Yangın ve Güvenlik Dergisi 220. Sayı (Ocak-Şubat 2021)

26 Yangın ve Güvenlik / Ocak-Şubat 2021 yanginguvenlik.com.tr Tersine mühendislik algoritmasıyla modelleme Fayrolle tara- fından yazılan bir makaleyle geliştirilmiştir [7]. Nokta bulutun CAD’ya uydurulması Benko tarafından incelenmiştir [8]. Au, kendi tersine mühendislik sürecine “feature base (eleman esasını)” kullanmaya çalışmıştır [9]. İlave olarak, Pescaru süreci otomatik hale getirmeye çalışmıştır [10]. Son olarak, Buonamici [11] tersine mühendislik sürecini bir şablon (tara- nan ürünün önceden yapılmış modelini) kullanarak yapmıştır. Ancak, konsept Durupt’dan gelmiştir [11]. S. K. Curtis ayrıca tersine incelenecek birden fazla örnek olması halinde tersine mühendislik yöntemini açıklamıştır [13]. Tersine mühen- disliğin mühendisliği biçimlendirmek için evrim konsepti Anwer [14] tarafından açıklanmıştır. Tersine mühendislikte bir sonraki adım Kaisarlis [15] ve Saenz-Nuno [16] tarafından açıklandığı gibi geometrik toleransı belirlemektir. Tersine mühendisliğin Rysinsky tarafından da keşfedilen diğer bir kullanımı makinemin durumunun teşhis edilmesidir [17]. Bu makale klasik mühendislik tasarımı (ürünlerin görün- tüsüyle ölçmenin planlanması) ve 3D tarayıcı ve CMM ile bilgi elde edilmesi sürecini birleştirmesiyle diğerlerine göre farklıdır. Yangın emniyet valfi şekli aşağıdaki resimde görün- mektedir. 2. METEDOLOJİ Bu makaledeki metodoloji 6 bölüm görüntüsünü alarak objenin özelliklerin (geometrik parçaları) tanımlanmasıyla başlamıştır. Bu görüntüler; önden görünüş, arkadan görünüş, yandan görünüş, üstten görünüş, alttan görünüş ve içten görünüş olarak adlandırılırlar ve Şekil 3’de görülmektedir. Bu görüntülerden, daha sonra delikler, diş açılmış delikler ve pinler gibi elemanlar görülecektir. Böylece, esas elemanı meydana getiren 3 ana eleman vardır (ve bu, bu vaka çalış- masında diğer elemanların tutturulduğu yer olan esas parça, valfin gövdesidir) ve bu eleman valfin kendi fonksiyonunu (akışkanın akışının düzenlemesi) yerine getirmesini sağlar. Bağlanmış elemanlar ise valf gövdesinin farklı yerlerindeki diğer elemanlara bağlanır. Süreç tamamlandıktan sonra, bir sonraki adım elemanların 3D tarayıcı kullanılarak ölçülmesidir. (büyüklükleri, şekilleri, düzenlemeleri ve yerleri). Elemanların tanımlanmasındaki maksat 3D tarayıcı kullanılarak yapılan ölçme sürecini (ana elemandan başlayan ve devam eden) minimuma indirmektir. Tarama sırası ön görünüşten başlar ve alt görünüşte sona erer. 3D tarayıcının zayıflığı yüzeydeki elemanları yakalama- sındaki sınırlandırmadır. Dolayısıyla bu sınırlamayı aşmak için bir sonraki adım ürünü iki yarım parçaya kesmektir. Daha sonra tarayıcı iç görünüşten iç elemanları yakalamada kullanılır. Yangın emniyet valfi gövdesinin taranması Şekil 4’te görülmektedir. İçteki elemanlar en fonksiyonel parçalardır, zira bu kısım akışkanın aktığı ve ayarlandığı kısımdır. Daha sonra her görü- nüşten nokta bulutu üretilir. Bu nokta bulutları daha sonra tek bir yangın emniyet valfi gövdesi oluşturacak şekilde birbirlerine bağlanır. 1. Valf yatağı 2. Valf gövdesinin bağlantı parçası 3. Valf mili 4. Üst Flanş 5. Valf gövdesi 6. Küre 7. Trunnion (alt küre yatağı) Şekil 2. Yangın emniyet valfi grubu Şekil 3. Yangın emniyet valfı elemanlarının tanımlanması Üstten görünüş Alttan görünüş İçten görünüş Ön görünüş Arka görünüş Yan görünüş MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=