Yangın ve Güvenlik Dergisi 208. Sayı (Temmuz-Ağustos 2019)
yanginguvenlik.com.tr 6 Yangın ve Güvenlik / Temmuz - Ağustos 2019 ANILARDAN SİZİN KALEMİNİZDEN, SİZİN FIRÇANIZDAN İTFAİYE B ir çocuğun küçüklüğünde edindiği alışkanlıklar, aldığı eğitimin etkileri ömrü boyunca devam eder. İnsan- lar pek çok özelliğini küçüklüğünde kaza- nır. Çevreden, okuldan ve aileden aldığı eğitimin toplumsal ve ekonomik gelişme- deki rolü önemnlidir. Atatürk, "Eğitimdir ki bir milleti ya hür, bağımsız, şanlı, yüce bir toplum halinde yaşatır ya da bir milleti esirliğe ve sefalete terk eder” diyor. Hal- kımızın yangına karşı can ve mal güven- liğinin sağlanmasında gerekli hususların başında da eğitim gelmektedir. Özellikle gelişmiş ülkelerde olduğu gibi, ilk ve orta dereceli okullardaki öğrencilerin "Yangın- dan Korunma ve Yangın Güvenliği" konu- sunda eğitilmeleri, yangın çıkma sayısını ve zarar miktarını azaltmakta, itfaiyenin yangına müdahalesini kolaylaştırmaktadır. Halkımız itfaiyeyi yeterince tanımı- yor, hatta çoğu kişi itfaiyenin numarasını bilmiyor. Birçok kişi itfaiyenin ücretli ol- duğunu zannediyor ve itfaiyeyi çağırır- ken tereddüt ediyor, itfaiye geldiğinde ceza yazılmasından korkuyor. Bu yanlış algılamanın aşılması için çocuk yaşta eği- tim verilmelidir. Bunun için itfaiye içinde ve dışında çok çaba gösterdim. Öğrencilerin itfaiyeleri daha yakın- dan tanıtma olanağını bulmaları ve öğ- rencilere yangın güvenlik önlemlerinin önemini göstermek amacıyla, 1991 yılın- da "İtfaiye ve Yangın Güvenlik Önlemleri" konulu, ilkokullarda resim, ortaokullarda resim ve şiir yarışmaları düzenledim. Liselerde ise resim ve kompozisyon dalında "Sizin Kaleminizden, Sizin Fır- çanızdan İtfaiye" konulu bir yarışma düzenledim. İstanbul Milli Eğitim Müdü- rü ile görüştüm. Milli Eğitim Müdürlüğü bütün öğrencilerin yarışmaya katılımla- rının sağlanması için ilk ve orta dereceli okullara yazı gönderdi ve okullarda oluş- turulan jürilerle her dalda ilk beş eserin belirlenmesi istendi. Okullar tarafından belirlenen eserler uzman kişilerden oluş- turulan jüriler tarafından değerlendirildi, ilkokullarda resim ortaokullarda resim ve şiir, lise ve dengi okullar için de resim ve kompozisyon olmak üzere beş ayrı dal- da birinci, ikinci ve üçüncü olan eserler ödüllendirildi. Çalışmaları sergiledik ve düzenlenen törenle birincilere komputer, ikincilere ansiklopedi seti ve üçüncülere fotoğraf makinası ve ayrıca her dalda onur plaketi verildi. Neslihan Can isimli 12 yaşındaki öğ- rencinin yaptığı resim bir ortaokul öğren- cisi için inanılmazdı. Kendisinin yapmadı- ğı iddia edildi ve öğrenci itfaiyeye çağrı- larak çizgilerine bakıldı. Resmi kendisinin yaptığı anlaşıldı. Babası resim öğretmeni olduğu için özel olarak eğitilmişti ve re- sim yapma kabiliyeti genlerinde vardı. Saçları omuzlarında, narin yapılı, güzel, kumral bir çocuktu. Kendisini kutladık ve özel ödül verdik. Bu sene, yani 28 yıl sonra bu kızımız ne yapıyor diye sos- yal medyada araştırılmasını istedim ve Prof. Dr. Abdurrahman KILIÇ buldum, yazıştık. Yeniden haberleşmek beni çok mutlu etti. Marmara Üniversi- tesi Güzel Sanatlar Fakültesini bitirmiş. Günümüzde tanınmış ressamlardan biri olmuş. Resimler yapıyor, sergiler açıyor. 1992 yılında TRT, çocukların yan- gın konusunda eğitilmeleri ve yangında ne yapacaklarının belirlenmesi için kısa filmler hazırlattı. Filmlerde yangın duru- munda kimlere haber verecekleri, nasıl hareket edecekleri gibi hususlar anlatı- lıyordu. Vatandaşlardan TRT’ye tepkiler oldu, çocukların korkutulduğunu söyle- diler. Ne yazık ki ülkemiz de çocukların kendilerine yeterlilikleri öğretilmiyor. Tehlikelerden nasıl korunacağını öğre- tilmiyor, “yapma, etme” denilerek uzak durması sağlanmaya çalışılıyor. Yarınımız olan çocuklarımıza gerekli olan bilgilerin verilmesi çocuklarımızın güvenliği için zorunludur. Yapılan istatistiklere göre meydana gelen yangınların yüzde beşi çocukların kibritle ve ateşle oynamaları sonucu meydana geliyor ve yine yan- gınlarda ölen her on kişiden birisi çocuk yaşta. Çocuklar davranışları, duygu ve düşünceleri ile gelişim özellikleri bakı- mından yetişkinlerden farklı, değişime yenileşmeye açık, son derece alıcı, kendi- lerine özgü varlıklar. Çocukluk yıllarında kazanılan davranışların büyük bir kısmı, yetişkinlikte kişilik yapısını, tavır, alış- kanlık ve değer yargılarını biçimlendirir. Eğitim sistemleri ve okullar, çocukların kendi kendilerine yeterliliği ve korunma yolları konusunda temel becerileri ka- zandırılmalı. Her aile kendisi evde yok- ken bir yangın olayında nasıl davranması gerektiğini çocuklarına anlatmalı, hatta öğretici tatbikatlar yapmalı. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=