Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)

KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 50 Qiang WANG Yang × n Bilimleri Devlet Ana Laboratuvar × , Çin Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Fei TANG Lian-jian LI Chuan-gang FAN Ula ü t × rma Mühendisli ù i Fakültesi, Hefei Teknoloji Üniversitesi Xiao-chun ZHANG Çevre Bilimleri ve Mühendisli ù i Fakültesi, Guangdong Teknoloji Üniversitesi Tünel Yang × nlar × nda Yay × lan Dumanlarda, Duman Egzoz Deli ù i Düzenlemesinin Etkileri Üzerine Büyük Eddy Simülasyonu Bu makalede, yer-enlemsel duman tahliye modundaki tünellerde, duman egzoz deli ù i düzenlemelerinin duman yay × l × m performans × üzerindeki etkileri aç × klanmaktad × r. Bu makalede, yer-enlemsel duman tahliye modundaki tünellerde, duman egzoz deli ù i düzenlemelerinin duman yay × l × m performans × üzerindeki etkileri aç × klanmaktad × r. Sonuçlar göstermektedir ki, tünel yang × nlar × nda, yang × - n × n yukar × s × ndaki delik düzenlemeleri duman arka-tabakalamas × na etki etmektedir. Yukar × bölümde daha fazla aç × kl × k oldukça, duman arka tabakalama uzunlu ù u daha güçlen- mekte ve duman da ù × l × m h × z × da nispeten art- maktad × r. Dahas × , yang × n kayna ù × n × n hemen üzerindeki azami s × cakl × k da, boylamsal hava ak × ü × ve yang × n × n yukar × s × nda artt × r × lan duman egzoz say × s × na göre, ciddi art × ü lar göstermek- tedir. Sonuç olarak, yang × n × n yukar × bölümle- rinde bloke kalan müdavimlerin yang × n riski ve yukar × k × s × mdaki tünel yap × s × art × ü gösterecektir. Bu ara ü t × rma, benzer ü artlara haiz tünellerde, yang × n güvenlik sistemlerini tasarlanma ve yang × n acil durumlar × n × yönetmede yard × mc × olabilir. 1. Giri ü Ekonomideki geli ü meler do ù rultusunda, de- vaml × art × ü gösteren trafik talebine kar ü × l × k her gün daha fazla tünel in ü a edilmektedir. Ancak, bu da tünel yang × nlar × gibi ciddi tehditleri be- raberinde getirmekte, tünellerde çok say × da can kayb × na yol açabilmektedir [1-4]. Bu ne- denle, pratik uygulamalar nedeniyle onlarca y × ld × r önemli ilgi çeken bir konu olmu ü tur tünel yang × nlar × [1, 8]. Tünellerdeki farkl × havaland × r- ma modlar × nda duman da ù × l × m performans × , s × cakl × k da ù × l × m × , zehirli maddelerin yo ù unla ü - mas × ve duman × ba ü ka bir ortamla de ù i ü tirme süreci incelmeye al × nm × ü t × r. Özellikle, esas olarak araç tünelindeki duman tahliye stratejileri ile kontrol alt × nda tutulan du- man da ù × l × m performans × , kullan × c × lar × n gü- venli olarak tünelden tahliye edilmesi ve itfa- iyecilerin yang × n × söndürmek için müdahale etmelerine engel olabilecek önemde anah- tar husustur. Ancak, tam ölçekli deneylerdeki maliyet k × s × tla- mas × nedeniyle, çok az deneysel veri elde edi- lebilmektedir. Geçti ù imiz y × llarda, bilgisayarl × ak × ü kanlar mekani ù indeki (CFD) geli ü meler ve bilgisayarlar × n gücünün büyük miktarda art × ü × ile CFD teknolojisini kullanmak ve binalardaki üç boyutlu ak × ü sorunlar × n × incelemek mümkün olmaktad × r [5]. CFX [6], Fluent [7] ve Yang × n Di- namikleri Simülatörleri (FDS) [8] gibi CFD kodla- r × , binalarda havaland × rma simülasyonu yap- mak için bol miktarda kullan × lmaktad × r. Chow [9] duman hareketlerini, CFAST yang × n bölgesi modelini kullanarak analiz etmi ü tir. Ingason ve di ù erleri [10], termal ve mekanik nokta egzoz havaland × rma kullanarak duman yay × l × m × nda boylamsal havaland × rman × n etkisini göstermi ü - tir. Ribot [11], CFX kullanarak ve bunu deney- sel sonuçlarla k × yaslayarak bir tünelde tavan deli ù inden duman tahliye edilmesi hususunu incelemede nümerik simülasyon kullanm × ü t × r. Woodburn ve Britter [12, 13] bir tünel yang × - n × nda CFD simülasyonunun hassasiyetini in- celemi ü tir. Tetzner [14], FLUENT numerik analiz denklemi ile Kennedy denkleminde yap × lan modifikasyonun gereklili ù ini teyit etmi ü tir. Bu çal × ü mada, yang × ndaki duman ak × ü × n × si- müle etmek için, bir tünelin tam ölçek 3 bo- yutlu bilgisayarl × modeli ve 3 boyutlu s × v × dina- mikleri yöntemi kullan × lm × ü t × r. Tüneldeki duman ve s × cakl × k da ù × l × m × simülasyon sonuçlar × ince- lenmi ü tir. Burada ana ilgi noktas × , duman tahliye de- liklerinin yang × n yak × nlar × nda farkl × stratejilerde da ù × ld × ù × uzun tünellerde meydana gelen cid- di bir yang × nda de ù i ü ik duman tahliye strate- jilerinin etkinli ù idir. Bu çal × ü ma, duman tahliye deliklerinin tasarlanmas × nda yard × m sa ù laya- bilecek bir çal × ü mad × r.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=