Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)
KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 42 m × olup, s × cakl × k, h × z ve yo ù unluk da ù × l × m × gibi yang × nla ilgili sorunlar × analiz etmek üzere kullan × labilecek bir yaz × l × md × r. Di ù er ara ü t × rmac × lar taraf × ndan FDS’nin, tünel yang × nlar × n × n kontrolünde çok etkin ola- rak kullan × labilece ù i sabit görülmü ü tür [11,12]. 2. Tünel Model ve Simülasyon Parametreleri Çal × ü ma yap × lan Wuhan’daki ü ehir içi tü- neli, uzunlu ù u su alt × nda 2700 m olan tü- neldir. Trafik yo ù unlu ù u çok yüksek olan çift kanall × bir tünel oldu ù undan, yang × n duman kontrolü için nokta tahliye hava- land × rma sistemi kullan × lm × ü t × r. Tünel tra- fik alan × n × n kesiti 13.5 m (W-en) x 5.5m (H-yükseklik)’dir ve û ekil 2 ’de görüldü ù ü üzere, iki kanal aras × ndaki tahliye geçi ü yolu üzerine kesit alan × 3 m (W-en) x 2.5m (H-yükseklik) olan bir egzoz kanal × konu ü - land × r × lm × ü t × r. Duman perdeleri ise trafik alan × ile egzoz kanal × aras × nda bulunan duvar × n içine konu ü land × r × lm × ü t × r. Ayr × ca, tünelin tam uzunlu ù unu simüle etmek çok zaman al × c × olaca ù × ndan, û ekil 3 ’de görüldü ù ü üzere, FDS ile sadece 800 m uzunlu ù unda bir tünel simüle edilmi ü tir. Tünelden sadece arabalar ile otobüs- lerin geçi ü ine izin verildi ù inden bu çal × ü - mada, PIARC [13] taraf × ndan önerildi ù i üzere, × s × yay × n × m × 20 MW olan bir otobüs yang × n × varsay × lm × ü t × r. Yang × n büyüme h × z × , h × zl × yay × lan yang × n varsay × m × ile, 0.04689 olarak al × nm × ü , simülasyon sü- resi ise 1200 saniye olarak belirlenmi ü tir. Böylelikle yang × n, û ekil 4 ’de görüldü ù ü gibi büyüyecektir. Yang × n tünelin ortas × n- da meydana gelmi ü olup, tünelin giri ü ve ç × k × ü lar × atmosfer bas × nc × ndad × r. Bu çal × ü - mada, rüzgâr etkisi ve boylam e ù risi göz önünde bulundurulmam × ü t × r. Ortam s × - cakl × ù × ve ba ü lang × ç s × cakl × klar × 25 °C’d × r. Yang × n yak × n × ndaki grid boyutu, karak- teristik yang × n çap × D*[10] kullan × larak belirlenmi ü tir. FDS LES (large eddy stimu- lation-büyük burgaç simülasyon) modeli kulland × ù × ndan, simülasyon sahas × ndaki grid boyutu, ak × ü sahas × ak × ü kanl × k bask × - s × n × n hassas olarak hesaplanmas × ama- c × yla, LES modelinin alt-grid boyutuna (SGS) izin vermelidir. Bu nedenle, yang × n sahas × yak × nlar × nda, yang × n karakteristik çap × D* olan en küçük uzunluk boyutu gerektirir ki bu da 1 no’lu formül ile he- saplan × r. E ù er x, grid hücresinin nominal boyutu ise, D*/x de ù eri, yang × n çap × n × n karakte- risti ù i boyunca yay × lan hesaplama hüc- relerinin say × s × olarak de ù erlendirilebilir. Grid boyutu 0.1D* olarak al × nd × ù × nda, Les modelindeki s × cakl × k ve ortalama akis merkez h × z × , denkleme uyan Baum and MaCaffery deney e ù risini kar ü × layacakt × r. Yang × n boyutunun Q = 20 MW oldu ù u- Egzoz Kanal × Perde Tahliye yolu Perde Süre (s) û ekil 2. Tünel Kesiti û ekil 3. FDS tünel modeli, 800m uzunlu ù unda û ekil 4. Otobüs Yang × n × n HRR’si Trafik alan × Trafik alan × (1)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=