Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 48 ca ortalama tavan s × cakl × ù × ve 2 metre yükseklikteki görünürlük û ekil 10 ve û ekil 11 ’de verilmi ü tir. Buna göre de, perde aral × ù × artt × kça, yang × n bölgesinde 2 met- re yükseklikteki görünürlük azalmaktad × r; bu da insanlar × n tahliyesi aç × s × ndan arzu edilmeyen bir durumdur. Vaka 2 ve Vaka 5’de 2 metre yükseklikteki görünürlükte pek bir fark olmad × ù × ndan, tünelde in ü aat giderlerinden de tasarruf sa ù lamak ama- c × ile 90 metrelik perde aral × ù × seçilmi ü tir. 5. Sonuçlar Wuhan su alt × tüneli nokta tahliye hava- land × rma sisteminde perde alan × , perde say × s × ve perde aral × klar × n × n etkilerini ince- lemek üzere nümerik simülasyonlar yap × l- m × ü t × r. Farkl × perde konfigürasyonlar × ile alt × de ù i ü ik senaryonun simülasyonu yap × l- m × ü , perde ak × ü h × z × , görünürlük ve s × cakl × k da ù × l × m × aç × s × ndan farkl × yang × n vakalar × - n × n sonuçlar × de ù erlendirmeye al × nm × ü t × r. De ù erlendirmelerde ü u sonuçlara eri ü il- mi ü tir: 3m²’den büyük oldu ù u takdirde, perde alan × n × n yang × n kontrolüne etkisi çok az olmaktad × r. Ancak nokta tahliye havaland × rma sisteminde perde say × s × n × n ve perde aral × ù × n × n etkisi çok daha fazla olmaktad × r. Daha çok perde aç × ld × ù × nda ve perde boyutlar × daha büyük oldu- ù unda, 2 metre yükseklikteki görünürlük azalmakta; bu da insan tahliyesi için arzu edilmeyen bir durum yaratmaktad × r. ú n ü a- at giderleri, sistem güvenilirli ù i ve yang × n güvenli ù i göz önünde bulundurularak, bu tünelde bir yang × n ç × kt × ù × takdirde, 4.5 m² alan × nda, 90 metre aral × kl × olarak 4 adet perde aç × lmas × sonucuna var × lm × ü t × r. Referanslar [I] R.O. Carvel, G.Marlair, A history of fire inci- dents in tunnels ,in: A.N.Beard, R. O. Carvel(E- ds.), The Hand book of Tunnel Fire Safety, Tho- mas Telford, London, 2005,pp.3–41. [2] Oka, Y., Atkinson, G.T. Control of smoke flow in tunnel fires. Fire Safety J., 1995, 25, 305–322. [3] Wu, Y., Bakar, M.Z.A. Control of smoke flow in tunnel fires using longitudinal ventilation systems – a study of the critical velocity. Fire Safety J., 2000,35, 363–390. [4] Kunsch, J.P. Simple model for control of fire gases in a ventilated tunnel. Fire Safety J. 2002,37, 67–81. [5] Lee, S.R., Ryou, H.S. An experimental study of the effect of the aspect ratio on the critical velocity in longitudinal ventilation tunnel fires. J. Fire Sci., 2005, 23, 119–138. Tablo 4 Vaka 2, 5, 6 için perde ak × ü h × z × ve s × cakl × k Vaka -2# -1# 1# 2# Ak × ü H × z × (m³/s) S × cakl × k (°C) Ak × ü H × z × (m³/s) S × cakl × k (°C) Ak × ü H × z × (m³/s) S × cakl × k (°C) Ak × ü H × z × (m³/s) S × cakl × k (°C) 2 37.9 57.4 28.5 127.3 28.1 123.1 37.4 54.6 5 37.1 52.9 28.1 118.6 26.8 117.6 38.2 51.8 6 37.1 41.9 27.2 106.9 26.3 105.1 38.2 40.8 Vaka 2 Vaka 2 Vaka 5 Vaka 5 Vaka 6 Vaka 6 Mesafe (m) Mesafe (m) û ekil 10. Tünel merkez hatt × boyunca 1000 ila 1200 s ortalama tavan s × cakl × ù × û ekil 11. Tünel merkez hatt × boyunca 2 m yükseklikte1000 ila 1200 s ortalama görünürlük [6] Li, Y.Z., Lei, B., Ingason, H. Study of critical velo- city and backlayering length in longitudinally ventilated tunnel fires. Fire Safety J., 2010, 45, 361– 370. [7] H.Ingason, Y.Z.Li, Model scale tunnel fire tests with point extraction ventilation, J. Fire Prot. Eng., 2011,21,5–36. [8] Vauquelin O and Telle D. Definition and experi- mental evaluation of the smoke ‘confinement Velocity’ in tunnel fires. Fire Safety Journal, 2005, 40:320–330. [9] Vauquelin O and Megret O. Smoke extraction experiments in Vaka of fire in a tunnel. Fire Sa- fety Journal, 2002, 37: 525–533. [10] K. McGrattan, R. McDermott, S. Hostikka, J. Floyd, Fire dynamics simulator (version5) user’s guide, NIST Special Publication 1019-5, National Institute of Standards and Techno- logy,(2010). [II] Hu, L.H., Huo, R., Peng, W., Chow, W.K., Yang, R.X. On the maximum smoke temperature un- der the ceiling in tunnel fires. Tunnelling and Underground Space Technology, 2006,21, 650–655 [12] Sung Ryong Lee, Hong Sun Ryou. A numeri- cal study on smoke movement in longitudinal ventilation tunnel fires for different aspect ratio. Building and Environment. 2006,41, 719–725. [13] Fire and smoke control in road tunnels, PIARC Report, 1999. [14] Code of Design on Building Fire Protection and Prevention. National Standard of the Pe- ople’s Republic of China, GB50016—2006. (in Chinese)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=