Yangın ve Güvenlik Dergisi 201. Sayı (Eylül 2018)

34 Yangın ve Güvenlik / Eylül 2018 yanginguvenlik.com.tr * Bu durumda duman tabakası başlangıç seviyesi en düşük termokapılın altına imiş, tabakalaşma bozulmuştur. kapıl ağacından olan yüksekliğin ölçümlerinin bir fonksiyonu olarak alarak, duman tabakasının başlangıç seviyesi Eşitlik (2) de gösterilen N-*yüzdesi kuralıyla [10] tahmin edilebilir. Duman tabakasının başlangıç porsiyonu olarak eşitlik (2) tahminlerinin kullanılması, N değerlerini 80 ve 20 ola- rak kullanarak, Şekil 10. da gösterilmiştir. N değerinin daha küçük olması duman tabakasının başlangıç seviyesinin daha aşağı pozisyonda olduğunun gösterir. Deneyler sırasında tahmin edilen duman tabakasının başlangıç yüksekliğinin her yerde 2,5 den yüksek olduğu yapılan inceleme sonuç- larıyla uyumludur. 4. ÖZET VE SONUÇLAR Tünelin deney için ayrılan kısmında yangında meydana gelen duman ve sıcak gazları uzaklaştırmak için çapraz ha- valandırma sisteminin etkinliğini incelemek için tam ölçekli denemeler yapılmıştır. Sıcaklık profilleri, duman tabakasının başlangıç konumu ve hava akış hızı verileri tünelin uzun bir kesitinde toplanmış ve farklı havalandırma stratejilerinin verimi hakkında karşılaştırma yapma imkânı sağlamıştır. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar aşağıdadır: (1) Ayarlanmış çapraz acil durum havalandırma sistemi, du- manı göreceli olarak kısa bir mesafe içinde kontrol altına alabilme imkânı, dumanın tüneli kullananlara yaratacağı tehdidi sınırlamasıyla, karmaşık bir karayolu tünelinde kullanılabilir. (2) Tünelin eğimi ve trafik akışının yönü dumanın yayılması- nın miktarı üzerine önemli etkisi vardır. Bu etmenin tü- nel duman havalandırması sistemini tasarlarken dikkate alınmasına ihtiyaç vardır. (3) En iyi duman havalandırma senaryosunda yangının akış yönünde kaydedilen sıcaklık ve duman yayılması mesa- fesi farkı iki yangın kaynağı büyülüğü arasında dikkate değer bir farkta değildir. (4) Dumanın yangının kaynağından bitişiğindeki duman bölgesine yayılmasını önlemede bir duman perdesinin olumlu etkisi vardır. (5) Yokuş yukarı giden trafik akışının olduğu durumda du- manın yayılmasını kontrol etmek için yangının kaynağı olan duman bölgesi ve yangın akış yönünde bitişik böl- me içindeki dumanı çeken ve egzoz bölgelerinin her iki Tablo 4. Duman yayılması senaryoları 1-12 gözlemleri Havalandırma senaryosu Geride tabakalaşma uzunluğu (m) Toplam duman yayılması (m) Duman tabakasın başlangıcının en alt seviyesi (m) 1 (yokuş yukarı) 2 (yokuş yukarı) 3 (yokuş yukarı) 4(yokuş yukarı) 5(yokuş yukarı) 6(yokuş yukarı) 7 (yokuş aşağı) 8 (yokuş aşağı) 9 (yokuş aşağı) 10(yokuş aşağı) 11(yokuş aşağı) 12(yokuş aşağı) 27 30 32 42 40 30 118 119 112 158 118 125 237 210 218 250 220 216 180 140 210 180 250 169 2.3 2.7 2.5 2.0 * * 2.1 * 2.2 * * (1) Şekil 10. 9uncu senaryoda duman tabakasının tahmin edilen yüksekliği Yangın kaynağından uzaklık (m) Duman tabakasının yüksekliği (m) AYIN KONUSU / MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=