Yangın ve Güvenlik Dergisi 224. Sayı (Temmuz-Ağustos 2021)

ISPFIRE MODÜLLERİ İLE MOTORLU ARAÇ YANGINLARINA ÇÖZÜMLER yanginguvenlik.com.tr 50 Yangın ve Güvenlik /Temmuz-Ağustos 2021 ÜRÜN M otorlu araçlarda yangınların en büyük sebebi motor ve bağlı bölümlerden kaynaklanır. Özellikle uzun süre park halinde bek- lemiş araçlar, kötü normlarda üretilmiş yakıtlar, doğru tamir edilmemiş con- talar nedeniyle yakıt ve yağ sızıntıları araçlarda yangın başlamasına neden olabilir. Özellikle kullanıcının motoru görmediği araçlarda yangın söndürüle- mez hale geldiğinde fark edilir. Otonom olarak kurulup, yangına müdahale eden ISPFİRE firması tarafından geliştirilmiş nano teknolojik tozlu söndürücüler bu tip yangılara anında müdahale eder. Söndürücüler araçların sistemin- den ayrı kurulup, araç elektrik sistemine bağlı kalmadan çalışır. İstenilen yere sesli ve görsel ışıklı haber verir. Ayrıca GSM modülü takılarak istenen kişi ve merkeze haber verilebilir. Ülkemizde insan taşımacılığı yapan araçlarda zorunlu olmakla birlikte hala %10 gibi yangın söndürme sistemleri kurulmuş- tur. Kurulu olan sistemlerde bakımmas- rafları yüksektir. Otobüslerde yangın başlangıç yerleri %95 motor, %3 klima, %1 elektrik paneli ve %1 insan kaynaklı iç kısım yangınları olmaktadır. İsteğe bağlı olarak motor, klima, diğer yerler koruma altına alınır. Tekne, yat ve gemiler kışın uzun süre limanda bağlı kaldığında, plastik kısımlar ve contalar motor uzun süre çalıştığında tam yüke biner, plastik kısım dayanamaz ve sızdırma yaparak yangın başlatır. Gemi kaptanı ve gemi mürettebatı motor başında olmadığın- dan alevler yükseldiğinde ve söndü- rülemez hale geldiğinde yangını fark ederler. İşte tam bu durumda ISPFIRE otonom sistemi devreye girerek yan- gına müdahale eder. Yangın başlangıç safhasında söndürülür. Kaptan mahal- lardır. Çöp sahalarını düzelten dozer- ler, orman yangınlarına müdahale eden araçlar, mühimmat taşıyan araçlar, hatta sıcak havalarda çöp taşıyan kapalı kasa taşıma araçları gibi birçok tipte makine ve araç hava sıcaklığı 40 derece üstündeyken yangın tehlikesi altında- dır. Bu araçların özelliklerine göre proje ile ISPFIRE yangın söndürme sistemi kurulabilir. Çok önemli bir konu da hava taşıtları yangınına müdahale sistemleri ilgili mevzuatlar çerçevesinde ISPFİRE ciddi projeler gerçekleştirmektedir. n line yangın sesli ve ışıklı uyarı sinyali verilir. Yangının sebep olan nedene kaptan müdahale eder. Gazla çalışan araçlarda yangına müdahale sistemleri çok önemlidir. Birçoğunda gaz kaçak- ları sebebi ile çalıştırma anında patlama olmaktadır. Bu tür yangınlara o anda otonom müdahale çok başarılı olmak- tadır. Tüple söndürmede sonuç alının- caya kadar araç büyük ölçüde yanmış olur, söndürenlerde patlama riski ile karşı karşıya kalırlar. İş makineleri de sık sık yanan araç-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=