Yangın ve Güvenlik Dergisi 211. Sayı (Kasım-Aralık 2019)

yanginguvenlik.com.tr 6 Yangın ve Güvenlik / Kasım - Aralık 2019 ANILARDAN Prof. Dr. Abdurrahman KILIÇ YANGININ ŞEYHÜLİSLAMI E konomi, eğitim, kültür ve siyaset konularındaki söylevleri ile çoğu zaman düşündüren ve gülümse- ten rahmetli Sakıp Sabancı’nın, yangın eğitimine de önemli katkısı oldu. Eğitim ve kültür konularındaki söylevleri ile çoğu zaman düşündüren bazen gülümseten Sakıp Ağa, eğitime büyük destek vermiş- tir. Eğitim konusundaki desteklerinden biri de çocukların yangın güvenliği eğitimidir. Eğitimle yazının başlığının ne ilgisi var, diyenler olacaktır. Kimileri yazının başlı- ğına bir anlam vermeyecek, kimileri ne olduğunu merak edecektir. Başlığın yanlış olduğunu söyleyenler olacaktır. İlkokul ve ortaokullarda “Yangın, Dep- rem ve Sigorta” konulu resim yarışması düzenleyerek, öğrencilerin yangın ve dep- rem konularında eğitilmelerini sağlamak üzere, İstanbul’da henüz depremden söz edilmezken, 1995 yılında Aksigorta ile bir çalışma başlattık. Başarılı bir organizasyon oldu, dereceye girenlerin resimleri sergi- lendi, ödül töreni yapıldı. Yarışmanın ödül töreninde Sayın Sakıp Sabancı ile tanıştım. Kendisine yangın güvenliği eğitiminden bahsettim. Yangın nedeniyle olan can ve mal kayıplarının önlenmesinde, her şeyden önce eğitimin geldiğini ve yangın eğitiminin ilkokullarda başlaması gerektiğini açıklamaya çalış- tım. “Benim anam derdi ki, oğlum sakın ha sakın, ateşle oynama, yangın olur yanarsı- nız derdi ben bunu hiç unutmam” diyerek söze başladı ve kendine özgü vurgulama- larıyla eğitimin önemini anlattı. Japonya’da çocuklar için deprem ve yangın simülasyon merkezlerinin oldu- ğunu, ülkemizde de deprem beklentisi olduğunu, böyle bir eğitim merkezinin çocuklar için çok yararlı olacağını, ülke- mizde de böyle bir merkezin olması gerek- tiğini söyledim. Bana “Sen yangının Şeyhü- lislamısın, senin verdiğin fetva yerine geti- rilir” dedi. Bu sözleriyle beni onurlandırdı ama elbette bu şekilde bir ifade doğru değil, abartılı ve yanlış bir benzetmedir. Belki şeyh-ül harik (şeyh-ül yangın) demek istemiş, belki de konuya verdiği önemi vur- gulamak için böyle söylemiştir. Bu görüşmemizin ardından Sayın Emine Kamışlı’yı çağırarak eğitim merke- zinin yapılmasını istedi ve böylece ülke- mizde ilk defa çocuklar için “Yangın ve Deprem Simülasyon Merkezi”nin oluşması amacıyla ilk adım atıldı. Japonya’daki arka- daşlarımdan, orada bulunan eğitim mer- kezlerinin çizimlerini ve resimlerini istedim. Bunları Aksigorta’ya verdim. Sayın Emine Kamışlı konu üzerinde hassasiyetle durdu ve çocuklar için “Yangın ve Deprem Eğitim Merkezi” tamamlanıp 1996 yılında açılma- sını sağladı. Yangın ve Deprem Eğitim Merke- zinde, öğrenciler sanal ortamda çıkan bir yangını söndürmeyi, yoğun dumanın olan bir ortamda yollarını bulmayı, yangın ihbarında bulunmayı ve ihbar sırasında yapmaları gerekenleri uygulamalı olarak öğrenmektedir. Deprem bölümünde, bir deprem platformu yer almaktadır. Mutfak görünümündeki platformda gerçek ses efektleriyle, büyüklüğü 3.5-7.5 arasında değişen yirmi beş adet deprem oluştu- rulmaktadır. Öğrencilere deprem öncesi, deprem sırası ve deprem sonrası için bilgi verilmektedir. Yangın ve Deprem Eğitim Merkezi'nde bugüne kadar yüz binlerce öğrenci eğitime katılmış ve bundan sonra da katılacaktır. Çok sayıda öğrencinin yan- gın ve deprem konusundaki eğitimlerine destek veren merhum Sakıp Sabancı’yı saygı ve şükranla anıyorum. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=