I IİRKONU Yurda/ SER T : 1961 Ankara doğumludur. Lise tahsilini İngiltere'de tamamlamışıır. A.B.D.'nin Güney Kaliforniya Üniversitesi'nden Makina Mühendisi olarak mezun olmuştur. A.B.D. Hükümetinde6 yıl sigortacılık konusunda hem kariyer hem de pratik yapmış, yangın ve kaza sigortalarında lisanslı müşavirlik diploması almıştır. 1992 yılına kadar Astüp Sanayi ve Ticaret A.Ş. ve Sert Holding'in üst düzey yöneticiliğinde görev yapmıştır. Halen Şeker Sigorta'da Genel Müdür olarak görevine devam etmekte olup, evli ve l çocuk babasıdır. İngilizce ve Fransızca dillerini bilmektedir. Her insanın başına gelebilecek en büyiikfelaketlerden biri olan yangın konusunda, yangın sonrası olabilecek zararı minıımııma indirgeyebilmek için ne gibi iinlemler alabiliriz? İşte bu konuya açıklık kazandırabilmek için, konuğumuz Şeker Sigorta Genel Müdürü Sn. Yurda! SERT ile "Yangın ve Sigorta" konusunda söyleştik. . . •Sigortacılığın yangın dışında da birçok tehlikelere karşı güvence verdiğini biliyoruz. Bize yangın sigortalanndan bahseder misiniz? SERT: Türkiye'de uygulanan yangın sigortalarının kapsamı yangın, yıldırım, patlama veya yangın ve patlama sonunda oluşan duman ısı ve buharın sigortalı mallara doğrudan vereceği maddi zararlardan oluşmuştur. Aynca ek sözleşme ile sigorta genel şartlarına ve ilişik maddelere göre, grev, lokavt, kargaşalık, halk hareketleri, terör, deprem ve yanardağ püskürmesi de teminata ilave edilebilir. •Yangın sigortasının Türldye'de uygulama oranı nedir; sizce yeterli midir? SERT: Tahmin edilenin çok altında yangın riski sigortalıdır. Ortalama sivil rizikolar diye isimlendirdiğimiz konutlarda % 1 O, ticari ve sınai rizikolarda % 20-25 yangın sigortası vardır. Bu sonuçlar da Türkiye' de neredeyse yangın sigortasında % 80 oranında bir sigortasızlıktan söz .edilebilir olduğunu göstermektedir. Son yıllarda uygulanan paket sigortalan, bu oranlan biraz daha arttırmıştır ama yine de gelişmiş ülkelere göre çok düşüktür. •Bu eksikliğin nedenlerini neye bağlıyorsunuz; nelerplanlıyorsunuz? SERT: Öncelikle eğitim ve sigorta bilincinin olmayışı. Şeker Sigorta'da yönetimi devraldıktan sonra yaptığım incelemelerde, Türk halkında sigorta bilincinin çok az geliştiğini, bu bilincin de eğitimle verilmesinin gerektiğine yürekten inanıyorum. Türkiye'de tüketicinin sigortaya ayırdığı pay gider bütçesinin en son sırasında yer almaktadır. Kısa vadede çözüm bulunabileceğini sanmamakla ber-aber, Türkiye'nin gerek ekonomik gerekse kültürel durumunu da göz önüne almak gerekir. Sigortalıların, sigorta şirketlerine olan güvensizliği çok önemli bir konudur. Şeker Sigorta olarak çalışmalarımızda personel, acente ve müşteri bazında eğitim verme, sigortalılarımıza verilen teminatların tam olarak açıklanması ve yanlış satıldığı ya da alındığı zaman insanlarımızda doğurabileceği güvensizliği ortadan kaldırma çalışmaları içindeyiz. Bu önemli bir konudur. Aynca sigortalılanmızda güvensizliği yaratan ve maalesef çok karşılaşılan eksik sigorta konusundan, bir örnekle bahsetmek istiyorum. Bir müşteri, arsa hariç, binasına, yangına karşı bugünkü gerçek değerinden daha az bir sigorta satın aldığında ve bu oranın % 50 kadar saptığı durumlarda, teminatı 5 milyarTL da olsa, 5 00 milyonluk bir hasarın sadece 250 milyon TL'sını alabilir. Poliçede yazılı sigorta bedelinin, sigorta değerine eşit olması gerekmektedir. Gerçek değerin üzerinde bir teminatla sigorta edilen (aşkın sigorta) bir değerin de sigortalıya hiçbir faydası yoktur, hasar halinde tazminat gerçek değere göre ödenecektir. Bunlar sigortacılığın kaideleri ve YANGJN VE GÜVENLİK DERGİSİ SAYI 2 m
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=