Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 72 YANGIN - MAKALE Üstten s × k × ü t × r × larak ba ù lanan naylon bran- da ile alta metal kasa aras × nda s × k × ü an s × cak süngerler ayr × ca gece serinli ù inin etkisi ile d × ü tan içe do ù ru atmosferik bir bas × nç olu ü turmu ü tur. Yüklenen süngerler yava ü yanma döngüsünü tamamlama- d × ù × gibi, s × cak halde s × k × ü t × r × lmak sureti ile hareketli olan s × cak izosiyanat gazlar × n yeniden yanmaya geçi ü ini sa ù lanm × ü t × r. A ü a ù × daki Resim.4 ’te (a,b,c,d,) sar × da- iresel çizgilerde görüldü ù ü üzere yan- m × ü kamyonet kasas × üzerinde yap × lan inceme sonucu, × s × n × n en fazla oldu ù u ve kamera kay × tlar × nda da görüldü ù ü üzere yang × n × n ilk ba ü lang × ç noktas × olan bölgedeki metale içten ve d × ü tan dik- katle bak × ld × ù × nda farkl × l × klar görülecektir. Yapt × ù × m inceleme sonucu tespit etti ù im bu farkl × l × k, yanma iç k × s × mda kasa böl- gesinde korozif olu ü tururken, d × ü k × s × mda ise kasa daha temiz ancak sar × renkte oksitlenme görülmektedir. Bunun nedeni ise kamyonet kasas × d × ü × n- da ki oksijenin iyi seviyede oldu ù u görü- lürken, kasa içerisinde s × k × ü t × r × lm × ü sünger- lerden dolay × yeterli oksijen olmad × ù × için ideal bir yanma gerçekle ü ememesin- dendir. Bilindi ù i üzere alevli bir yanma olay × n × n gerçekle ü mesi için yeteri dere- cede oksijene ihtiyaç duyulmaktad × r. Olay yeri incelemesi sonucu tespit etti- ù im bir ba ü ka husus yang × n × n gerçekle ü - me ü ekli ise, Resim.2’de görüldü ù ü gibi üstten naylon branda, alttan metal kasa ile kapat × lan süngerlerin sadece kamyo- netin sa ù taraf × nda kalan aç × k noktadan ald × ù × oksijen ile yang × n × n büyümesi ü ek- lindedir. Yukar × daki tüm bilgi, bulgu ve sahada yapt × ù × m × z çal × ü malar × ndan sonra, gerek di ù er yang × n çe ü itleri, gerek yava ü yan- man × n bulundu ù u noktadaki co ù rafi ko- numu, atmosfer ortam × , bina veya maki- ne gibi fiziki ko ü ullar ile yanan maddenin kimyasal yap × s × na göre çe ü itli ü ekillerde gerçekle ü ip büyüyebilece ù ini söyleye- biliriz. Bir yang × n ç × k × ü kayna ù × olarak yava ü yanma ile olu ü an yang × n sonras × yeterli delil olmamas × durumunda tespit edil- mesi oldukça güç ve zaman al × c × d × r. Yukar × daki saha çal × ü mas × nda güvenlik kamera kay × tlar × n × n olmas × ve kamera kay × tlar × yang × n olay yeri incelemesine önemli derecede somut bir delil olarak sunulmu ü tur. Bu somut delilin devam × nda × ü × ù × n yan- s × ma dereceleri ile yang × n ç × k × ü ü ekli ve saatinin, 30 dakika öncesine kadar kun- daklama ihtimalinin ortadan kald × r × lma- s × na yeterli bir süre oldu ù u öngörülmek- tedir. Yanman × n kamyonet kasas × içerisinden ba ü lad × ù × n × gösteren bir di ù er fiziki delil ise Resim.4’ te (a,b,c,d,) sar × çizgiler için- de görüldü ù ü üzere kamyonet kasas × n × n zemin ve yan korkuluk cephesindeki iç- ten ve d × ü taki yanma desenleridir. Kapal × alanlarda bir yang × n × n orijin ve desenin olu ü mas × nda o alan × n mimari ve fizi- ki ko ü ullar × ile hava ak × m × n × n h × z × önemli derecede rol oynamaktad × r. Bu yang × n olay yeri incelemesi ve saha çal × ü ma- s × , güvenlik kamera kay × tlar × n × n yan × nda NFPA 921 kaynaklar × ndan faydalan × larak yap × lm × ü t × r. Kaynaklar: 1. Dr. Dougal Drysdale, ú tfaiyecinin El Kitab × . Edinburgh Üniversitesi, Yang × n Güvenli ù i Mühendisli ù i.2008. 2. Amerika Ulusal Yang × ndan Korunma Derne ù i NFPA 921 Standart. 2013 Yay × n × . 3. Amerika Ulusal Yang × ndan Korunma Derne ù i NFPA 921 Standart. 2013 Yay × n × . 4. Bursa Büyük ü ehir Belediyesi Olay Yeri ú ncelemesi 2006. C. BERKDEM ú R. 5. Toluen Türevleri Ve Prosesleri. Ankara, 2012 BE û ERG ú L, Bilsen, Ege Üniversi- tesi Bas × mevi Bornova ú ZM ú R, 2009. Türkiye Petrol Rafinerileri A. û , Faaliyet Raporu, 2000. Resim 4. (a,b,c,d,) Araç Kasas × ndaki Yanma Desenleri.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=