olağanüstü artırmaktadır. Senirkent, Dinar ve İzmir facialarının da gösterdiği gibi, Türkiye' de felaketin nereden ve nasıl geleceği belli değildir. Yüksek yapıların bulunduğu her yerde, yüksek yapılardan kurtarma göreviyle yüzyüze gelinecektir; gelinmektedir. Nüfus 500 bin'e ulaşmayan birçok küçük ve orta büyüklükteki kentimizde yükselen apartmanlar, buraların itfaiye kuruluşlarını, altından kalkamayacakları çok ciddi yangınla mücadele ve kurtarma sorunlarıyla yüzyüze getirmektedir. Kurtarma kadrosunun, 500 bin nüfusa göre düşünülmesi ve gerçekleştirilmesi, açıkça belirtmek gerekir ki yeterli olmaktan çok uzaktır. Dolayısıyla, fiili planlamaların bu gerçeği bilerek yapıması gerekmektedir. KONUTLARDA YANGIN GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DENETİM YETKİSİ lüks konut bloklarının bile acil çıkıştan yoksun olarak projelendirilip inşa ve iskan edildikleri büyük şehirlerimizde, olası felaketlerin önlenebilmesi için yeterli ve güvenli acil çıkış eksikliği sorununun üstüne gidilmesi hayati önem taşımaktadır. Ancak, bu çok önemli düzenlemenin, İmar ve Yangın Yönetmeliklerindeki başka düzenlemelerle desteklenmesi gerekiyor. Çünkü, ne yazık ki, mevcut imar ve yangın yönetmelikleri, yangınla mücadele teknolojilerindeki ve alternatif çıkış sistemleri alanındaki yeniliklerden oldukça uzaktır. Bu çerçevede, artık bir kaçış yolu standardı haline gelen kurtarma tüneli* başta olmak üzere, yeterli çözümler sunabilen ve standart özelliklere sahip alternatiflerin benimsenmesi ve yönetmeliklerde belirli degişikliklerin yapılması gerekmektedir. Çünkü, sonunda, konutlar üzerinde denetim yetkisi kazanmış olan itfaiyenin, eksikliklerin giderilmesi konusunda çeşitli alternatifler üretebilmesi ve Yönetmelik, eski hükümleriyle, itfaiyenin denetim uygulatabilmesi şarttır. Yoksa, itfaiye denetim alanını " umuma açık yerler, fabrika, imalathane ve yapamaz ve önlem aldırtamaz duruma düşecektir. diğer iş yerleri ile sınırlamıştır. Böylece içerisinde Yönetmelik değişikliği, bazı yeni hükümleriyle bazen yüzlerce kişinin yaşadığı .. _ �... ... .~~--·,· · · ····· . birlikte, ı�urtarma tünelini bir konutlar itfaiyenin yangın güvenliği İH'aivenin üstüne itfaiye kurtarma standardı olarak denetiminin dışında tutuluyor, buna •ı• ·ı • , kabul ederek alternatif acil çıkış karşılık, herhangi bir yangın düıen sorumluluğu ı çözümünü de göstermiştir. durumunda, buralarda yaşayanların eksiksiz yerine Böylece, yangın güvenliği tümüyle can güvenliğinin sağlanması I itfaiyenin sırtına yıkan ve çok katlı itfaiyeden isteniyordu. getirebi meşinin yapılarda yaşayan milyonlarca Oysa, itfaiyenin üstüne düşen önkoıulu, O yapıya insanı gittikçe büyüyen riskler sorumluluğu eksiksiz yerine İlifkin yangın önleme karşısında pasifve çaresiz bırakan getirebilmesinin ön koşulu, o yapıya eski anlayışın aşılması yönünde de ilişkin yangın önleme ve acil çıkış ve acil çıkıJ önemli bir adım atılmış ö nlemlerinin saptanıp önlemlerinin olmaktadır. gerçekleştirilmesinde de itfaiyenin scıptanıp Şimdi iş belediyelere ve itfaiyelere söz sahibi olmasıdır. düşmektedir. Başta blok Yönetmelik değişikliği, 1. maddeye ; gerçekleftiri/mesinde apartmanlar olmak üzere çokkatlı yaptığı eklemeyle, genel bir de itfaiyenin söz konutlarda da gerekli denetimleri tanımlamayla beşten fazla katlı sahibi olmaşıdır. yapmak ve yeterli önlemlerin binaları da itfaiyenin denetimi altına alınmasını sağlanmak. Bu, dehşet koymakta ve böylece, beş kattan • -�---······" ••• yaratan ve tepki toplayan yangın yüksek ve konut olarak kulanılan yapılarda da yangın facialarının yolunun kesilmesinde büyük bir adım güvenliği ve kurtarma açısından önlemler alınmasını olacaktır. itfaiyelerin yetki ve sorumluluğuna bırakmaktadır. İtfaiyelerimiz, yeni düzenleme gereğince; a) Beş katı aşan yeni yapılanmalarda, konut bile olsalar, yangın merdiveni gibi standart yangın güvenliği önlemlerinin isteyebilecek ve yaptırım uygulayabileceklerdir. b) Yönetmelik öncesi yapılanmalarda ise, beş katın üstündeki binalarda, konut bile olsalar, yangın güvenliği önlemlerinin alınmasını ve eksikliklerin giderilmesini isteyebileceklerdir. Bırakınız 5-6 katlı olanları, 1 8-20 katlı ve son derece (*) Kurtarm� tüneli, jçjçe 3 kattan oluşan, j{fajye araçlarına, bjna dışına monte edüebüen modüler özelükle bk adi kaçış sütemjdk. Sjstem, yaşlıların, özürlülerjn, hamüelerjn ve çocukların da güvenle kullanabüeceğj alternafjf çıkış sütemj olarak kabul edümektedk. &na jçjne monte edıldıgjnde, tıpkı asansör gjbj her kattan gkjş verüebümekte; jtfaıye araçlarında ve bjna dışı uygulamalarda jse tek gjrjş/j olarak kullanılmaktadır. □ • YANGIN VE GÜVENlİK DERGİSİ SAY1•22
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=