Yangın ve Güvenlik Dergisi 185. Sayı (Eylül 2016)

YANGIN ve GÜVENL ø K SAYI 185 82 GÜVENL ø K - MAKALE uygulanm × ü t × r. Farkl × ülkelerde araç h × rs × z- l × ù × na yönelik yak × n zamandaki istatistikler Tablo 1 ’de gösterilmi ü tir. 2. Mevcut Güvenlik Teknikleri Geçti ù imiz on y × llar boyunca çok farkl × h × rs × zl × k önleme sistemleri geli ü tirilmi ü tir. Bir Motor Kontrol Ünitesi (ECU) Bilgi-Güvenlik Devre Panosuna ve araç veri yolu içeri- sindeki sensörlere ba ù lan × r. Bu veri yolu kablosuz ara yüzlere sahip olan di ù er araçlar, yol kenar × ula ü t × rma birimleri ve mobil telefonlar ile ileti ü im kurar. Bu siste- min zay × fl × ù × ise, güvenilir araç ileti ü imleri- ni kavramada veri dakikli ù i ve a ù gecik- meleridir (2). Di ù er sistemler aras × nda spesifik olarak araç içi motor bloke edici vard × r. E ù er bu komponent, izinsiz bir ü ekilde bir ba ü - ka araca ta ü × nd × ù × n × fark ederse, araçtaki cihazlar × n fonksiyonlar × n × harekete geçir- meyecektir (3). Bu sistemin olumsuz bir yan × güvenilir bir i ü lemci ve Grup Kimlik Numaras × n × saklayacak olan ak × ll × kart çipleri gerektirmesidir. Bu çok geli ü mi ü sistem arac × n pozisyonu- nu ve mevcut lokasyonunu izlemek için Global Konumland × rma Sistemini (GPS) kullan × r. GPS global navigasyon uydu sis- temini kullan × r. GPS taraf × ndan sa ù lanan pozisyon Google Earth kullan × larak gö- rüntülenebilmektedir. GPS kullanman × n en büyük komplikas- yonu sinyalin bozulabilmesi ve al × c × sis- temin e ù er gökyüzü görü ü alan × çok s × - n × rl × ise lokasyon sa ù lamamas × d × r. Ayr × ca ya ù mur, sis ve kar gibi di ù er faktörlerden de olumsuz etkilenebilmektedir (4). Radyo Frekans Tan × mlama (RFID) Ak × l- l × Bilgisayarl × çal × nma önleme sistemi (ICAT)’ta kullan × lmaktad × r. RIFD kartlar × güvenli eri ü im sa ù lamak için kullan × lmak- tad × r. Buradaki s × n × rlama, anahtars × z RFID kartlar × n × n kolayca çal × nabilmesidir buna ilave olarak, anahtar metal bir obje ile te- mas etti ù inde çal × ü mayabilmektedir (5). Baz × sistemler araç içerisine yerle ü tiri- lebilen bir video izleme çözümü olan Auto Cop mekanizmas × kullanmaktad × r. Burada kamera ilgili arac × n içerisindeki aksiyonlar × sürekli olarak izlemektedir (6). Buradaki temel zay × fl × k sistem içinde ve çevresinde × ü × kland × rma ko ü ullar × nda de- ù i ü iklikler oldu ù unda, do ù ru ü ekilde tespit yapamamas × d × r. 3. Sistemin Snopsisi Araç güvenlik sistemi ü u modüllere sa- hiptir: parmak izi tan × ma tekni ù i, farkl × komponentlere sahip yerle ü ik ana kart ve insan makine ileti ü im modülü. 3.1 Parmak izi alg × lama sistemi Biyometri, insanlar × kendi özgün özellikleri temelinde tan × mlama yöntemidir. Çok farkl × biyometrik kal × plar vard × r ve bunlar yüz, iris, parmak izi, DNA, retina, avuç içi izi, kulak, ses, imza, el ü ekli, tu ü lama rit- mi ve yürüyü ü biçimidir. Ancak bugüne kadar tek ba ü × na hiç bir biyometrik para- metrenin tamamen güvenilir ve güvenli oldu ù u ispatlanmam × ü t × r. Örnek olarak, avuç içi izleri genelde a ü × nm × ü olmakta- d × r; ses, imza, el ü ekilleri ve iris görüntüleri kolayca taklit edilebilmektedir; farkl × × ü × k- land × rma ko ü ullar × ve yüz gerdirme sebe- biyle yüz tan × ma sistemleri dü ü ük hatas × z- l × k sunmaktad × r (7). Güvenlik ve güvenilirlik aç × s × ndan parmak izi biyometrisi bireylerin tan × mlanmas × an- lam × nda en etkili biyometrik kal × pt × r. Taklit edilmesi ya da çal × nmas × zordur. Tüm dünyada kabul görmü ü tür. Optik, × s × l ve ultrasonik yakla ü × ma dayal × canl × parmak izi okuyucular × kullan × lmaktad × r. En s × k kullan × lan iki parmak izi e ü le ü tirme tekni ù i parmak izi ayr × nt × s × -temelli e ü le ü - tirme ve kal × p e ü le ü tirmedir. Kal × p e ü le ü - tirme tekni ù inde, sadece iki görüntü aras × ndaki benzerlik kar ü × la ü t × r × lmaktad × r. Parmak izi ayr × nt × s × e ü le ü tirme parmak izi ayr × nt × lar × na yani her bir noktan × n lokas- yon ve yönüne dayal × d × r (12). Parmak izi alg × lama sistemi temel olarak bir görüntü yakalama modülü, bir özellik ç × kartma modülü ve bir kal × p e ü le ü tirme modülüne sahiptir. Bu modüller û ekil 1 ’de gösterilmi ü tir. Parmak izi alg × lama sistemi, sahte yet- kilendirmeyi önleyen ultrasonik sensörler kullanmaktad × r. Optik sensörler sadece taray × c × yüzeyindeki görüntüleri yakalar ve bu sebeple kolayca kand × r × labilmek- tedir (15). Di ù er yandan, Ultrasonik sen- ú maj Yakalama Form Taray × c × Özellik Ç × kart × c × û ablon Olu ü turma Do ù rulama Do ù rulama E ü le ü tirme Saklanan û ablonlar Cihaza Eri ü im û ekil 1. Biyometrik Sistemin Çal × ü ma û ekli

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=