Yangın ve Güvenlik Dergisi 195.Sayı (Kasım-Aralık 2017)

YANGIN / TEKNİK 72 Yangın ve Güvenlik / Kasım-Aralık 2017 yanginguvenlik.com.tr Buna ilave olarak, havaalanları, yılın birbirini izleyen en yoğun üç ayı süresince gerçek-leşen uçak hareketleri sayılarak aşağıdaki şekilde kategorize edilir: a. Normalde havaalanını kullanan en yüksek kategorideki uçak- ların hareketlerinin sayısının, birbirini izleyen en yoğun üç aylık dönemde, 700 veya daha fazla olması halinde söz konusu ka- tegori havalimanı kategorisi olmalıdır. b. Normalde havalimanını kullanan en yüksek kategorideki uçak- ların hareketlerinin sayısının, birbirini izleyen en yoğun üç aylık dönemde, 700 veya daha az olması halinde, 700 harekete ula- şan uçakların boyutları arasında oldukça fazla fark olsa dahi, söz konusu kategori en yüksek uçak kategorisinden daha az olanı olabilecektir. ARFF ARAÇ SAYISI Havaalanının kategorize edilmesinin ardından o havaalanının uçuş emniyetini sağlamak amacıyla sahip olması gereken asgari yangın aracı sayısı aşağıdaki tabloda belirtilmiştir: ARFF ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN SU, KÖPÜK VE TAMAMLAYICI SÖNDÜRME MADDELERI MIKTARLARI Annex 14 dokümanına göre ARFF araçlarının köpük üretim amacıyla taşıması gereken su miktarları, boşaltım hızı perfor- mansları ve tamamlayıcı söndürme maddeleri miktarları aşağı- daki tabloda verilmiştir. Bu bilgiler ışığında havaalanlarına yangın aracı tedarik edi- lirken mutlaka kapasite ve performans değerlendirmeleri ya- pılmalıdır. Verilen bu bilgiler asgari sayı ve miktarlar olup, risk değerlendirmesi yapılarak gerektiğinde ilave tedbirler alınmalı ve araçların arıza/bakım durumunda ihtiyacı karşılamak üzere mutlaka yedek araç bulundurulmalıdır. Yangın ekipleri tarafından her vardiya öncesi araçların ve teçhizatın faaliyet kontrolleri yapılarak, ilgili formlara işlenmeli ve sürekli göreve hazır tutulmalıdır. Farkedilen en küçük arıza veya aksaklık ilgili bakım/onarım birimine iletilmelidir. Buna ilave olarak bakım/onarım birimleri tarafından periyodik servis bakımları zamanında yapılmalı ve yangın araçlarına öncelik ve- rilerek iletilen arıza ve aksaklıklar vakit geçirmeksizin gideril- melidir. Unutulmamalıdır ki, havaalanlarının bulunduğu kategoride yeteri kadar sayıda yangın aracı tarafından desteklenmediği sü- rece uçuş emniyetinden söz etmek mümkün olmayacaktır. KAYNAK ICAO (International Civil Aviation Organization, Uluslararası Si- vil Havacılık Örgütü) Annex 14 Havaalarında Kurtarma ve Yangınla Mücadele Hizmetleri, 2014. Havalimanı Kategorisi ARFF Araçları 1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 2 7 2 8 3 9 3 10 3 Havaalanı kategorisi A performans seviyesini karşılayan köpük B performans seviyesini karşılayan köpük C performans seviyesini karşılayan köpük Tamamlayıcı maddeler Su (L) Köpük solüsyon boşaltım hızı/ dakika (L) Su (L) Köpük solüsyon boşaltım hızı/ dakika (L) Su (L) Köpük solüsyon boşaltım hızı/ dakika (L) Kuru kimyasal tozlar (kg) Boşaltım hızı (kg/ saniye) 1 350 350 230 230 160 160 45 2.25 2 1 000 800 670 550 460 360 90 2.25 3 1 800 1 300 1 200 900 820 630 135 2.25 4 3 600 2 600 2 400 1 800 1 700 1 100 135 2.25 5 8 100 4 500 5 400 3 000 3 900 2 200 180 2.25 6 11 800 6 000 7 900 4 000 5 800 2 900 225 2.25 7 18 200 7 900 12 100 5 300 8 800 3 800 225 2.25 8 27 300 10 800 18 200 7 200 12 800 5 100 450 4.5 9 36 400 13 500 24 300 9 000 17 100 6 300 450 4.5 10 48 200 16 600 32 300 11 200 22 800 7 900 450 4.5

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=