Yangın ve Güvenlik Dergisi 219. Sayı (Kasım-Aralık 2020)

28 Yangın ve Güvenlik / Kasım-Aralık 2020 yanginguvenlik.com.tr zisyonu olan sadece 100 MW’lık yangın modellenmiştir. Bu makalenin amacı metodu değerlendirmek değil bazı uygu- lama örnekleri vermek olduğundan, sadece bundan sonraki paragraflarda sadece iki senaryo sunulmuştur, Talant-2 ve Talant-4. İki yaklaşım için tamamlayıcı ortak varsayım Mevcut olan ve yeni yaklaşım insanların yürüme hızları ve insanların ölüm oranları için farklı varsayımlar kullandı- ğından, gereken ilave varsayımın karşılaştırma maksadı için aynı olması gerekir. Her yaklaşım için, insanların arabalarını boşaltmaları için, bunu yapmaya karar verdikten sonra, 90 saniye olarak sabitlenmiştir [1]. Bu süre otobüsün boşalması için 300 sn. dir. Daha sonra alarm süreci tanımlanmalıdır. Bu makalede, toprağa ya da yere yakın olarak görüş mesafesi önlerinde 150 metreye kadar düştüğünde insanların arabala- rını terk etmeye karar verdikleri varsayılmıştır. Modelleme ve grafikle anlatma Modelleme sonuçları Yangın Dinamikleri Simülatörü (Fire Dynamics Simulator (FDS)), sürüm 6, yangın yönetmeliği kullanarak elde edilmiştir [6]. Tünel geometrisi Fransa, Dijon yakınlarında bulunan Talant tünelini temsil edecek şekilde ayarlanmıştır. Bu dairesel şekilli tünel 630 m uzunluğunda, 10 m genişliğindedir ve maksimum yüksekliği 8 m. dir. Tüne- lin özelliklerinden biri de %6 meyilli olmasıdır, trafiğin aşağı doğru aktığı dikkate alınmıştır. Nümerik modelleme için hüc- reler 0,5x0,25x0,25 mc252 dür. Analiz için tüm değerlerin zeminin 1,5 m yukarısında olduğu kabul edilmiştir. Talant -2 senaryo analizi Bu durum başlangıç karşı basıncı 20 Pa olan 100 MW’lık bir yangını karşılamaktadır, belirtilen karşı basınç trafiğin aksi yönünde 1 m/sn’lik hava hızına sebep olmaktadır. Kalaba- lık bir durum kabul ederek, yangın havalandırması dumanın tabakalaşmasını sağlayacak şekilde seçilmiştir, bunun anlamı trafik yönüne 1 m/sn hızla yangın havalandırmasıdır. İnsanla- rın tüneli boşaltma süreci Şekil 1’de temsil edilmiştir. Bu re- simlerde, sürekli çizgi doğru yönde, yani yangının aksi yönde, boşaltma yapan insanları göstermektedir; kesikli çizgi düşük görüş mesafesi nedeniyle yanlış yöne boşaltma yapmaya çalışan insanları göstermektedir; dikey çizgi, öldürücü kritere ulaşıldığını kabul ederek, insan için ölümü işaret etmektedir Yandaki tabloda da işaret edildiği gibi, ilk karşılaştırma, bu olay için, boşaltma, varsayımının modifiye edilmesinin sonucu, insanların yangın mahallini terk etme kapasitelerine göre etkilemediğini göstermektedir. Ölümler sadece görüş şartları nedeniyle yanlış yöne hareket eden kullanıcılardır. Şekil 1: Her iki tünelin boşaltma modeli için insanların tahliyeleri ile zaman ve mevki boyunca görüş mesafesi. Talant – 4 senaryo analizi Bu durum başlangıç karşı basıncı 20 Pa olan 200 MW’lık bir yangını karşılamaktadır, belirtilen karşı basınç trafiğin aksi yönünde 1 m/sn’lik hava hızına sebep olmaktadır. Bu durum için herhangi bir yangın havalandırmasının devreye alınmadı- ğı kabul edilmiştir. İnsanların tüneli boşaltma süreci, Şekil 1’de olduğu gibi, Şekil 2’de temsil edilmiştir. Bu resimlerde, sürekli çizgi doğru yönde, yani yangının aksi yönde, boşaltma yapan insanları göstermektedir; kesikli çizgi düşük görüş mesafesi nedeniyle yanlış yöne boşaltma yapmaya çalışan insanları göstermektedir; dikey çizgi, öldürücü kritere ulaşıldığını ka- bul ederek, insan için ölümü işaret etmektedir. Tablo 1. Talant -2- Mevcut ve Yeni Yaklaşımda Ölüm Sayıları Ölüm adedi (zaman) Mevcut yaklaşım Yeni yaklaşım Talant-2 Hareket edememe 6 (≈ 300 sn.) 6 (≈ 300 sn.) Ölüm durumu 6 (≈ 300 sn.) 6 (≈ 300 sn.) MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=