Yangın ve Güvenlik Dergisi 19. Sayı (Eylül 1995)

_, i � i n d e n .'f_,..,.,.,...�ı � •...ı,ı.t.� ı� an,N�- - o Hazır/ayan: Dilek ULUĞ -­ .... Milli Reasürans TA.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Barbaros YALÇIN· 11Sigortacının birinci vazifesi gerçek hasar miktarını sigortalıya gecikmeden ödemek olmalıdır11 YANGIN ve GÜVENLiK: Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliğı' ni biraz tanıtırmısınız?Amaçları, hedefleri nelerdir? B. YALÇIN: Birlik, kamu kurumu niteliğindedir. Türkiye'de faaliyette bulunan bütün sigorta ve reasürans sirketleri bu birliğe üye olmak zorundadır. Biz de Milli Reasürans T.A.Ş. olarak bu birliğe üyeyiz. Birlik adına değil kendi adıma konuşuyorum. Birlik, Türkiyc'dcki sigortacılık faaliyetlerini düzenlemek, sigorta şirketleriyle devlet arasında ilişkiler sağlamak, sigortacılığın problemlerini çözüme ulaştırmak üzere kurulmuştur. YA NGIN ve GÜ VENLiK- Sigortacılık faaliyet/eri Türkiye 'de ne durumdadır?Dünya sigortacılığı ile birk1yaslama yapar mısınız? B. YALÇIN: Sigortacılık Türkiye'de olması gereken yerde değil. Bunun çeşitli nedenleri var. Halkın sigorta şirketlerine güvensizliği, onları yeterince tanımamış olmaları bunun bir nedeni. Sigorta şirketleri de kendilerini yeterince tanıtamamış olabilirler. Halkın eğitimsizliği, kaderci yapıya sahip olması da nedenler arasında. İsviçre'deki bir reasürans kuruluşu her yıl dünya ülkeleri üzerindeki sigorta sektörlerini alıp, mukayeseli tablo şeklinde yayınlıyor. Bunlara bakıldığında dünya ülkeleri arasında Türkiye sigortacılıkta hep son sıralarda yer alıyor. Bu çalışmalar hep Amerikan Doları esasına göre yapılmakta. Sigortacılık konusunda Türk Lirası olarak bazı ilerlemeler kaydediliyor, ama dolara çevrildiğinde bu ilerlemenin çok reel olmadığı görülüyor. Bunları önlemek için ülke sigortacılığının beklenen yere gelmesi lazım. Bunun için de halkı sigortaya alıştırmak ve sigortacının felaket anında halkının yanında olan bir kuruluş olduğuna inandırmak lazım. Sigortacının birinci vazifesi gerçek hasar miktarını sigortalıya gecikmeden ödemek olmalıdır. Eğer bu inancı halka verebilirsek o zaman sigortacılığın hızla gelişeceği kanısındayım. Bu biraz da eğitimle ilgili. Belki orta öğretimde, sigorta dersi konulabilir, yüksek okullarda 'I sigortacılık açılabilir. bölümleri YANGJN ve GÜVENLİK: Gelişmiş ülkelerde sigortacılık kavramının çok y,1ygın olduğunu biliyoruz. Fertler arasında %80-90 oranında sigortaya yönelme var. Peki ülkemizde halkımızın sigortaya ilgigöstermemesinin tek nedeni eğitimsizlik midir? Devletin bu konuda bir çalışm,1sı veya yaptırımı var mıdıI? B. YALÇIN: Sigortacılığın gelişmesi için önce fertlerin içinde bulundukları durumu bilmek gerekir. Siz bir malınızı, canınızı ya da sağlığınızı korumak için olabilecek hasarlara karşı sigorta yaptırmak için buna ayıracağınız paranızın olması gerekir, yani fert başına düşen milli gelir yüksek olmalıdır. Sigortaya ayıracağınız para ancak bu ihtiyaçlar giderildikten sonra geliyor. Bizde alışılmıştır, geri kalmış bölgelerimizde nasıl olsa devlet yardım eder mantığı vardır. Zaten bu bölgede de sigortaya ayrılacak para yoktur. Sigortacılığın geliştiğini büyük şehirlerimizde görüyoruz. Çünkü oradaki gelir dağılımı çok yüksek; kişi arabasını, evini sigorta ettiriyor. Şimdi hayat, sağlık sigortaları gelişmekte. Devlet sigortayı halka tanıtmak, faydalarını anlatabilmek ve sigortacılığı geliştirmek için bazı sigorta türlerini zorunlu hale getiriyor. Böylece halk ile o sigorta şirketi arasında bir aracılık yapılmış oluyor. YANGIN ve GÜVENLiK: Halkın eğitimsizliğinin sigortacılığın Türkiye 'degelişmemesinde büyük bir etken olduğunu söylediniz. Peki hem Reasürans Şirketleri ve Sigortacılar Bir/iğ,: hem de tek tek sigorta şıi-Jı:etleri olarak bu konuda halkı bilinçlendirmek için ne gıbifaaliyetlerde bulunuluyor? Ayrıca medya halkın bilinçlendirilmesi açısından çokönemli ve etkilibirrol oynuyor. Bu konuda medya ile iş birliğiyapılıyor m u ?Birlik ve sigorta şirketleri olarak medyaya nasıl bakıyorsunuz? B. YALÇIN: Sigorta şirketlerinin tek tek kendilerini tanıtma faaliyetleri var. Bu sadece o sigorta şirketinin kendisini tanıtma amacına yönelik oluyor. Ama asıl amaç sigorta sektörünün toplu halde tanıtılması. Eğer halk, • YANGIN VE GÜVENLİK DERGİSİ SAYl-19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=