Yangın ve Güvenlik Dergisi 208. Sayı (Temmuz-Ağustos 2019)

22 Yangın ve Güvenlik / Temmuz - Ağustos 2019 yanginguvenlik.com.tr GÖRÜŞ ve yapıldıysa yönetmelik ve standart- lara uygun yapılıp yapılmadığı kontrol edilmeli. NELER YAPILMALI? ENDÜSTRIYEL YANGINLARIN ÖNLENMESI IÇIN BAZI ÖNERILER Her şeyden önce 2012 öncesinde olduğu gibi bina inşaat ruhsatlarının alınması konusunda itfaiye ve meslek odalarının onayları geri getirilmeli. Bu onay işlemlerine inceleme onayları da eklenerek binaya ait bütün riskler pasif ve aktif önlemlerle bina inşaatına başlanmadan test edilmeli. Bu sayede yönetmelik ve standartlar ile gerekli sistemler projeye yansıtılmalı. Özellikle endüstriyel tesislerin kabul komisyonla- rında itfaiye ve ilgili meslek odalarından ilgili teknik uzmanlar ile İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği (İSG) uzmanlarının bulundu- rulması zorunlu hale getirilmeli. Her tür yangın/patlama, kaza ve ölümleri engellemek için “önce insan, önce insan hayatı, sıfır kaza” ana pren- sip olmalı. Kuruluş amacı ülke gene- linde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesi için tavsiyelerde bulunmak, çalışmala- rında ulusal ve uluslararası gelişmeleri ve ülke koşullarını göz önünde bulun- durmak, çalışma hayatının iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevcut şartlarının iyi- leştirilmesi, güvenlik kültürünün ülke genelinde yaygınlaştırılması amacıyla üyelerin işbirliği içinde çalışmasını esas almak ve tarafların görüş ve düşünce- lerinin alınmasını sağlamak olan, Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi etkin bir şekilde çalıştırılmalı. İSG tedbirleri eksiksiz olarak alın- malı ve işyeri denetimleri ile iş güven- liği denetimleri artırılmalı, denetimler şeffaf bir biçimde sendikalar ve meslek odalarıyla paylaşılmalı, işyeri denetim- lerinde tespit edilen uygunsuzluklarda “caydırıcı” idari ceza işlemleri mutlaka uygulanmalı. İşyerlerinde önlem alma- nın esasen işveren yükümlülüğü olduğu gerçeği bilinmeli, kamu ve adli makam- lar buna göre karar almalı. Bilindiği üzere yangınlar sadece tesisler için değil, çevreleri için de risk oluşturur. Bu nedenle belediyelerin imar ve ruhsatlandırma işlemleri disip- line edilmeli, sanayi tesisleri ve imalat- hane türü işletmeler toplu yaşam ve iskân alanlarının dışına çekilmeli, yapı denetimi, imar, çalışma, iş yasaları ve ilgili tümmevzuat buna göre düzenlen- meli, mahalle araları ve konutlaşmanın olduğu alanlarda sanayi işletme ruh- satları verilmemeli, sanayi kuruluşları mümkün olduğunca OSB’lerde veya fiziksel olarak bağımsız/uygun mekân- larda olmalı. Örnek vermek gerekirse bir tekstil üretim tesisinin hemen yanına madeni yağ üretimi tesisinin kuruluşu veya varlığının riski artıracağı açık, bu sebeple bu tür uygulamalara izin veril- memeli. Yerel yönetimlerce, mekanik tesisat konusunda proje üreten müellif ve uygulayıcı firmaların bünyesinde odamızca yetkilendirilmiş makina mühendisleri olup olmadığı kontrol edilmeli. Projelerin ilgili meslek odala- rının mesleki denetimlerinden geçiril- mesi ve tesisatların ulusal, uluslararası teknik mevzuatlar kapsamında yapıl- ması sağlanmalı. Tesislerin uluslararası kabul gör- müş standart ve teknik şartnameler çerçevesinde sürekli olarak bakım ve periyodik kontrollerinin yapılarak işler durumda kalması sağlanmalı. Dene- timler ve periyodik kontroller sıra- sında ruhsat bilgilerinin güncelliğinin kontrolü, otomatik yangın söndürme sistemlerinin devre dışı bırakılıp bırakıl- madığı, başka amaçlarla kullanılıp kul- lanılmadığı, yangın kompartımanların iptal edilip edilmediği, “İş Ekipmanla- rının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği” gereğince yan- gın tesisatlarının projesine uyumluluğu, tesisatın kontrolü, duman tahliye siste- minin çalışıp çalışmadığı, yangın pom- palarının performans testleri yılda en az bir kez yapılmalı, acil durum tahliye planı, uygun kaçış yolu, merdivenler ve yeterli sayı ve genişlikte kaçış kapıları, yine yüksek katlı binalarda yangın kaçış mahalleri/yangın merdivenleri, kapıları ve merdiven sahanlığı basınçlandırıl- ması ölçümleri yapılarak uygunluğu kontrol edilmeli. Kamu kurumları denetimlerini sıklaştırmalı ve denetimler sırasında “İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik” ve “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik” doğ- rultusunda firmaların çalışanları yan- gın eğitimi almalı, yangın senaryosu uygulamaları gerektiğinde itfaiye ile birlikte sıklıkla prova edilmeli, yangın tatbikatları aracılığıyla ilgili kuruluş ve personelinin olası yangınlara hazırlıklı olup olmadıkları denetlenmeli. Yangın nedenleri ve hasarları üze- rine veri ve bilgilerin toplandığı Yangın Bilgi Bankası kurulmalı edinilen bilgiler doğrultusunda “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliği”nin ve “İSG Yönetmeliği”nin revize edilmesi için TMMOB, Tabipler Birliği, beledi- yeler, sendikalar, işveren temsilcileri, sigorta şirketleri ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan oluşan ortak bir çalışma grubu kurulmalı. Binalarda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nca uygulamaya konulan “Asansör Yönetmeliği” kapsamında odamız ile belediyeler arasında yapı- lan protokoller uyarınca yapılan asan- sör periyodik kontrollerine benzer bir uygulamanın, endüstriyel tesisler yan- gın tesisatı periyodik kontrolleri için de yapılmasına yönelik gerekli düzenleme- ler yapılmalı. Son olarak, bütün itfaiye teşkilatları, meslek odaları ve iş teftiş kurulu arasında koordinasyon kurularak kamusal denetimin sağlanması ve nihai çözümlere yönelik adım atılmalı. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=