Yangın ve Güvenlik Dergisi 194.Sayı (Ekim 2017)

KAPAK KONUSU / MAKALE 36 Yangın ve Güvenlik / Ekim 2017 yanginguvenlik.com.tr Duman yoğunluğu tahliye yolu boyunca değiştiğinden Eşit- lik 84) tahliye olanların hızlarının yavaşlaması olarak tarif edilmiştir ve nin ikisi de duman hasarı katsayısıdır. Eşitlik (5) ve Eşitlik (6) tahliyenin toplam tahliye süresi içinde tamam- landığını ve tahliye ağı akışının sağlandığını belirtir. Denklem (7) bir yoldaki tahliye süresinin arkları geçme süresi ve çıkış- lardan çıkma süresinden oluşması olarak tarif edilir. Tahliye parametreleri Eşitlik (8) de negatif olamaz. 3. TAHLIYE MODELININ ALGORITMASI 3.1. Algoritma Fikri Grafik teorisindeki ağ optimizasyon yöntemine dayana- rak, matematik modelindeki hedef fonksiyonu ve kısıtlama fonksiyonuna göre, tek kaynaklı çok çıkışlı heuristic (buluş- sal) algoritma NP (Nondeterministic Polynomial_ Belirleyici olmayan çokterimli) problemini çözmek için yangın dumanı ve ark kapasitelerinin etkilerini dikkate almaktadır. Algorit- manın uygulama sürecinde çıkışa giden en kısa yol öncelikle seçilmiş ve yolun kapasitesi tamamen kullanılmıştır. Tahliye ağında birden fazla çıkışlar olduğundan eğer tüm çıkışlardan geçiş zamanı hesaplanır ve karşılaştırılırsa algoritmanın da karışıklığı artacaktır. Bu nedenle karışıklığı basitleştirmek için süper sonlanım noktası kavramı getiril- miştir. Örneğin Şekil 1’de gösterilen D o süper sonlanım nok- tası olarak alınmıştır. Her çıkışın kapasitesi bir arka aktarılmıştır, burada arkın kapasitesi aynı ve ark uzunluğu sıfırdır ve her bir ark berbe- rinde yeni bir sanal çıkış düğümü getirir, bu da süper son- lamım noktası olarak adlanır. Şekil 1(a) da S 1 kaynak D1 ve D2 çıkışlardır ve v orta düğüm olarak tarif edilir. Parantez içindeki sayılar sırasıyla her bir arkın uzunluğunu ve maksi- mum kapasitesini simgeler ve D1 ve D2’nin bir birim zaman- daki maksimum kapasiteleri 8 ve 9’dur. Şekil 1(b)’de süper sonlanım noktasının getirilmesinden sonra, D1 ve D2 D0 ile bağlanır bu da yeni tahliye ağına dönüştürülür. İlave olarak süper sonlanım noktasının uygulanması orta düğümlerin kapasitesinin var olmamasına ve sıkışıklığın sadece çıkış dü- ğümünde ve her bir ark’da meydana gelmesine dayanır. Algoritmanın temel fikri: Yanma gazlarının tahliye olan- ların süratleri üzerine olan etkisi dikkate alınarak kaynak ile süper sonlanın noktası arasındaki en uygun yol Dijkstra algoritması vasıtasıyla hesaplanır. Yol, yolun kapasitesi ve maksimum kapasitesi kaydedilir bu arada tahliye alanının yol kapasitesi güncellenir. Kaynak ile süper sonlanın noktası arasındaki en uygun yollar, tüm yollar hesaplanana kadar, tahliye ağının güncelleştirmesindeki çevrimle hesaplanır. 3.2. Algoritma Adımı Algoritmanın esas fikrine göre, algoritma prosedürü aşağıdaki gibi oluşturulur: Setp1: (set property_ Özellik belirlemek): Girdi dönüş- türülmüş tahliye ağı G (V, E), daha sonra yol numarası l =1 yapınız, yol kümesi P =Ø ve tahliye zamanı kümesi TP = Ø. Setp2: T Pl yolundan gitmek için gereken zaman kümesi- ni = Ø ve işaret noktası kümesi X0 = {S} yapın, burada n=1, T (vk) = + ∞ , λ (vk) = N. Setp3: iken, mevcut en uygun yolun hesaplan- mış olduğu kabul edilir ve yoldaki tahliye zamanı kaydedilir, daha sonra Setp6 gidin. Aksi halde Setp4’e gidin. Sept4: nın v j ’si ve için, t j ile hesaplanabilir. Eğer ise Setp5’e gidin, ilave için Setp5’e gidin Sept5: , Setp3’e dönün. (a) (b) Şekil 1. (a) Başlangıçtaki tahliye ağı diyagramı ve (b) dönüştürülmüş tahliye ağı diyagramı

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=