Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)
KAPAK KONUSU - MAKALE YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 56 rülmektedir ki; 1) A ü a ù × daki s × cakl × k yu- kar × daki s × cakl × ktan daha dura ù and × r. Bu da egzoz ak × ü × ndan ve çapraz ak × mdan daha az bozunumu gösterebilir. Ayr × ca; 2) Yang × n kayna ù × n × n üzerindeki azami s × cakl × k, egzoz deliklerinin yukar × k × sma aktar × lmas × ile art × ü göstermektedir. As- l × nda, yukar × bölgede artan egzoz ak × ü × , yang × n kayna ù × na eri ü en hava ak × ü × n × azaltacakt × r. Bu da boylamsal hava ak × ü × ve yang × ndan yukar × da olu ü an duman egzozundaki art × ü la çiftle ü me nedeniy- le artm × ü olarak yorumlanabilmektedir. Dahas × , 3) yüksek s × cakl × k bölgesi yukar × bölümde geni ü lemi ü tir ve bu da, yukar × bölümdeki egzoz ak × ü × n × n art × ü × ile daha güçlü bir geri duman ak × ü × n × ima etmek- tedir. Böylelikle de bloke olmu ü kullan × - c × lar × n yang × n riski de kaç × n × lmaz olarak artm × ü t × r. 3.2. Duman katman × n × n farkl × l × klar × û ekil 5 ’de, dura ù an ü artlar alt × nda, farkl × egzoz modlar × için iki yönlü trafikte ü eri- din ortas × nda duman katman da ù × l × m × görülmektedir. û ekilden görüldü ù ü üze- re, 1) duman tabakas × tüm vakalar için tünel boyunca bir W ü ekli olu ü turmakta- d × r, 2) a ü a ù × bölgede duman katman × n × n kritik yükseklik olan 2 m’nin alt × na dü ü tü ù ü bölge yukar × bölgedekinden çok daha büyüktür. Dahas × , asgari duman katma- n × yüksekli ù i a ü a ù × bölgede daha da dü ü üktür. Ayr × ca, 3) duman egzoz delik- lerinin yukar × bölgede artmas × ve a ü a ù × bölgede azalmas × ile a ü a ù × bölgedeki duman tabakas × yükseltilmi ü tir. Ayn × za- manda, yang × n kayna ù × n × n üzerindeki azami duman yukar × bölgeye do ù ru ha- reket eder. Bunlardan ayr × olarak, a ü a ù × bölümdeki duman tabakas × uzunlu ù u geri çekilir ve geri ak × ü katman × uzunlu ù u artar. Tüm bu gözlemler û ekil 3 ’de ve- rilen sonuçlarla uyumludur. Tüm ü ekiller Arap rakamlar × ile (1, 2, … , n) numara- land × r × lmal × d × r. Tüm foto ù raflar, ü emalar, grafikler ve diyagramlar û ekil olarak an × l- mal × d × r. 4. Sonuçlar Bu çal × ü mada, yar × -enlemsel duman tahliye modundaki bir uzun tünelde duman yay × lma tavr × üzerinde yang × n kayna ù × yak × nlar × ndaki duman egzoz stratejilerinin etkisini incelemek üzere bir simülasyon modülü in ü a edilmi ü tir. Çal × ü ma sonuçlar × esas al × narak, ü unlar tespit edilmi ü tir: yukar × k × s × mlardaki aç × k- l × klar sayesinde duman geri tabakalama özelli ù i ciddi oranda etkilenmi ü olmakta- d × r. Yukar × bölgelerde daha fazla egzoz deli ù i ile egzoz ak × ü × artaca ù × ndan, du- man katman × üzerindeki sürücü üç üze- rindeki etki daha güçlü olacakt × r. Bunun sonucu olarak da, duman yay × l × m h × z × n × n yan × s × ra duman katman uzunlu ù u da önemli miktarda art × ü göstermi ü tir. Daha- s × , boylamsal hava ak × m × ve yang × ndan yukar × bölgede bulunan art × r × lm × ü duman egzoz miktar × n × n çiftle ü mesinin sonuçla- r × nedeniyle azami duman s × cakl × ù × nda da kaydedilir art × ü lar görülmektedir. So- nuç olarak da, yang × ndan yukar × da ka- lan bölümlerde, bloke olan kullan × c × lar × n yang × n ve tünel yap × riskleri art × ü göster- mektedir. Referanslar [1]. Yang D. Huo, R. Zhang, X.L. Zhao, X.Y. 2011. On the front velocity of buoyan- cy-driven transient ceiling jet in a ho- rizontal corridor: Comparison of cor- relations with measurements, Applied Thermal Engineering. 31, p.2992. [2]. Vuilleumier, F. Weatherill, A. 2002. Crausaz, B, Safety aspects of rail way and road tunnel: example of the Lotschberg rail way tunnel and Mont-Blancroad tunnel, Tunnelling and Underground Space Technology 17, p.53. [3]. Carvel, R.O.,G.Marlair, G. 2005. A history of fire incidents in tunnels, The Hand book of Tunnel Fire Safety, Tho- mas Telford, London, p.33. [4]. W.H. Hong. 2004. The progress and controlling situation of Daegu Su- bway fire disaster, in: Proceedings of the Sixth Asia-Oceania Symposium on Fire Science and Technology, March, Daegu, Korea, p. 28. [5]. Huang, Y. Gong, X. Peng,Y. Lin, X. Kim, C.N. 2011. Effects of the ventilation duct arrangement and duct geo- û ekil 5. Farkl × egzoz modlar × nda iki yönlü trafik ü eridinin ortas × nda duman tabakas × da ù × l × m × . û ekil 6. ú ki yönde tünelin merkezi boyunca farkl × konumlarda du- man tabakas × yay × l × m h × z × . Boylamsal rüzgâr, 2m/s Boylamsal rüzgâr, 2m/s Konum (m) Mesafe (m) Smoke layer height (m) Spread speed (m/s) Duman Egzoz Modu Yukar × bölgede duman egzoz deliklerinin art × ü ×
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=