Yangın ve Güvenlik Dergisi 231. Sayı (Mayıs-Haziran 2022)
28 YANGIN ve GÜVENLİK • Mayıs-Haziran / 2022 İTFAİYECİ YANGINLA MÜCADELE EĞITIMLERINDE DIKKAT EDILECEK KONULAR Mücadele edilmesi istenilen olayın tam ve detaylı planlamasının yapılması “Olay nedir?”” sorusuna cevap aramak bu başlığın konusudur. “İşletme risklerinde neler var?” “Neler yangın çıkmasına ve gelişmesine daha elverişli?”, bu durumlar tespit edilmeli ve risk planlamalarının yapılması gerek- mektedir. Mücadele etmesi beklenilen tüm ekip çalışanlarının uygun kriterlerde seçimi Ekip seçimi mücadele edeceğiniz olayın türüne göre farklılıkları ve standartları belirler. Bu sebeple öncelik olayların tam tespit edilmesidir. Kişilerin yangın alanına girmesi ve bir görevi yerine getirmesi beklenilen bir olayda bu görevleri yerine getirecek ekip üyesinde cesaret, güven, kararlılık gibi bazı genel yeteneklerin yanında; çabuk karar alabilmek, fiziksel güce sahip olmak, sinirli olmamak gibi özel yetenekler de aranmalıdır. Bunun yanında dumanda yürüyebilmek, araçları ve ekipmanları acil durumlarda ve stres altında kullanabilmek gibi sonradan kazanabilen yeteneklere de ekip üyesinin uyumlu olması istenilmektedir. Verilecek eğitimlerin özelliği Öncelikli olan işletme risklerine göre belirlenmiş olayların tehlikeleri ve ekibin bu tehlikelerden haberdar edilmesidir. Kişilerin görevlerinin ve sorumluluklarının, kullanılacak malzemelerin ve yapılacak uygulamaların belirlenmiş olması gerekmektedir. Görev ve sorumluluk- ları belirlenen ekipler ve ekip üyelerine olay ve mücadele risklerine uygun eğitimler hazırlanmalıdır. İşletmenizde kimyasal maddeler hakkında bir tehlike belirlemişseniz, bu tehlikeyle çalışacak veya o ortamda görev alacak ekiplerinize deneyim kazandırmanız gerekir. Ekiplerinize acil durumlar hakkında organizasyon kura- bilme ve istenilen rol ve sorumlulukları yapabilme yetileri kazandırmanız gerekir. Bu ortamlarda kullanılması gere- ken koruyucu ekipmanlar ve makinalar hakkında eğitimler verilmesi planlanmalıdır. Eğitimlerin uygulanması Belirlenen eğitimler uzman ve deneyimli kurumlar ve eğitmenler tarafından verilmelidir. Teorik eğitimlerin yanında kesinlikle pratik eğitimler planlanmalıdır. Eğitim- lerin içinde varsa olaylarla karşılaşmış çalışanlar bulundu- rulması kazanılacak deneyimi daha hızlı ve gerçeğe yakın yapacaktır. Uygulama yapacak eğitimlerin ekibin olay anında kul- lanacağı malzemeleri içermesi ekibin tecrübe kazanmasını daha da hızlandıracaktır. Büyük çaplı ve risk oranı yüksek işletmelerde eğitim malzemeleri ve acil durum ekipleri- nin olay anında kullanılması beklenilen malzemeler ayrı planlanmalıdır. Eğitim malzemelerinin tamamının acil durumlarda kullanılan malzemeler olarak belirlenmesi uygun değildir. Ödüllendirme ve takdir etme İşletmenin Afet ve Acil Durum Ekipleri diğer çalı- şanların haricinde yasal mevzuatların belirlediği sınırlar içinde işletme ve çalışanlar adına hayati riskler ve görevler almaktadır. Bu durum bu ekiplerin diğer çalışanlarınızdan ayrıcalıklı olmasına sebeptir. Bu özellik dikkate alınarak işletmelerin çalışanları üzerindeki görev ve sorumlulukları çerçevesinde acil durum ekiplerine ödüllendirme ve takdir amaçlı faaliyetler yürütülmelidir. Acil durum ekiplerinde görev alan çalışanların önemli günler ve faaliyetler sonrası etkinlikler yapması ve takdir edilmesi gerekir. İşletme Afet ve Acil Durum Ekiplerinin yapmış oldukları görev ve sorumluluklarından dolayı ödüllendirilmeleri ve takdir edilmeleri önemlidir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=