Yangın ve Güvenlik Dergisi 194.Sayı (Ekim 2017)
64 Yangın ve Güvenlik / Ekim 2017 yanginguvenlik.com.tr GÜVENLİK / MAKALE yolları, yaya alt geçitleri ve nihayetinde, ihtiyaç olması halin- de, hayvanlar için yeşil köprülerdir. Toplanan ilginin verimli kullanılması için elemanların, özelliklerin ve sistemlerin iletişim kuracağı merkezi bir sis- tem-yerel Bulut- oluşturulmalıdır. Önceden Bulutun bir eleman, bir özellik veya sistem olmadığını fakat bir bağlantı aracı olduğunu belirtmiştik. Bulut merkezi sanal bir depo- dur, çok büyük miktarda bilgiyi birleştirecek ve talep etme- ye yetkili olan üyelerine hızlı erişim izni verecek kapasitede olması gerekir. Depoya veri analizi için araçlar da bağlana- bilir. Sistemin kullanılması sadece trafiğe değil, diğer Akıllı Şehir sistemlerine de yardımcı olacaktır. Güvenli Şehir sis- temi için kriz yönetiminde kullanılması imkânlarını şöyle be- lirtebiliriz: • Tehlikeli maddelerin bilgi sayfalarını, kullanılabilir kay- nakların, personelin ve olası tehditlerin veri tabanlarını oluşturulmak, • Erken uyarı ve bildirim sistemleri sağlanmak, • Karar verme ve kurtarma operasyonlarına destek, • Acil reaksiyon anında hızlı ve güvenilir bilgi değişimi sağ- lamak [12], Genellikle merkezi bir Bulutta verilerin depolanmasıyla, bilgi ile çalışma daha kolaylaşacaktır. Bu aynı zamanda niçin kent Bulut sisteminin Akıllı Şehir konseptinin merkezi oldu- ğunu da göstermektedir. 6. KRIZ YÖNETIMI ÖZELLIĞINDE ELEMAN OLARAK MODELLEME VE SIMÜLASYON Akıllı Şehir özellikleri arasında bazen elemanın bir- den fazla özelliğe ait olduğu durumlar vardır. Bu bölümde esas olarak kriz yönetiminde karar verme sürecinin deste- ğinde kullanılan sistemlerle trafik özelliğine bağlı elemanın bir önemini göstereceğiz. Bu alanda kriz yönetimini geliştir- menin yollarını hazırlık ve acil durumların çözüm sürecinde, taşımada kriz olayının modelleme ve simülasyon laboratu- varından yararlanarak, modelleme ve simülasyon kullana- rak arayacağız. Laboratuvarda kullandığımız program, tra- fik akışını hafifletmek için bir yol arama maksadıyla seçilen bir harita üzerinde trafiği simüle etmek için kullanılan ve ana amacı farklı tiplerdeki acil durum olaylarını simüle etmek olan , VR Forces programıdır. 6.1 Hazırlık Sürecinde Modellenme ve Simülasyon Bu süreçte hedefimiz şehrin kriz yönetimini icra edelerin acil durumda süratle reaksiyon göstermede yeteneklerini eğitebilecekleri bir mahal kurmaktır. Modelleme vakalarıyla, belli acil durumların ortaya çıkacağı yerler ve icra edenlerin bu durumlarla uğraşmasına imkân sağlayarak, hazırlık se- viyelerini- gerek etkinlik gerekse zihinsel - daha iyi duruma getirmeyi planlamaktayız. Simüle edilmiş olayları çözerek kazanılan alışkanlıkla operasyon ekibi hazırlık durumların- daki zayıf noktaları, örneğin yetersiz işbirliği, bilgi vb. ortaya çıkaracaktır. Program aynı zamanda çalışmalarının sonuçla- rını gerçek zamanlı olarak simüle edecektir. Bu nedenle eki- bin üyeleri acil durumlarda, sanal vatandaşlarının “öleceği” olasılığıyla, karar verme sürecinin stresini yaşayacaklardır. Program olayı gerçek bir geri plana koyabilme ve olayın yolları hatırlamasını sağlama özelliğine sahiptir, bu suretle problemi çözmeye gönderilen kendi araçlarımız bu yolları takip edeceklerdir. 6.2 Acil Durum Çözümünde Modellenme ve Simülasyon Gerçek bir acil durumda karar vermeyi destekleme aracı olarak simülasyon da kullanılabilir. İsteğimiz, Akıllı ve Gü- venli Şehir felsefesiyle uyumlu, bilgi verici bir bağlantı sun- maktır. Bağlantı vizyonumuz simülasyon makinesi içindeki ilgili her kaynaktan sistemleri içermektedir. Somut eleman- lar önerilen bağlantı modelinde bir raya getirilmiş, Şekil 2’de gösterilmiştir. Ana fikir resimdeki tüm parçaların birbirine bağlanma- sıdır. Bu bağlanma sayesinde, simülasyon programı acil bir durumun ortaya çıkışını tanıyabilecek, olayın gerçek duru- munu harita üzerinde gösterebilecek ve gelişmesini, gerçek hava şartlarını dikkate alarak, gerçek zamanlı veya hızlandı- rılmış olarak simüle edecektir. Her acil durumun sistemimi- ze bağlanacak tesislerde başlamaması nedeniyle-örneğin trafikte acil durumlar, içinde IRS (Integrated reception sys- tem-entegre alıcı sistem) biriminin de bulunduğu bir iletişim kanalına da ihtiyaç vardır. Bu kanala, IRS personeli sistemin diğer ciddi acil durumlardan da haberdar olmasına izin ve- rece ve aynı zamanda simülasyon bilgisine ilave edecektir. Bu da durumu açıkça belirleyecektir, örneğin bölgedeki si- villerin, araçların vb. tam olarak adedi gibi. Sistemin tahliye planlarını önereceği bu nesnelere program verilen durum için en iyi güzergâhı önerebilecektir. Şekil 2. Simülasyon merkezinin modeli Hava Durumu İstasyonu GPS Tehlikeli Madde Kaçağı için Algılayıcılar IRS (Entegre yayın alıcı sistem) Temel İşletim Sistemi-VR Forces Tahliye Yollarının Değerlendirilmesi Güneş enerjisiyle enerjilenmiştir Erken Uyarı Sistemi
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=