hiç bir spesifik ulusal yang × n güvenlik standard × ya da yönetmelik bulunmad × ù × için, haz × rlad × klar × ortak yang × n önleme ra- porunda uluslararas × tünel güvenlik öneri- lerini temel alm × ü lard × r. Bu raporda özellik- le NFPA 130, UIC-CODEX 779-9, UNECE TRANS/AC9/9 ve TSI dir. 2001/16/EC baz al × nm × ü t × r. Bu dokümanlar hem yang × ndan koruma sürecinin stratejik kurulumuna yö- nelik girdi hemde izlenilecek yap × ve teknik kurulum kurallar × ile ilgili perspektif sa ù la- maktad × r. Bütün bu tedbirlerin iyi bir kom- binasyonu Güvenlik ú zleme Grubu taraf × n- dan incelenmi ü ve belgelenmi ü tir. Ayr × ca bu 4 doküman ‘yang × n senaryolar × n × n’ uy- gulamaya al × nmas × na yönelik bir çerçeve de sunmaktad × r (bu, birinci veya konfirme edilmi ü bir yang × n tespitine yönelik olarak bütün güvenlik ekipmanlar × n × n verdi ù i oto- matik ve mant × ksal bir tepkidir), ancak bu otomatik tepki onlar × n metinlerinde tan × m- lanm × ü olan gibi de ù ildir ya da sadece bir k × sm × nda bulunmaktad × r (örne ù in acil du- rum havaland × rmas × n × n fonksiyonelli ù i). Ta- bii ki bu belgelerde uygun bir yang × n tespit sistemi ve çok farkl × güvenlik ekipmanlar × na olan ihtiyaca de ù inilmi ü tir ancak bu iki girdi ve ç × kt × alan × aras × ndaki otomatik ba ù lant × - ya de ù inilmemi ü tir. Bu makalenin ilerleyen bölümlerinde bu otomatik ba ù lant × lar × kurmaya yönelik pratik bir yöntem göste- riyoruz. ú tfaiye departman × raporunda, mevcut demiryolu istasyonu ve mevcut demiryolu tüneli, güvenlik düzenleme- sinin uygulanmas × anlam × nda yeni bü- yütülmü ü tünel altyap × s × n × n bütünsel bir parças × olarak ele al × nm × ü t × r. Bu sebeple, mevcut terminal istasyonu ve tünel (top- lam uzunlu ù u 1.8 km) üzerinde ciddi bir teknik iyile ü tirme yap × lm × ü ve yeni tünel ile ayn × güvenlik seviyesi ile donat × lm × ü t × r (büyütülmü ü istasyon ve mevcut tünel ile birlikte toplam 4.2 km uzunlu ù a sahiptir). û ekil 2 , proje ekibinin uluslararas × tünel güvenli ù i önerilerinin nas × l uygulad × ù × n × göstermektedir. Bu de ù erlendirmedeki en temel dayanaklardan bir tanesi, tü- nelin sadece elektrikli yolcu trenleri ta- raf × ndan kullan × ld × ù × ve tren süratinin her zaman maksimum saatte 90 km olacak ü ekilde kontrol alt × nda tutuldu ù u gerçe ù i- dir. û ekilde belirtildi ù i üzere, B ú T tekniklerinin kullan × m × genel anlamda, tünellere yönelik A ü ama A ü ama A ü ama A ü ama B ú T teknikleri temel olarak altyap × alan × nda rol oynarlar Alanlar: Altyap × Kazalar × n önlenmesi Kontrol odas × Yang × n tespit Gaz tahliye sistemi Otomasyonlu yang × n senaryolar × Tren lokalizasyonu CCTV kameralar × Tünel giri ü inin trafik × ü × klar × ile kapat × lmas × Alarm dü ù meleri Acil durum telefonlar × Kontrol odas × Yang × na dirençli kablolama Otomasyonlu yang × n senaryolar × Anons sistemi (önceden kaydedilmi ü mesajlar) Dinamik tahliye yönlendirme Acil durum telefonlar × Otomasyonlu yang × n senaryolar × Tren lokalizasyonu CCTV kameralar × TETRA-acil durum hizmetleri a ù × Kontrol odas × Fla ü örlerin aktive edilmesi Demiryolu sinyalizasyonu Ya ù murlama sistemleri Yürüyen merdiven ve asansörlerin durdurulmas × I ü × kland × rma sisteminin çal × ü t × r × lmas × Duman kompartmanlar × n × n kapat × lmas × Normal havaland × rman × n kapat × lmas × Duman kontrolünün ba ü lat × lmas × Tahliye kap × lar × I ü × kland × rma sisteminin çal × ü t × r × lmas × Kap × lar × n aç × lmas × Duman kontrolünün ba ü lat × lmas × Su tedariki Güvenli güç kayna ù × Ekipman kabinleri Bak × m (düzenli testler dahil) Trenin tünelden ç × kart × lmas × (GSM-R) demiryolu personelinin e ù itilmesi Drafting and rehearsal of rescue plans Sonuçlar × n iyile ü tirilmesi Tahliyenin kolayla ü t × r × lmas × Kurtarman × n kolayla ü t × r × lmas × Demiryolu araçlar × Operasyonlar û ekil 2. Proje ekibi taraf × ndan uluslararas × tünel güvenlik önerilerinin uygulanmas ×
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=