ACİL ÇIKIŞ VE YANGIN MERDİVENLERİ AÇISINDAN "İtfaiye Teşkillerinin Kuruluş, Görev, Eğitim ve Denetim Esaslarına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'nin 28 Haziran 1995 gün, 22327 sayılı nüshasında yayınlanarak yürürlüğe giren İtfaiye Yönetmeliği Değişikliği, itfaiyelerin kuruluş, örgütlenme, itfaiyelerin kuruluş, örgütlenme, sorumluluk ve çalışmalarına bazı yenilikler getiriyor. Bu yeniliklerin bazılarına ve bu bağlamda kurtarma tüneline dikkat çekmek istiyoruz. KURTARMA GÖREVİNE DAHA BÜYÜK BİR ÖNEM Bugüne değin özellikle yangınla mücadele kuruluşları olarak anlaşılan ve tanınan itfaiyelerin "esas görevleri tanımlanırken, "kurtarma görevi daha net bir anlayışla belirtilmekte ve vurgulanmaktadır. Değişiklikte "can kurtarmak ve ilk yardım hizmetlerini yürütmek biçiminde formüle edilen bu yeni görev tanımlamasına göre itfaiyelerimiz, bundan böyle, kurtarma ve ilk yardım görevini de yerine getirecek biçimde yeniden yapılanmak ve çalışmak zorunda olacaklardır. Açıktır ki, itfaiyeyi mekanik bir tutumla, yangınla mücadele ve kurtarma işlevlerine ayrıştırmak son derece yanlış olabilir. Sınırlı kaynaklarla modernize edilmeye çalışılan itfaiye ekiplerinin en yüksek başarıyı elde etmelerinin yolu, örgütlenme, eğitim ve donanımda çok yönlü bir perspektifin esas alınmasıyla sağlanabilir: Her bir merdivenli araç, her bir skylift aynı zamanda bir kurtarma aracı olarak görülürse ve itfaiye buna göre düzenlenir ve eğitim uygulanırsa, operasyonlarda alınacak sonuçlar olağanüstü olacaktır. Özellikle, acil çıkıştan yoksun yüksek yapıların yerden mantar bitercesine fışkırdıkları şehirlerimizde yangınla mücadele ve kurtarma görevleri iyice içiçe geçmiş durumdadır; bu yüzden, araç ve malzeme seçiminde çok amaçlı kullanıma uygunluk aranması gereken en temel özellik durumuna gelmiştir. Hele yüksek arsa rantının kışkırttığı çok katlı yüksek yapılaşma ve çarpık kentleşme karşısında eski yönetmelik, yüksek katlarda yaşanan facialara müdahale yeteneğinden yoksunluğu ve itfaiyelerimizin içine yuvarlandığı çaresizliği göstreriyor. Yönetmeliğin getirdiği önemli yeniliklerden birisi, kurtarma tünelini itfaiyenin standart ekipmanları arasına dahil edilmiş olmasıdır. Değişikliğin 8. maddesi, itfaiyenin "her 500 bin nüfus için 1 adet kurtarma tüneli buundurulması zorunluluğunu getirmektedir.Böylece, büyük kentlerimizde kurtarma aracının yanı sıra kurtarma tüneli ile de donatılmış bir itfaiye yapılanması ortaya çıkmaktadır. Bu, önemli bir yenilik ve teknolojiye uyum sağlama çabası örneğidir. Kurtarma tünelinin birçok ülkede olduğu gibi Türkiye'de de, standart birkurtarma ekipmanı olarak kabul edilmesi, bu ürünün özellikle acil çıkıştan yoksun çok katlı yapılarda da standart bir çözüm olarak uygulanmasının önündeki mevzuat engelini kaldırmakta; kangren haline gelen ve bir türlü aşılamayan alternatif acil çıkış sorunun çözüm yolunu göstermektedir. Kuşkusuz yönetmelik, asgari zorunlulukları belirlemekte; alınacak önlemlerin ve yeniden yapılanmanın yönünü göstermektedir. Şöyle ki kurtarma tüneli, sahip olduğu üniversal platform sayesinde standart operasyon platformu bulunan bütün araçlara monte edilebilir özelliktedir. Bu durum, itfaiyenin çok yönlü operasyon yeteneğini YANGIN VE GÜVENLİK DE RGİSİ SAY 1 · 22
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=